W piątek, 18 sierpnia br., Agencja Uzbrojenia poinformowała w mediach społecznościowych, że zawarła umowę o wartości ok. 105 mln USD (431,73 mln zł) z rządem amerykańskim na dostawę 34 optoelektronicznych zasobników obserwacyjno-celowniczych Lockheed Martin AN/AAQ-33 Sniper ATP na potrzeby lekkich samolotów bojowych F/A-50 Fighting Eagle.
Zdjęcie: Agencja Uzbrojenia via X
Dziś Agencja Uzbrojenia podpisała umowę z rządem USA na dostawę w latach 2025-2028 34 zasobników celowniczych Sniper za kwotę ok. 105 mln USD. Zostaną zintegrowane z zakupionymi południowokoreańskimi lekkimi samolotami bojowymi FA-50 – czytamy na profilu Agencji Uzbrojenia na portalu społecznościowym X.
Przypomnijmy, że 9 maja br. amerykańska Agencja Współpracy Obronnej DSCA (Defense Security Cooperation Agency) informowała o zgodzie Departamentu Stanu USA na potencjalną sprzedaż do Polski partii 34 zasobników AN/AAQ-33 Sniper ATP (Advanced Targeting Pod) wraz z kontenerami transportowymi za maksymalnie 124,7 mln USD (518,31 mln zł) – udało się zatem wynegocjować cenę o ok. 20 mln USD niższą.
https://twitter.com/MON_GOV_PL/status/1692505683009175648?s=20
Pakiet zawiera również wsparcie systemowe i sprzęt pomocniczy, części zamienne, materiały eksploatacyjne, akcesoria oraz wsparcie w zakresie napraw i zwrotów, sprzęt do integracji i testowania oraz wsparcie, jawne dostawy i wsparcie oprogramowania, jawne systemy numerów identyfikacyjnych CPIN, jawne publikacje i dokumentacje techniczne, szkolenie personelu i sprzęt szkoleniowy, usługi wsparcia inżynieryjnego, technicznego i logistycznego rządu USA i wykonawcy umowy (Lockheed Martin) oraz inne powiązane elementy wsparcia logistycznego i programowego.
Obecnie, zasobniki w wersji Sniper XR ATP są na wyposażeniu polskich samolotów wielozadaniowych F-16C/D Jastrząb wraz z zasobnikami rozpoznania obrazowego Goodrich DB-110 (siedem egzemplarzy wraz z dwiema naziemnymi stacjami). Od 6 października 2020 Agencja Uzbrojenia poszukuje dostawcy systemu rozpoznawczego (z radarem o syntetycznej aperturze, SAR). 16 lutego 2021 ówczesny rzecznik prasowy Agencji Uzbrojenia ppłk Krzysztof Płatek informował Redakcję MILMAG, że do postępowania zgłosiły się dwa podmioty: izraelska spółka Elta Systems oraz amerykańska spółka Goodrich Corporation. Postępowanie nie zostało jeszcze rozstrzygnięte.
Przypomnijmy, że 16 września ub. r. Ministerstwo Obrony Narodowej zamówiło w Korea Aerospace Industries 12 samolotów FA-50 Fighting Eagle (Block 10; GF – Gap Filler), za ok. 705 mln USD netto (3,36 mld zł netto/4,14 mld zł brutto), których dostawy do 23. Bazy Lotnictwa Taktycznego w Mińsku Mazowieckim rozpoczną się w III kwartale bieżącego roku.
Dlatego, 22 lutego br. rozpoczęło się szkolenie pierwszych czterech pilotów Sił Powietrznych RP w 1. Skrzydle Myśliwskim wojsk lotniczych Republiki Korei (Daehanminguk Gong-gun), stacjonującym w bazie lotniczej Gwangju, leżącej 329 km na południe od Seulu.
Z kolei 1 marca br. Agencja Uzbrojenia opublikowała zaproszenie do udziału w postępowaniu przetargowym prowadzonym procedurą ograniczoną, dotyczącym zakupu partii amunicji 20 mm x 102 do zmodyfikowanych działek pokładowych M61A2 Vulcan dla zamówionych w Korei samolotów.
Pierwszy FA-50GF o numerze taktycznym 5002 został zaprezentowany 9 marca br., natomiast oblot nastąpił 2 kwietnia br. W międzyczasie, 24 marca br. wicepremier i minister obrony narodowej Mariusz Błaszczak oraz wiceminister Wojciech Skurkiewicz ujawnili, że FA-50 pojawi się publicznie na Międzynarodowych Pokazów Lotniczych Air Show 2023 organizowanych pod hasłem Niezwyciężeni w przestworzach, 26 i 27 sierpnia br.
26 czerwca br. Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych (DG RSZ) informowało, że pierwsza grupa polskich pilotów zakończyła w Korei Południowej szkolenie na FA-50. Pierwsze dwa samoloty dostarczono do Polski 9 lipca i wzięły udział w Wielkiej Defiladzie Wojska Polskiego Silna Biało-Czerwona, 15 sierpnia.
Dwa FA-50GF wraz z MiG-29A podczas Wielkiej Defilady Wojska Polskiego Silna Biało-Czerwona / Zdjęcie: Ministerstwo Obrony Narodowej
W dalszej kolejności Polska ma otrzymać 36 samolotów w konfiguracji KA-50PL (Block 20), dostosowanych do wymogów Sił Powietrznych RP, których dostawy zostaną zrealizowane w latach 2025-2028, m.in. z radarami z anteną z aktywnym skanowaniem elektronicznym AESA typu PhantomStrike amerykańskiej spółki Raytheon Intelligence & Space czy naprowadzanymi radarowo pociskami rakietowymi klasy powietrze-powietrze średniego zasięgu AIM-120 AMRAAM. Samoloty zostały zamówione równolegle z pierwszymi dwunastoma wraz z pakietami szkoleniowym i logistycznym oraz usługą wsparcia technicznego. Wartość tej umowy wynosi ok. 2,3 mld USD netto (10,88 mld zł netto/13,38 mld zł brutto). Docelowo, w Polsce powstanie centrum serwisowe tych samolotów, a cała flota zostanie ujednolicona do standardu FA-50PL. Lokalizacje dwóch pozostałych eskadr nie zostały upublicznione.
FA-50 Fighting Eagle, w wersji Block 10, to południowokoreański lekki dwuosobowy samolot bojowy wyposażony w zaawansowane systemy zobrazowania i sterowania, a także nowoczesną awionikę i radar kierowania ogniem. Uzbrojenie stanowi 20-mm działko M61A2 Vulcan oraz szeroki zakres podwieszanego uzbrojenia lotniczego, obejmujący pociski rakietowe powietrze-powietrze AIM-9 Sidewinder, pociski rakietowe powietrze-ziemia AGM-65 Maverick, a także kilka typów bomb lotniczych. Napęd stanowi silnik turbowentylatorowy z dopalaczem o ciągu 17,7 tysięcy funtów (79 kN). Prędkość maksymalna wynosi Ma1,5. Zasięg operacyjny samolotu wynosi 1800 km, a jego pułap maksymalny 14 600 m. Masa własna samolotu wynosi 6,47 t, przy maksymalnej masie startowej 12,3 t, co pozwala na przenoszenie uzbrojenia o masie do 4,5 t (KAI otworzyło biuro wsparcia FA-50 w Polsce).
https://twitter.com/AgencjaUzbr/status/1692505807114404304?s=20