25 stycznia Minister Obrony Narodowej Mariusz Błaszczak podpisał w zakładach PZL Mielec (spółka zależna Sikorsky Aircraft Corporation) umowę o wartości ponad 680 mln zł na zakup czterech S-70i Black Hawk dla Wojsk Specjalnych. Średnie śmigłowce wraz z pakietem szkoleniowym i logistycznym mają zostać dostarczone do grudnia 2019.
Podczas uroczystości podpisania umowy, prócz Ministra Obrony Narodowej byli obecni um.in. premier Mateusz Morawiecki, prezes spółki PZL Mielec Janusz Zakręcki i przedstawiciele Dowództwa Wojsk Specjalnych
Uzasadnieniem zakupu bez procedury przetargowej ma być interoperacyjność z konstrukcjami wykorzystywanymi przez Policję i inne państwa NATO. Polskie S-70i Black Hawk bedą prawdopodobnie wykorzystywane w ramach operacji specjalnych Sił Szybkiego Reagowania NATO. Zgodnie z informacją podaną przez MON koszt jednego śmigłowca wraz z wyposażeniem wynosi ok. 75 mln. złotych. Cała kwota umowy to 683,4 mln. złotych brutto z pakietem logistycznym i szkoleniowym oraz doposażeniem.
Uwagę zwraca wyjątkowo krótki termin przekazania S-70i odbiorcy. Prócz wdrożenia śmigłowców konieczne będzie przeszkolenie pilotów i obsługi naziemnej / Zdjęcia: Ministerstwo Obrony Narodowej
Śmigłowce trafią do 7. Eskadry Działań Specjalnych (7. EDS) stacjonującej w 33. Bazie Lotnictwa Transportowego w Powidzu. Nowe Black Hawki mają zostać przystosowane do prowadzenia operacji specjalnych. Śmigłowce 7. EDS są wykorzystywane do prowadzenia operacji powietrznych dla Wojsk Specjalnych jak desantowanie żołnierzy, rozpoznanie powietrzne i wsparcie ogniowe (Black Hawk dla Wojsk Specjalnych, 2019-01-24; Śmigłowce Black Hawk przekazane Policji, 2018-11-30).
Śmigłowce dla Wojsk Specjalnych mogą być kompletowane w podobnej konfiguracji do zaoferowanej w 2018 wojskom lotniczym Chile. Wiroplaty otrzymały silniki turbowałowe General Electric T700-GE-701D wraz z filtrami wlotów powietrza, mocowania do desantu metodą szybkiej liny i wciągarkę, podkadłubowy hak dla ładunków zewnętrznych oraz głowicę optoelektroniczną pracującą w podczerwieni (FLIR). Piloci mają do dyspozycji opancerzone fotele, transponder AN/APX-117, lotniczy radar pogodowy Honeywell Primus 701A, a także namiernik nadawanych sygnałów ratunkowych (SAR) Rockwell Collins DF-500 (Dostawy mieleckich S-70i dla Chile, 2018-03-15).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.