W środę, 2 kwietnia 2025, południowokoreańska spółka Hanwha Aerospace poinformowała, że wraz z amerykańską General Atomics Aeronautical Systems Inc. (GA-ASI) nawiązały współpracę w celu opracowania i produkcji bezzałogowych systemów powietrznych (UAS) na potrzeby globalnego rynku obronnego.
Dong Kwan Kim, wiceprezes grupy Hanwha składał wizytę w siedzibie GA-ASI San Diego, gdzie spotkał się z Lindenem Blue, wiceprezesem i dyrektor generalny GA-ASI / Zdjęcie: Hanwha Aerospace
Ogłoszenie współpracy dwóch przedsiębiorstw ta jest następstwem udanej demonstracji z 2024, kiedy to spółki przeprowadziły testy w locie bojowego bezzałogowego statku latającego MQ-1C Gray Eagle STOL (wcześniej oznaczony jako Mojave) produkcji General Atomics Aeronautical Systems (GA-ASI) z południowokoreańskiego okrętu desantowego ROKS Dokdo (LPH-6111), typu Dokdo, podczas rejsu u wybrzeży Pohang w Korei Południowej. Ta demonstracja zilustrowała zdolność samolotu do operowania na wielu typach okrętów z płaskim pokładem lotniczym, otwierając liczne nowe sposoby dla Stanów Zjednoczonych i ich sojuszników na wspieranie operacji wielodomenowych.
Hanwha Aerospace postrzega systemy bezzałogowe jako strategiczny filar przyszłości obronności. Poprzez naszą współpracę z GA-ASI dążymy do wzmocnienia suwerennych zdolności obronnych, rozszerzenia obecności Korei na globalnym rynku bezzałogowych statków powietrznych i przyczynienia się do silniejszego sojuszu Korea-USA — powiedział Dong Kwan Kim, wiceprezes grupy Hanwha.
Jesteśmy podekscytowani rozszerzeniem i pogłębieniem naszej relacji biznesowej z Hanwha — powiedział wiceprezes i dyrektor generalny GA-ASI Linden Blue, który nadzorował demonstrację na morzu 12 listopada 2024. Nasz lot testowy z Mojave/Gray Eagle STOL został dobrze przyjęty przez Marynarkę Wojenną Republiki Korei i wiemy, że Hanwha jest gotowa zainwestować w rozwój biznesu bezzałogowych statków powietrznych z GA-ASI w Korei i USA.
Dzięki tej umowie Hanwha planuje wejść na rynek systemów bezzałogowych statków powietrznych, który według prognoz do 2040 osiągnie wartość 5 bilionów KRW (ponad 13 mld zł) na całym świecie.
Produkcja krajowa i inwestycje
Hanwha Aerospace planuje zainwestować ponad 750 mld KRW (1,983 mld zł) w zakłady rozwojowe i produkcyjne silników do Gray Eagle STOL i innych bezzałogowców, budując infrastrukturę badawczo-rozwojową i produkcyjną w Korei Południowej, a także w GA-ASI w USA.
Spółka planuje tworzyć miejsca pracy, rekrutując talenty w odpowiednich dziedzinach i rozwijać krajowy ekosystem branży systemów bezzałogowych w Korei, identyfikując lokalne spółki dostarczające komponenty i materiały.
Oba przedsiębiorstwa mają na celu osiągnięcie pierwszego lotu nowego bezzałogowca na początku 2027, planując ekspansję na rynki globalne.
Zdjęcie: Marynarka Wojenna Republiki Korei (Daehan-minguk Haegun)
Kompleksowe partnerstwo na rzecz zaawansowanych możliwości systemów bezpilotowych
Gray Eagle STOL to jedyny tego typu samolot bezzałogowy klasy MALE (Medium Altitude Long Endurance, średniego pułapu o dużej długotrwałości lotu), który może operować bez katapulty z okrętów wojennych wyposażonych w płaskie pokłady lotnicze, takich jak np. lotniskowce. Jest również w stanie skutecznie operować na nieutwardzonych nawierzchniach, takich jak drogi, plaże, parkingi itp. Był testowany także na pokładzie brytyjskiego lotniskowca HMS Prince of Wales w listopadzie 2023.
Kadłub Gray Eagle STOL jest podobny do MQ-1C, który częściowo wywodzi się z MQ-1 Predator i MQ-9 Reaper, ale zastosowano układ konstrukcyjny sekcji ogonowej, zbliżony do MQ-9.
Do napędu Gray Eagle STOL wykorzystano pojedynczy silnik turbowałowy z rodziny Rolls-Royce M250 (wcześniej znana jako Allison Model 250) o mocy 450 KM, która ma oznaczenie w amerykańskich siłach zbrojnych jako T63 i T703 oraz są stosowane głównie w śmigłowcach Bell 206, MD Helicopters MD 500, MBB Bo 105 czy Sikorsky S-76. Dla porównania lotniczy silnik wysokoprężny Thielert Centurion 1.7, stosowany w MQ-1C, ma moc jedynie 165 KM. Ponadto, podwozie Mojave zostało zaprojektowane tak, aby samolot mógł startować z nieutwardzonych dróg, także dzięki zastosowaniu szerszych opon.
Gray Eagle STOL ma 15,85 m rozpiętości skrzydeł. Z kolei długość kadłuba wynosi 9 m. Maksymalna masa startowa to 3175 kg, w tym zapas paliwa to 1610 kg, a ładowność 1633 kg. Podczas wcześniejszych lotów testowych z lotnisk lądowych, wykazał zdolność do wykonywania startu i lądowania na drodze o długości mniejszej, niż 152 m (celem GA-ASI jest osiągnięcie 91-122 m, w najlżejszej konfiguracji). Będzie to możliwe dzięki wyjątkowo niskiej prędkości przeciągnięcia – testy wykazały, że prędkość minimalna lotu wynosi 83 km/h. Długotrwałość lotu Mojave wynosi co najmniej 25 godzin, co można zwiększyć, ale wymagałoby zabrania większej ilości paliwa, co skutkowałoby większą masą startową, a więc i wydłużeniem drogi do startu.
Jeśli chodzi o ładunek użyteczny, to oprócz standardowej głowicy optoelektronicznej pracującej w podczerwieni EO/IR czy radaru SAR/GMTI/SIGINT, Mojave może przenieść uzbrojenie na sześciu węzłach podskrzydłowych i jednym podkadłubowym – w domyśle dla 16 przeciwpancernych pocisków kierowanych AGM-114 Hellfire, ale samolot może zostać zintegrowany z inną amunicją wskazaną przez klienta. Obejmuje to również różne inne ładunki, takie jak zasobniki do samoobrony SPP (Self-Protection Pod), czujniki ostrzegające przed pociskami rakietowymi, wyrzutniki flar i dipoli i inne. Testowano na nim także przenoszenia dwóch zasobników Dillon DAP-6, każdy z 7,62-mm napędowym karabinem maszynowym M134D-H.
Sprzęt do obsługi naziemnej Gray Eagle STOL można przetransportować na pokładzie śmigłowca o średniej ładowności np. UH-60 Black Hawk, a zasięg do przebazowania bezzałogowca wynosi 4630 km, dzięki łączu satelitarnemu SATCOM. Natomiast Gray Eagle STOL można przetransportować też w ładowni średniego samolotu transportowego np. C-130 Hercules, a czteroosobowy zespół obsługi naziemnej może przygotować bezzałogowiec do startu w 1,5 godziny od wyładunku. Do sterowania jest wykorzystywany skalowalny system dowodzenia i kontroli SC2 (Scalable Command and Control), opracowany dla US Army, zainstalowany na wytrzymałym laptopie.