Przejdź do serwisu tematycznego

US Army testuje moździerz samobieżny NEMO na podwoziu AMPV

Amerykańskie wojska lądowe poinformowały o testach moździerza samobieżnego MTMS na podwoziu BAE Systems AMPV uzbrojonego w 120-mm NEMO produkcji fińskiej spółki Patria.

We wtorek, 7 maja 2024, amerykańskie wojska lądowe (US Army) poinformowały o testach na poligonie Yuma Proving Ground w Arizonie prototypu moździerza samobieżnego MTMS (Modular Turreted Mortar System) na podwoziu BAE Systems AMPV (Armored Multi-Purpose Vehicle), uzbrojonego w 120-mm NEMO (New Mortar) produkcji fińskiej spółki Patria Land Systems.

Zdjęcie: US Army

Według Kevina Irra, oficera testowego z US Army Munitions and Weapons Division, obecnie trwają intensywne oceny, które mają upewnić się, że system MTMS spełnia oczekiwania dotyczące wydajności przed nadchodzącą demonstracją podczas Maneuver Warfighter Conference w Fort Moore we wrześniu br.

O przekazaniu prototypu o nazwie zakładowej AMPV Turreted Mortar dla US Army, informowała 6 marca br. spółka BAE Systems Inc. Prototyp otrzymał nową wymienną płytę górną ExMEP, wzmacniającą konstrukcję kadłuba AMPV i umożliwiającą szybką instalację innego wyposażenia zadaniowego, w tym przypadku modułu wieżowego 120-mm zdalnie sterowanego moździerza NEMO. Załoga składa się z trzech żołnierzy: dowódcy i dwóch członków załogi odpowiedzialnych za obsługę moździerza.

Prototyp powstał na zlecenie US Army w programie FIFT (Mortar Future Indirect Fire Turret), który zakłada integrację systemu wieżowego ze 120-mm moździerzem automatycznym z podwoziem kołowym IAV Stryker dla Brygadowych Zespołów Bojowych Strykerów (SBCT) i gąsienicowym AMPV dla Pancernych Brygadowych Zespołów Bojowych (ABCT). W programie, w przypadku wariantu kołowego, uczestniczą także Patria Land Systems i Kongsberg Defence & Aerospace (KDA).

Pilnie weryfikujemy jego reklamowane możliwości i upewniamy się, że żołnierze mogą bezpiecznie z niego korzystać – wyjaśnił Irr. Dodatkowo przeprowadzamy kilka innych testów, aby ocenić ogólną funkcjonalność systemu uzbrojenia.

Testy systemu uzbrojenia rozpoczęły się w styczniu i mają zakończyć się w lipcu (więc BAE Systems Inc. informowała o przekazaniu z wyraźnym opóźnieniem – przyp. red.). Co więcej, na poligonie Yuma Proving Ground zostanie przeprowadzony test demonstracyjny w celu zidentyfikowania wszelkich potencjalnych problemów lub udoskonalenia procedur przed skierowaniem pojazdu do Fort Moore.

Testy bezpieczeństwa skupiają się przede wszystkim na dwóch kluczowych obszarach, jak nakreślił Irr. Przede wszystkim Armia ocenia wpływ eksploatacji pojazdów na słuch żołnierza. Systemy moździerzowe wytwarzają hałas o dużej intensywności podczas strzelania, a długotrwałe narażenie może spowodować uszkodzenie słuchu. Ponadto kolejnym priorytetem jest kwestia gromadzenia się toksycznych oparów w pojeździe, które mogą wynikać ze strzelania uzbrojeniem głównym (gazy prochowe), jak ze spalin silnika.

Według Cpt. Mike’a Hapnera z biura programowego (PEO) Ground Combat Systems, wybrano podwozie AMPV, ponieważ spełnia ono obiektywny wymóg zastąpienia pojazdów rodziny M113. Zwłaszcza, że obecnie US Army nie ma systemu moździerzowego oferującego takie możliwości.

Jak podkreśla BAE Systems Inc., system umożliwia prowadzenie ostrzału w trybie MRSI (Multiple Rounds Simultaneous Impact), dzięki któremu pięć granatów moździerzowych wystrzelonych różnymi trajektoriami uderza w rejon celu jednocześnie, w czasie krótszym niż cztery sekundy, gdy pojazd znajduje się w ruchu lub nie.

AMPV Mortar Carrier, będący jednym z pięciu wariantów AMPV obecnie produkowanych dla US Army. Podczas wystawy AUSA 2023 w Waszyngtonie (9-11 października 2023), spółka zaprezentowała nową prototypową odmianę, wyposażoną w system zwalczania bezzałogowych statków powietrznych C-UAS, także wykorzystującą rozwiązania ExMEP. Z kolei w sierpniu 2023 BAE Systems podpisała umowę na wielkoseryjną produkcję pojazdów programu AMPV jako następców przestarzałych pojazdów rodziny M113, używanych od lat 1960., których około 300 przekazano Ukrainie. 28 marca br. podpisano drugą umowę w tej sprawie.

Jeśli chodzi o system NEMO, to pierwsza demonstracja ogniowa dla US Army demonstracja odbyła się 11 września 2019, wówczas na podwoziu Patria 8×8. Program FIFT został uruchomiony 2 sierpnia 2018. System wieżowy NEMO spełnia wymogi dotyczące kalibru, przewodu lufy, wysokiego poziomu zautomatyzowania,  zasięgu, magazynu amunicji i cyfrowego system kierowania ogniem.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X