27 września Ministerstwo Obrony Federacji Rosyjskiej (MO FR) poinformowało o pierwszym wspólnym locie samolotu wielozadaniowego Su-57 z prototypem bojowego bezzałogowego statku latającego S-70 Ochotnik-B. Ten ostatni został oblatany 3 sierpnia 2019. Dwa tygodnie później S-70 poleciał wraz z Su-30SM (Oblot S-70 Ochotnik-B, 2019-08-05).
Podczas prób S-70 wykonywał całkowicie automatyczny lot wysyłając dane ze swojego radaru do samolotu wielozadaniowego Su-57. Zwiększało to świadomość sytuacyjną pilota. Testy integracji uzbrojenia (kierowane pociski rakietowe klasy powietrze-ziemia i bomby szybujące) z S-70 powinny rozpocząć się w 2023-2024 / Zdjęcie: Ministerstwo Obrony Federacji Rosyjskiej
Podczas trwającego ponad 30 minut lotu przeprowadzono próby komunikacji. Przesłano dane z radaru S-70 do Su-57, co umożliwiło wypracowanie danych do wykorzystania uzbrojenia rakietowego klasy powietrze-powietrze dalekiego zasięgu. Pozwoli to na wystrzelenie pocisku do celu bez konieczności zbliżenia się załogowego samolotu do strefy reagowania obrony przeciwlotniczej przeciwnika. Jak podkreśla MO FR, podczas próby bezzałogowiec pracował wyłącznie w trybie automatycznym.
Rosyjski myśliwiec wielozadaniowy Su-57 po raz pierwszy wykonał wspólny lot z bojowym bezzałogowcem S-70 Ochotnik-B / Źródło: Ministerstwo Obrony Federacji Rosyjskiej
S-70 został zaprojektowany jako rosyjski odpowiednik zaufanego skrzydłowego, która jest badana i rozwijana w USA, Australii i Wielkiej Brytanii. Koncepcja zakłada współpracę załogowego i bezzałogowego statku powietrznego. Wcześniej podobna koncepcja MUM-T (Manned-Unmanned Teaming), została przetestowana i wdrożona w US Army między śmigłowcami uderzeniowymi AH-64E Apache Guardian i bezzałogowcami AAI RQ-7B Shadow, lecz bez możliwości autonomicznego trybu lotu bezzałogowca (Lojalny skrzydłowy dla F-35B, 2019-07-23).
S-70 ma rozpiętość 17,6 m, długość 13,6 m i zasięg do 4000 km. Może przenosić ładunek o masie do 2000 kg. Bezzałogowiec ma być napędzany silnikiem turbowentylatorowym Saturn-Liulka AŁ-41F1 (izdielije 117) z Su-57 i Su-35S lub starszym AŁ-31 z Su-27P. To pozwoli uzyskać prędkość maksymalną 1000 km/h. Maksymalna masa startowa jest szacowana na ponad 20 000 kg, będzie zatem najcięższym bezzałogowcem rozwijanym dotąd w Rosji.