W poniedziałek, 23 grudnia 2024, wchodzące w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej (PGZ), Wojskowe Zakłady Łączności Nr 1 z Zegrza poinformowały, że przekazały Agencji Uzbrojenia, w ramach konsorcjum, kolejne Kabiny Dowodzenia F-OPS dla programu Wisła.
18 grudnia 2024 roku Agencja Uzbrojenia odebrała od Konsorcjum (Wojskowe Zakłady Elektroniczne, Wojskowe Zakłady Łączności Nr 1, Wojskowe Zakłady Uzbrojeia) dwa etapy projektu Kabin Dowodzenia: ósmy i dziewiąty.
WZŁ-1 rozliczyła część urządzeń do skompletowania kabin F-OPS oraz potwierdziła wytworzenie elementów wyposażenia Wozów Kablowych. Przekazanie tych wyrobów do wojska planowane jest na drugi kwartał 2025 roku. W ramach etapów uwzględniony został potencjał, który WZŁ-1 wykazały poprzez zakup kompletu urządzeń i maszyn przewidzianych w Umowie. Uwzględniono również kluczowe elementy Pakietu Logistycznego, takie jak agregaty i urządzenia teleinformatyczne dla stanowisk pracy operatorów w kabinie.
Kabiny Dowodzenia F-OPS są częścią Zintegrowanego Systemu Dowodzenia Obroną Przeciwlotniczą i Przeciwrakietową (Integrated Battle Command System, IBCS), współpracującego z systemem obrony przeciwlotniczej i przeciwrakietowej średniego zasięgu MIM-104F Patriot PAC-3+ (Post-Deployment Build 8, PDB 8) w ramach programu Wisła (Wstępna gotowość operacyjna elementów systemu obrony powietrznej Wisła).
Sercem systemu IBCS jest kabina stanowiska dowodzenia i kierowania walką EOC i składa się się z trzech elementów: C-OPS (Current Operations IBCS EOC), E-OPS (Engagement Operations IBCS EOC) oraz F-OPS (Future Operations IBCS EOC).
Zadaniem C-OPS jest monitorowanie i kontrolowanie aktualnych działań własnych jednostek, natomiast E-OPS zajmuje się przechwytywaniem pojawiających się zagrożeń. Z kolei F-OPS posłuży do planowania przyszłych działań własnych jednostek i będzie wykorzystywane na szczeblu dowództwa dywizjonu.
Polskie kabiny EOC (C-OPS i E-OPS) są transportowane za pomocą TS DOW (Transporter Kabin Dowodzenia i Kierowania) z ramą podkontenerową. Uzupełnieniem są stanowiska operatorskie w namiotach ICE (Integrated Collaborative Environment; docelowo zostaną zastąpione przez kontenery) wraz z wyposażeniem dodatkowym (m.in. serwerowniami w kontenerach S-280) i 12 radioliniami w ramach zintegrowanej sieci kierowania ogniem IFCN na przyczepach.