11 września premier Grecji Kyriakos Mitsotakis, ogłosił plan zakupu dodatkowych 6 francuskich samolotów wielozadaniowych Dassault Rafale, dzięki czemu łączne zamówienie wzrośnie do 24 egzemplarzy. Dzień później informację potwierdziła w mediach społecznościowych minister sił zbrojnych Francji, Florence Parly.
Premier Grecji ogłosił plan zakupu dodatkowych 6 francuskich samolotów wielozadaniowych Dassault Rafale, dzięki czemu łączne zamówienie wzrośnie do 24 egzemplarzy
Zapowiedź greckiego premiera padła podczas otwarcia 85. międzynarodowych targów w Salonikach (Diethnis Ekthesi Thessalonikis, TIS), na których tradycyjnie szef rządu ogłasza ważne decyzje polityczne i gospodarcze:
Ogłosiłem zakup 18 Rafale. Niedługo będzie ich 24. Pierwszy używany samolot z francuskich sił powietrznych będzie latać w greckich barwach do końca roku – powiedział dziennikarzom Kyriakos Mitsotakis.
12 września do wieści z Saloników odniosła się francuska minister sił zbrojnych:
Wspaniałe wieści: Grecja właśnie ogłosiła zakup sześciu kolejnych odrzutowców Rafale. Wspólnie, budujemy prawdziwą europejską autonomię.
Excellente nouvelle : la Grèce vient d’annoncer son intention d'acquérir 6 Rafale supplémentaires. Ensemble, nous avançons pour construire une véritable autonomie européenne.
— Florence Parly (@florence_parly) September 12, 2021
Pierwsze informacje o tym, że rząd w Atenach rozważa dokupienie francuskich samolotów bojowych pojawiły się 19 kwietnia br. na łamach lokalnego tygodnika ProtoThema. Co ciekawe, według najnowszych doniesień, mowa jest o wariancie F4, który dopiero powstaje na zamówienie francuskich sił zbrojnych. Zgodnie z informacją z maja br., wariantem tym jest też zainteresowany Egipt (Egipt zainteresowany Rafale F4).
Greckie Rafale
Co ciekawe, Grecja ma być zainteresowana zakupem najnowszej, dopiero opracowywanej wersji Rafale F4
Tymczasem, 21 lipca br. w centrum testowym francuskiej spółki Dassault Aviation w bazie lotniczej Istres-Le Tubé, w regionie Prowansja-Alpy-Lazurowe Wybrzeże, w departamencie Delta Rodanu, odbyła się uroczystość przekazania greckim wojskom lotniczym (Elliniki Polemiki Aeroporia, EPA) pierwszego z osiemnastu zamówionych egzemplarzy Rafale F3-R/F3-O4T (Pierwszy Dassault Rafale dla Grecji).
Na mocy umowy międzyrządowej z 25 stycznia br. o wartości ok. 2,32 mld EUR (10,66 mld zł), pierwsze dwanaście Rafale F3-O4T pochodzić ma z nadwyżek francuskich wojsk lotniczych i kosmicznych (Armée de l’Air et de l’Espace), które rząd w Paryżu zgodził się odstąpić, w celu przyspieszenia dostaw. Zostaną one później zmodernizowane do standardu F3-R, w którym będzie sześć nowo zbudowanych egzemplarzy (Dodatkowe Rafale dla Francji, Umowa na greckie Rafale).
W ramach oddzielnej umowy z 25 stycznia br., Grecja zamówiła partię uzbrojenia do samolotów: pociski manewrujące SCALP/Storm Shadow, pociski przeciwokrętowe AM39 Block2 Mod2 Exocet oraz wielozadaniowe pociski powietrze-powietrze MICA i pociski powietrze-powietrze dalekiego zasięgu Meteor (Uzbrojenie MBDA dla greckich Rafale).
Jeśli chodzi o harmonogram pierwotnej umowy, pierwsze sześć samolotów ma zostać dostarczonych do 2022, kolejnych sześć do stycznia 2023, a ostatnie sześć w wersji F3-R do końca 2023. Po zrealizowaniu dostaw, greckie samoloty będą stacjonować w bazie lotniczej Tanagra, w administracji zdecentralizowanej Tesalia-Grecja Środkowa, w ramach 332. Eskadry Hawk.
W przyszłości greckie Rafale zostaną być może uzupełnione o 18-24 amerykańskie samoloty wielozadaniowe Lockheed Martin F-35A Lightning II oraz o 84 zmodernizowane F-16V (równoważne dla nowo produkowanych F-16C/D Block 70/72), z których pierwszy egzemplarz został oblatany 17 stycznia br. (Oblot pierwszego greckiego F-16V, Grecja bliżej zgody na F-35A).
Rafale F4
Umowę na opracowanie Rafale F4 podpisali 14 stycznia 2019 minister sił zbrojnych Francji Florence Parly i dyrektor generalny koncernu lotniczego Dassault Aviation Eric Trappier / Zdjęcia: Dassault Aviation
Warto na koniec dodać kilka słów o powstającym Rafale F4. W pełni funkcjonalny prototyp rozpocznie próby w 2024, ale niektóre technologie zostaną przetestowane już w przyszłym roku na F3-R. Rafale F4 ma otrzymać nowe silniki, zmodyfikowane wyposażenie kabiny, oprogramowanie i płatowiec. Piloci zostaną wyposażeni w wyświetlacz nahełmowy i będą mieć do dyspozycji zasobnik celowniczy Thales TALIOS (TArgeting Long-range Identification Optronic System), znany wcześniej jako PDL-NG (Pod de Désignation Laser de Nouvelle Génération. Samoloty otrzymają nowe systemy sterowania napędem i zaawansowany system diagnostyczny (Système de Pronostic et d’Aide au Diagnostic), wykorzystujący elementy sztucznej inteligencji i analizy zbioru danych Big Data. (Francja zamawia Rafale F4).
Rafale F4 zostaną zintegrowane z pociskami powietrze-powietrze MICA NG, pociskami manewrującymi powietrze-ziemia Storm Shadow/SCALP z głowicą konwencjonalną i ASMP-A/ASN4G z głowicą nuklearną i naprowadzanymi laserowo bombami SBU-64 AASM w wersji o wagomiarze 1000 kg (rzecz jasna, że ewentualne eksportowe samoloty greckie i egipskie nie będą przenosić broni jądrowej – przyp. red.) (Francja zamawia kolejne pociski MICA NG, Rafale z 1-tonową bombą AASM Hammer).