24 stycznia dyrektor generalny holdingu Wiertalioty Rossii Andriej Boginski poinformował agencję prasową TASS, że w trzecim kwartale 2020 rozpoczną się próby zmodernizowanych śmigłowców transportowo-szturmowych Mi-8AMTSz-WN dla rosyjskich jednostek specjalnego przeznaczenia (Specnaz). Dziesięć wiropłatów tego typu zostało zamówionych pod koniec czerwca 2019 podczas 5. Międzynarodowego Forum Wojskowo-Technicznego Armia-2019 w Kubince (Armia2019: Rosyjskie zamówienia lotnicze, 2019-07-01).
Wczesny prototyp Mi-8AMTSz-WN zaprezentowano podczas 13. Międzynarodowego Salonu Lotniczo-Kosmicznego MAKS-2017. Został zbudowany w oparciu o śmigłowiec wsparcia wojsk specjalnych Mi-8AMTSz Terminator, przeznaczony do bojowych operacji poszukiwawczo-ratunkowych. Mi-8AMTSz-WN powstał w oparciu o doświadczenia rosyjskiego kontyngentu lotniczego w Syrii / Zdjęcie: Wiertalioty Rossii
Pierwsze prototypy trafią prawdopodobnie do 344. Centrum Szkolenia Bojowego Śmigłowców w bazie lotniczej Torżok w obwodzie twerskim. Zostaną dostarczone przez zakłady U-UAZ (Ułan-Udienskij awiacionnyj zawod) z Ułan Ude w Buriacji. Ministerstwo Obrony Federacji Rosyjskiej nie ujawniło dotąd wartości zamówienia, ale według niektórych źródeł projekt rozwoju modernizacji o kryptonimie Sapsan miał kosztować ponad 800 mln RUB (50 mln zł) i został zatwierdzony w maju 2018.
Obecnie trwają prace wykończeniowe pierwszego prototypu, wykonanego w konfiguracji zatwierdzonej przez zamawiającego. Drugi egzemplarz ma zostać dostarczony do końca 2020. Pierwotnie planowano, że prototypy na próby zostaną dostarczone jeszcze w 2019, a dostawy do jednostek liniowych zostaną przeprowadzone w latach 2020-2021.
Wczesny prototyp, który ujawniono trzy lata temu, został uzbrojony w przeciwpancerne pociski kierowane (ppk) 9M120-1 Ataka-WM o zasięgu prawie 6 km, zasobnik z 23-mm działkiem GSz-23L, zasobniki podskrzydłowe B-8W20-A z 80-mm niekierowanymi rakietami S-8 oraz cztery 12,7-mm karabiny maszynowe Kord. Wiadomo również, że śmigłowce będą dostosowane do przenoszenia 4 modułowych ppk Hermes-A o zasięgu do 20 km, do 2000 kg bomb (o wagomiarze od 50 do 200 kg) i 4 pocisków przeciwlotniczych 9K333 Wierbaw wersji lotniczej.
Wiropłat wyposażono we wzmocnione podwozie i kompozytowe łopaty wirnika głównego oraz śmigło ogonowe w układzie X. Dzięki mocniejszym jednostkom napędowym zwiększono osiągi i maksymalną masę startową. Przedział desantowy jest chroniony lekkim, modułowym opancerzeniem z kevlaru, a kabina załogi i główne systemy śmigłowca dodatkowym opancerzeniem ze stopu tytanu.
Śmigłowiec został wyposażony w system samoobrony ŁSZ-8WN (ŁZ70W35MS), będący wariantem Ł370-5 Witebsk (Prezydent-S), sterowany za pomocą komputera pokładowego IBKW-17WP. Wyposażono go także w głowicę optoelektroniczną GOES-321MK z kamerą termowizyjną oraz głowicę obserwacyjno-celowniczą OPS-24N-1L z cyfrowym układem termowizyjnym 3. generacji, kamerą telewizyjną i dalmierzem laserowym. Rozwiązanie to zapożyczono ze śmigłowców szturmowych Mi-35P.
W kabinie umieszczono cztery duże ciekłokrystaliczne wyświetlacze, przystosowane do gogli noktowizyjnych. Opcjonalne wyposażenie obejmie urządzenia do odbioru i przetwarzania informacji z rozpoznawczych i uderzeniowych bezzałogowych statków latających (bsl), radar pokładowy i urządzenia ostrzegające przed opromieniowaniem wiązką radiolokacyjną (RWR).
Mi-8AMTSz-WN ma być wykorzystywany jako rozwiązanie pomostowe, uzupełniając nieco starsze śmigłowce wsparcia wojsk specjalnych Mi-8AMTSz Terminator, przeznaczone do bojowych operacji poszukiwawczo-ratunkowych (CSAR), przed wprowadzeniem wiropłatu nowej generacji w oparciu o zmodyfikowany Mi-38T (Połączenie Mila i Kamowa, 2019-10-11).