5 stycznia portal Breaking Defense poinformował, że w związku z niedawnym zakończeniem dostaw dwóch baterii izraelskiego systemu obrony systemu przeciwrakietowego krótkiego zasięgu Iron Dome (IDDS-A) do USA, planowana jest ich integracja z amerykańskim systemem dowodzenia obroną powietrzną IBCS (Integrated Battle Command System).

W związku z zakończeniem dostaw dwóch baterii systemu obrony systemu przeciwrakietowego krótkiego zasięgu Iron Dome do USA, planowana jest ich integracja z systemem dowodzenia IBCS / Zdjęcie: Rafael Advanced Defense Systems

W związku z zakończeniem dostaw dwóch baterii systemu obrony systemu przeciwrakietowego krótkiego zasięgu Iron Dome do USA, planowana jest ich integracja z systemem dowodzenia IBCS / Zdjęcie: Rafael Advanced Defense Systems

Transport morski z drugą baterią systemu Iron Dome wyruszył do USA w pierwszy weekend 2021. Bateria została skompletowana w wersji minimalnie zmodyfikowanej na potrzeby amerykańskich wojsk lądowych (US Army). Ma to być rozwiązanie pomostowe w ramach systemu Indirect Fire Protection Capability Increment 2-Intercept (IFPC Inc 2-I) – inicjatywy wzmocnienia zdolności US Army do obrony przed pociskami artyleryjskimi, manewrującymi, rakietowymi i bezzałogowymi statkami powietrznymi (Koniec dostaw Iron Dome dla US Army, 2021-01-04).

Jednak już teraz producent systemu Iron Dome, Rafael Advanced Defense Systems wraz z amerykańskim partnerem Raytheon Technologies, ujawnił harmonogram prac integracji baterii z systemem dowodzenia obroną powietrzną IBCS. Partnerzy mają też nadzieję na uzyskanie kolejnych zamówień, po tym jak Kongres zakazał US Army zakupu następnych baterii w ramach opcji z uwagi na brak konsensusu pomiędzy stronami dotyczącego przede wszystkim transferu technologii do USA (Produkcja Iron Dome w USA , 2020-08-04).

Dlatego, jak powiedział wiceprezes Rafaela ds. obrony przeciwlotniczej i przeciwrakietowej Pini Yungman dla Breaking Defense, opracowany został bardzo szczegółowy harmonogram testów baterii Iron Dome zintegrowanej z systemem IBCS na poligonie White Sands w stanie Nowy Meksyk w ramach kolejnego etapu testów nowego systemu dowodzenia w tym roku. Udana integracja ma przekonać amerykańskich decydentów do wyboru zmodyfikowanego Iron Dome jako rozwiązania docelowego w ramach IFPC Inc 2-I, które będzie do współpracy z wpiętymi w system IBCS bateriami MIM-104 Patriot z nowymi radarami średniego zasięgu Raytheon LTAMDS (Lower Tier Air and Missile Defense Sensor) (Awaria PAC-3 MSE podczas testu IBCS, 2020-08-27; Pierwsze próby LTAMDS, 2020-03-19).

Obecnie każda bateria Iron Dome, w tym te dostarczone do USA, wykorzystują system dowodzenia i kontroli ogniem mPrest Systems oraz stacje radiolokacyjne wykrywania i śledzenia IAI Elta EL/M-2084 MMR (Multi-Mission Radar)‎. Amerykanie woleliby, aby docelowy system IFPC Inc 2-I wykorzystywał moduł dowodzenia IBCS wraz ze standardowymi radarami AN/MPQ-64 Sentinel A3/A4 z antenami z aktywnym skanowaniem elektronicznym (AESA), wykorzystywanymi przez US Army. Oznacza to, że system Iron Dome zostałby tak głęboko zmodyfikowany, że elementem wspólnym z izraelskim modelem bazowym byłaby prawdopodobnie ta sama wyrzutnia dla pocisków przechwytujących Tamir (US Army zamawia radary Sentinel A4, 2019-09-27).

Uzupełnieniem IFPC Inc 2-I w zakresie najniższego szczebla obrony powietrznej US Army będą pierwsze zamówione 30 września 2020 zestawy systemu przeciwlotniczego krótkiego zasięgu IM-SHORAD (Interim Maneuver Short-Range Air Defense) na podwoziu kołowego transportera opancerzonego ICV Stryker A1, a w dalszej kolejności planowane, nowe przenośne przeciwlotnicze zestawy rakietowe (ppzr), które zastąpią obecnie wykorzystywane FIM-92 Stinger (Następca Stingera w US Army na start, 2020-11-15; US Army zamawia IM-SHORAD, 2020-10-04).