Przejdź do serwisu tematycznego

USAF: Koniec testów nowego systemu walki radioelektronicznej EPAWSS

Amerykańskie wojska lotnicze zakończyły fazę wstępnych testów operacyjnych i oceny nowego cyfrowego systemu walki radioelektronicznej AN/ALQ-250 EPAWSS, przeznaczonego dla samolotów wielozadaniowych F-15EX Eagle II i F-15E Strike Eagle.

We wtorek, 2 kwietnia 2024, spółka BAE Systems poinformowała, że w ostatnim czasie amerykańskie wojska lotnicze (US Air Force, USAF) zakończyły fazę wstępnych testów operacyjnych i oceny (Initial Operational Test and Evaluation, IOT&E) nowego, cyfrowego systemu walki radioelektronicznej (WRE) typu AN/ALQ-250 EPAWSS (Eagle Passive/Active Warning Survivability System), przeznaczonego dla najnowszych samolotów wielozadaniowych Boeing F-15EX Eagle II i modyfikowanych F-15E Strike Eagle (Media: Nawet 50 F-15EX Eagle II dla Izraela?).

Zdjęcie: NAVAIR

EPAWSS został zaprojektowany z myślą o możliwościach modernizacji i szybkim wprowadzaniu nowych możliwości – powiedziała Amy Nesbitt, menedżer programu EPAWSS w BAE Systems. Korzystamy z elastycznego tworzenia oprogramowania, aby zapewniać iteracyjne aktualizacje stosowanych systemów WRE, co pozwala naszym klientom przeciwdziałać przyszłym zagrożeniem w domenie elektromagnetycznej.

Zestawy EPAWSS pozwolą samolotom F-15EX Eagle II i F-15E Strike Eagle na prowadzenie ofensywnej i defensywnej walki radioelektronicznej w zakresie zakłócania, celowania, wykrywania zagrożeń w podczerwieni, a także imitowania celu. Zapewnią pełny wachlarz ostrzeżeń przed opromieniowaniem, zwiększoną świadomość sytuacyjną, geolokalizację oraz aktywne i pasywne środki przeciwdziałania.

EPAWSS to skok technologiczny, poprawiający skuteczność i możliwości bojowe F-15E i F-15EX w środowiskach walki i zakłóceń elektromagnetycznych w obliczu zaawansowanych zagrożeń – powiedział mjr Bryant Jager Baum, dyrektor ds. testów EPAWSS w centrum AFOTEC (Air Force Operational Test & Evaluation Center). EPAWSS wyznaczył punkt odniesienia dla systemów WRE w środowisku samolotów bojowych.

BAE Systems wspierało centrum AFOTEC w realizacji fazy IOT&E, a obecnie jest w trakcie produkcji i wdrażania jednego z najbardziej zaawansowanych systemów WRE na świecie, poprawiającego zdolność F-15 do prowadzenia działań bojowych. Spółka ściśle współpracuje z Boeingiem i USAF w celu ulepszenia możliwości systemu w zakresie rozróżniania systemów WRE, w tym wykorzystania kognitywnego WRE, jak zademonstrowano to podczas ćwiczenia Northern Edge 2023 (Northern Edge 2023: BAE Systems zaprezentowało możliwości kognitywnej walki elektronicznej).

Nasza ścisła współpraca z USAF pozwala nam rozwijać możliwości przetwarzania poznawczego przez EPAWSS – powiedział Chip Mosle, dyrektor programowy w BAE Systems. Poprzez stopniowe testowanie i wdrażanie kognitywnych rozwiązań WRE w sprawdzonych systemach, takich jak EPAWSS, umożliwiamy taktyczne przekroczenie zdolności w zakresie widma elektromagnetycznego w przypadku zaawansowanych zagrożeń, które są nieprzewidywalne i ewoluujące.

W ramach ćwiczenia Northern Edge 2023 wykonano ponad 70 lotów bojowych, podczas których piloci używali EPAWSS. Zrealizowano w tym czasie ponad 15 celów testowych i zademonstrowano zdolność EPAWSS do przeciwdziałania zaawansowanym zagrożeniom elektromagnetycznym w środowisku ćwiczebnym maksymalnie zbliżonym do realnego

BAE Systems realizuje produkcję i testy w ramach programu EPAWSS w swoich zakładach w Nashua w stanie New Hampshire i Austin w Teksasie, produkując komponenty systemu AN/ALQ-250 na potrzeby nowo produkowanych nowych samolotów F-15EX i modyfikacji floty samolotów F-15E. Wstępne testy na F-15 rozpoczęto w kwietniu 2020, a produkcję małoseryjną zestawów rok później (Produkcja seryjna systemu walki radioelektronicznej EPAWSS).

AN/ALQ-250 ma dysponować analogicznymi możliwościami jak systemy klasy WRE na samolotach 5. generacji: AN/ALR-94 w F-22A Raptor czy AN/ASQ-239 Barracuda w F-35 Lightning II.

Program EPAWSS jest realizowany począwszy od 3 listopada 2016, gdy przyznano BAE Systems pierwsze środki na ten cel w ramach prac wdrożeniowo-rozwojowych. 8 kwietnia 2910 oblatano pierwszy F-15E wyposażony w prototyp systemu. W przypadku starszych samolotów, AN/ALQ-250 zastąpi zestawy AN/ALQ-135 TEWS (Tactical Electronic Warfare Suite) od Northrop Grumman (Oblot F-15E z EPAWSS).

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X