W środę, 19 lutego 2025, Dowództwo Zamówień US Army (Army Contracting Command, ACC) z Detroit Arsenal, w stanie Michigan, w imieniu Departamentu Obrony USA, podpisało umowę ramową o wartości 230 154 899 USD (916,377 mld zł) ze spółką Schutt Industries of Clintonville Wi Inc. z Clintonville, w stanie Wisconsin, na seryjne dostawy zestawów niskopodwoziowych typu M870A4 SLCET (Semitrailer, Lowbed, Construction Equipment Transporter) do transportu ciężkich ładunków o masie do 40 ton.
Zdjęcie: Program Executive Office Combat Support and Combat Service Support, US Army
W ramach postępowania przetargowe za pośrednictwem Internetu otrzymano jedną ofertę. Miejsca prac i finansowanie zostaną określone dla każdego zamówienia, a szacowana data zakończenia dostaw w ramach umowy ramowej to 31 maja 2032.
Przypomnijmy, że pierwszy zestaw typu M870A4 SLCET trafił 13 września 2023 do 569. kompanii inżynieryjno-pancernej 4. Batalionu Inżynieryjnego (569th Combat Engineer Company-Armored, 4th Engineer Battalion) z Fort Carson w stanie Kolorado, o czym informowano 4 października. Został przekazany przez biuro kierownika programu Heavy Tactical Vehicles (PdM HTV).
Zestawy będą kompletowane z holownikami Oshkosh M983A4 HEMTT (Heavy Expanded Mobility Tactical Truck) w wersji LET (Light Equipment Transporter), które od 2008 pełnią rolę podstawowych holowników w US Army (Umowa produkcyjna FHTV dla Oshkosh Defense).
Zestawy niskopodwoziowe M870A4 SLCET będą mieć kluczowe znaczenie dla US Army, ponieważ będą służyć do transportu zespołu zasilania nowego radiolokatora średniego zasięgu Raytheon LTAMDS (Lower Tier Air and Missile Defense Sensor) dla zestawów obrony powietrznej MIM-104 Patriot/IBCS, a po modyfikacji nowych wyrzutni Typhon (dla pocisków manewrujących Tomahawk i zmodyfikowanych SM-6 ERAM) i hipersonicznych Dark Eagle.
Jak również do transportu ciężkiego sprzętu inżynieryjnego przeznaczonego do realizacji prac budowlanych, utrzymania głównych szlaków zaopatrzenia (dróg, mostów, tuneli), obiektów logistycznych, dróg bitumicznych, lądowisk dla śmigłowców, lotnisk itd. M870A4 SLCET można transportować na pokładzie samolotów C-130 Hercules, C-17A Globemaster III i C-5 Galaxy, a także koleją i statkami transportowymi.
M870A4 SLCET to produkt komercyjny z modyfikacjami dostosowanymi do specyficznych wymagań wojskowych. Zastąpi ona, w podejściu etapowym, dotychczasową flotę naczep M870 (A0, A1, A3), których okres ekonomicznej użyteczności przekracza 30 lat. Wdrożenie poprawi gotowość i pozytywnie wpłynie na zdolność jednostek inżynieryjnych US Army do prowadzenia dużych operacji. M870A4 SLCET został zatwierdzony do produkcji wielkoseryjnej 21 grudnia 2022.
Zestawy są zamawiane przez biuro programowe PEO CS & CSS (Program Executive Office Combat Support and Combat Service Support) z Detroit Arsenal w stanie Michigan. Zajmuje się ono około 20% wszystkich programów US Army w zakresie wsparcia inżynieryjnego i zabezpieczenia logistycznego.
