Przejdź do serwisu tematycznego

Ukraina negocjuje pozyskanie Typhoonów i Gripenów

Minister obrony Ukrainy Rustem Umierow w wywiadzie dla kanału Jedyni Nowyny powiedział, że rząd w Kijowie negocjuje pozyskanie z Zachodu samolotów wielozadaniowych Eurofighter Typhoon i JAS 39 Gripen.

W niedzielę, 22 września 2024, minister obrony Ukrainy Rustem Umierow w wywiadzie dla kanału Jedyni Nowyny powiedział, że rząd w Kijowie negocjuje pozyskanie z Zachodu samolotów bojowych Eurofighter Typhoon i JAS 39 Gripen. O ile o kwestii szwedzkich samolotów dla Ukrainy rozmowy już się toczyły ze Sztokholmem, to ewentualne dostawy Eurofighterów dla Ukrainy pojawiają się w przestrzeni publicznej po raz pierwszy.

Zdjęcie poglądowe: Brytyjski Eurofighter Typhoon FGR4 i węgierski JAS 39C Gripen podczas ćwiczeń w bazie lotniczej Kecskemét w sierpniu 2018 / Zdjęcie: Royal Air Force

Ukraina wkrótce osiągnie efekty w zakresie transferu do niej różnych myśliwców – powiedział Umierow w odpowiedzi na pytanie czy istnieje optymizm co do liczby dostępnych samolotów wielozadaniowych F-16, które mogłyby zostać przekazane Kijowowi.

Teraz mamy od partnerów deklaracje, że zobowiązują się w sprawie F-16, deklaracje w sprawie Mirage, deklaracja lub konsultacje w sprawie Gripenów i konsultacje w sprawie Eurofoghterów – sprecyzował ukraiński szef resortu obrony. To jest bardzo dobra lista platform. I rozmawiamy, kiedy mogą rozpocząć się (dostawy). Wkrótce będziemy już mieć efekty, które ogłosimy. Mam nadzieję, że poinformujemy o tym później.

Według niego, w związku z tym władze ukraińskie będą pracować nad zwiększeniem zdolności w kwestii obrony powietrznej. Dostarczyliśmy partnerom listę wszystkich naszych potrzeb, wyjaśniliśmy bardzo wysoką wrażliwość tego problemu. Pracujemy teraz nad tym, aby to, co mają, aby zostało wcześniej ustalone, aby rozpocząć dostawy tutaj – powiedział Umierow.

Minister zauważył, że Federacja Rosyjska używa do 300 samolotów i do 300 śmigłowców. Wyjaśniamy więc naszym partnerom, ile brygad lub skrzydeł potrzebujemy. W związku z tym wyjaśniamy im również, jakich platform potrzebujemy. W tym kontekście w ubiegłym roku pracowaliśmy nad skupieniem się na szkoleniu pilotów, uzyskaniu platform, budowie całej niezbędnej infrastruktury – powiedział Umierow.

Te procesy są już prowadzone, ale wymagają skalowania. I teraz nad tym pracujemy. Mamy już rozwiązania, nad którymi my i nasi partnerzy pracujemy – powiedział minister.

Analiza

Zgodnie z jawnymi informacjami, jak dotąd Ukraina otrzymała pierwszą partię 6 samolotów wielozadaniowych F-16AM/BM (prawdopodobnie eks-duńskich lub eks-niderlandzkich), ale jeden został utracony. Z łącznie 95 zadeklarowanych: 19 egzemplarzy z Danii, 24 z Królestwa Niderlandów 22 z Norwegii oraz 30 z Belgii. Wkrótce do nich może dołączyć Grecja, która według doniesień medialnych ma przekazać 32 samoloty.

Wkrótce do ukraińskiego arsenału mają trafić eks-francuskie Dassault Mirage 2000-5F (na razie w nieznanej liczbie, ale według doniesień dziennika La Tribune, Paryż może przekazać tylko 6 z 26 posiadanych egzemplarzy; według najnowszych doniesień SudQuest, mają one być teraz modernizowane pod kątem zdolniści do uderzeń powietrze-ziemia), a według mediów – także 5 eks-argentyńskich samolotów myśliwsko-szturmowych Dassault Super Étendard Modernisé.

Już wcześniej była już mowa o szwedzkich JAS 39C/D Gripen na najwyższych szczeblach, to rząd w Sztokholmie na razie nie podjął decyzji w tej sprawie, deklarując donację dwóch samolotów wczesnego ostrzegania i dowodzenia Saab 340B AEW-300 klasy AEW&C. W informacji o najnowszym pakiecie pomocy wojskowej, zadeklarowano, że (…) pewna liczba JAS 39C/D zostanie uratowana przed demontażem i może – jeśli rząd szwedzki tak zdecyduje – zostać rozpatrzona pod kątem ewentualnej przyszłej darowizny dla Ukrainy.

Zupełną nowością na liście życzeń Kijowa jest Eurofighter Typhoon – prawdopodobnie chodzi o używane samoloty w wersji Tranche 1, a więc myśliwskiej, pozbawionej zdolności uderzeniowych powietrze-ziemia.

Jeśli chodzi o źródła ewentualnych donacji to można wskazać w pierwszej kolejności Niemcy, które mają do wycofania 33 samoloty w tej wersji, w tym 26 jednomiejscowych EF2000 i 7 dwumiejscowych EF2000T (zostaną zastąpione przez 38 Tranche 4 już zamówionych w ramach projektu Quadriga i 20 kolejnych planowanych do zamówienia).

Kolejnym kandydatem są Włochy, które do 2029 wycofają 26 Tranche 1, gdyż planują je zastąpić 24 Tranche 4. Najstarsze Typhoony planuje też wycofać w najbliższych latach Austria i Wielka Brytania, choć jeszcze nie ogłosiły konkretnych kroków.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X