We wtorek, 17 grudnia 2024, prywatna turecka spółka stoczniowa STM Savunma Teknolojileri Mühendislik ve Ticaret A.Ş. poinformowała, że w Lizbonie zawarła umowę o nieujawnionej wartości z Ministerstwem Obrony Portugalii na dostawę dwóch okrętów logistycznych w programie NRE+ (Navio Reabastecedor de Esquadra e Logístico).
W uroczystości wziął udział dyrektor generalny Prezydencji Przemysłu Obronnego (Savunma Sanayii Başkanlığı, SSB) prof. dr Haluk Görgün, szef sztabu Marynarki Wojennej Portugalii (Marinha Portuguesa) adm. Henrique Eduardo Passaláqua de Gouveia e Melo, przedstawiciel Portugalskiej Agencji Przemysłu Obronnego (IdD) Carlos Félix, wicedyrektor SSB prof. dr. İhsan Kaya, dyrektor generalny STM Özgür Güleryüz, a także przedstawiciele Ministerstwa Obrony Portugalii i Marinha Portuguesa (Początek budowy portugalskiego okrętu wielozadaniowego PMN).
Na mocy kontraktu, STM Savunma Teknolojileri Mühendislik ve Ticaret A.Ş. będzie głównym wykonawcą programu, na mocy którego zaprojektuje i zbuduje dwa okręty wsparcia logistycznego o numerach burtowych A5211 oraz A5212. Będzie to pierwszy w historii przypadek, że turecka stocznia zbuduje okręt dla marynarki wojennej państwa NATO lub UE.
Początek budowy pierwszego okrętu wyznaczono na pierwszy kwartał 2025. Okręty mają mieć 137,06 m długości, 19,1 m szerokości, 6,7 m zanurzenia oraz 11 000 t pełnej wyporności. Napęd ma składać się z pojedynczego silnika wysokoprężnego elektrycznego, co zapewni prędkość maksymalną ponad 19 w. oraz zasięg ponad 14 000 mil morskich przy prędkości ekonomicznej 14 w. Autonomiczność wyniesie 90 dni, a załoga ma liczyć 100 oficerów i marynarzy (z czego minimalna załoga wyniesie 50 osób z możliwością dodatkowego, czasowego zaokrętowania kolejnych 100 osób – łącznie maksymalnie 200 osób na pokładzie). Będą wyposażone w lądowiska dla śmigłowca i bezzałogowego statku latającego.
Okręty będą zdolne do transportu w ładowniach do 4000 m3 paliwa okrętowego typu F76, 350 m3 nafty lotniczej typu F44 (JP5), także 650 m3 słodkiej wody, 700 m3 ładunków suchych, 60 beczek z olejem przekładniowym, a także sześciu kontenerów TEU na dziobie. Przeładunek będzie odbywał się za pomocą dwóch masztów przeładunkowych w centralnej części kadłuba.
Zgodnie z wymogiem zamawiającego, okręty będą też dostosowane do transportu 20 lekkich pojazdów opancerzonych oraz prowadzenia misji humanitarnych i ewakuacji medycznej, wsparcia dowodzenia i operacji desantowych, projekcji regionalnej siły oraz poszukiwawczo-ratowniczych. Do samoobrony jednostki będą wykorzystywać dwa 20-mm zestawy obrony bezpośredniej Mk15 Phalanx Block 1B i dwa zdalnie sterowane moduły uzbrojenia z 12,7-mm karabinami maszynowymi.
Spółka STM Savunma Teknolojileri Mühendislik ve Ticaret A.Ş. zbudowała dla Marynarki Wojennej Pakistanu, wprowadzony do służby w 2018, okręt wsparcia logistycznego PNS Moawin (A39) oraz legitymizuje się realizacją programów okrętowych dla Ukrainy i Malezji, jak również dostawą dwóch okrętów logistycznych dla rodzimej marynarki wojennej: TCG Yüzbaşı Güngör Durmuş i Ütğm Arif Ekmekçi (A-575), w służbie, odpowiednio, od 2021 i 2024.
We are proud to have successfully achieved Türkiye’s first naval export to a member of both the European Union (EU) and NATO!⚓
As the main contractor, STM will design and construct two Auxiliary Oiler Replenisher and Logistics Ships in Türkiye for the friendly and allied… pic.twitter.com/W5JtrkhBif
— STM Defence International (@StmDefenceInt) December 17, 2024