W poniedziałek, 6 stycznia 2025, dowództwo NAVAIR (Naval Air Systems Command) amerykańskiej Marynarki Wojennej (US Navy) ogłosiła status wstępnej gotowości operacyjnej (Initial Operational Capability, IOC) dla zasobników walki radioelektronicznej nowej generacji pasma średniego AN/ALQ-149 NGJ-MB (Next Generation Jammer Mid-Band), przenoszonych przez pokładowe samoloty walki radioelektronicznej i przełamywania obrony powietrznej Boeing E/A-18G Growler.
Formalnie status IOC dla nowego systemu WRE został uzyskany w grudniu 2024, po testach operacyjnych w ramach 133. Eskadry Walki Radioelektronicznej Wizards (Electronic Attack Squadron 130, VAQ-133) na pokładzie lotniskowa USS Abraham Lincoln (CVN-72), typu Nimitz. Eskadra wykonywała zadania w ramach pięciomiesięcznej misji w rejonie odpowiedzialności Dowództwa Centralnego Stanów Zjednoczonych (CENTCOM) w związku z zagrożeniem ze strony jemeńskich Huti w regionie Morza Czerwonego. W komunikacie NAVAIR podkreślono, że zasobników użyto w działaniach bojowych (Amerykański Super Hornet zestrzelony w bratobójczym ogniu).
Next Generation Jammer Mid-Band zwiększa przewagę bojową naszej floty w zakresie widma elektromagnetycznego — powiedział kontradmirał John Lemmon, oficer wykonawczy programów lotnictwa taktycznego w US Navy (Program Executive Officer for Tactical Aircraft Programs). Ten system zapewnia ulepszone możliwości zakłócania, rozpraszania i dezorientowania radarów przeciwników, chroniąc naszych lotników morskich i umożliwiając im wykonywanie misji we wrogiej przestrzeni powietrznej.
Poza US Navy, pierwszym użytkownikiem eksportowym nowego systemu WRE będzie Australia.
Jaki niesamowity dzień dla Marynarki Wojennej USA, naszych australijskich partnerów i społeczności Airborne Electronic Attack (AEA) — powiedział kpt. David Rueter, kierownik biura programowego PMA-234 Airborne Electronic Attack Systems. Osiągnięcie statusu IOC przez NGJ-MB jest pozytywnym odzwierciedleniem ciężkiej pracy, innowacji i odporności oddanego zespołu profesjonalistów rządowych i przemysłowych, którzy opracowali i wprowadzili tę krytyczną zdolność do służby dla żołnierzy.
EA-18G Growler z eskadry VAQ-13 Wizards na pokładzie lotniskowca USS Abraham Lincoln (CVN-72) / Zdjęcie: US Navy
26 listopada 2024 dowództwo NAVAIR podpisało umowę o wartości 590 801 245 USD (wówczas 2,417 mld zł) ze spółką Raytheon (część korporacji RTX) na dostawy seryjnych zasobników NGJ-MB. Wcześniej, 27 września zamówiono przedseryjne, zmodyfikowane zasobniki NGJ-MBX (Expansion) za nieco ponad 192 mln USD (wówczas 744,6 mln zł).
Pierwszy prototyp zasobnika w wersji pierwotnej w celach testowych został dostarczony do US Navy przez producenta 2 sierpnia 2019. NGJ-MB wykorzystuję technologię anteny z aktywnym skanowaniem elektronicznym (Active Electronically Acanned Array, AESA) do gromadzenia sygnałów elektromagnetycznych i zakłócania działania stacji celowników i radiolokacyjnych przeciwnika na większym dystansie.
Integracja EA-18G z AN/ALQ-249(V)1 jest elementem szerszej modernizacji tych samolotów o kryptonimie GCM (Growler Capability Modification) do wersji Block II. Program rozpoczęto 19 marca 2021, a najnowszą umowę w tej sprawie zawarto 30 września 2024. W ramach zamówienia o wartości 95 876 656 USD (wówczas 371,765 mln zł) przewiduje się wsparcie testów rozwojowych i operacyjnych z nową awioniką NGEAU (Next Generation Electronic Attack Unit), których Boeing dostarczy 25 zestawów z terminem do kwietnia 2028. W ten sposób zmodyfikowane samoloty otrzymają oznaczenie Block II Phase One.
Samoloty otrzymają zasobników walki radioelektronicznej nowej generacji NGJ (Next Generation Jammer): działające w paśmie niskim NGJ-LB (Next Generation Jammer Low-Band) od L3 Technologies i Northrop Grumman, omawiane w paśmie średnim NGJ-MB i wysokim NGJ-HB (Next Generation Jammer High-Band) od Lockheed Martin. Dzięki trzem zasobnikom, samoloty EA-18G będą mogły realizować zagłuszanie na całym spektrum częstotliwości radiowych od 100 MHz do 18 GHz (NGJ-LB od 100 MHz do 2 GHz, NGJ-MB od 2 GHz do 6 GHz, a NGJ-HB od 6 do 18 GHz).
https://twitter.com/NAVAIRNews/status/1876373242035773507