W czwartek, 24 lipca 2025, podczas 17. międzynarodowych targów przemysłu obronnego IDEF 2025 (International Defence Industry Fair) w Stambule, turecka Prezydencja Przemysłu Obronnego SSB (Savunma Sanayii Başkanlığı) podpisała umowę z rodzimym holdingiem TUSAŞ/TAI (Türk Havacılık ve Uzay Sanayii/Turkish Aerospace Industries) na dostawę 57 śmigłowców wielozadaniowych T625 Gökbey.
Choć nie sprecyzowano w komunikacie prasowym, to zgodnie z wcześniejszymi deklaracjami, zakup 57 egzemplarzy przeznaczony jest dla Marynarki Wojennej (Türk Deniz Kuvvetleri), a łączne zapotrzebowanie krajowe jest szacowane na ponad 100 śmigłowców. Wcześniej zamówiono 23 egzemplarze, w tym 7 dla Wojsk Lądowych (Türk Silahlı Kuvvetleri), 4 dla Wojsk Lotniczych (Türk Hava Kuvvetleri), 3 dla Dowództwa Generalnego Żandarmerii (dostawy zrealizowano), 3 dla Dowództwa Straży Wybrzeża (Sahil Güvenlik Komutanlığı), 3 dla Departamentu Lotnictwa Policji (Türk Polis Teşkilatı) i 3 dla Ministerstwa Zdrowia.
Dostawy nowo zakontraktowanej partii rozpoczną się w 2028 i śmigłowce będą wyposażone w dwa krajowe silniki turbowałowe TEI TS1400 o mocy 1400 KM każdy – w miejsce LHTEC-CTS800·4A o mocy 1373 KM każdy na trzech prototypach. Oblot z nowymi silnikami miał miejsce 22 kwietnia 2023.
Prace badawczo-rozwojowe w programie rozpoczęły się w 2010, w 2013 TAI/TUSAŞ podpisał umowę z ówczesnym Podsekretariatem ds. Przemysłu Obronnego (Savunma Sanayii Müsteşarlığı, SSM) na kontynuacje działań. Pełnowymiarowa makieta została zaprezentowana podczas Międzynarodowego Salonu Lotniczego w Paryżu 19-25 czerwca 2017, a niekompletny jeszcze prototyp 6-tonowego, wielozadaniowego śmigłowca transportowego o nr rejestracyjnym TC-HLP został zaprezentowany 19 sierpnia 2018. Oblot nastąpił 6 września tego samego roku.
Prototyp T625 Gökbey podczas testów zimowych w Szwecji, o czym informowano 13 lutego br.
Poza tym spółka Alp Aviation odpowiada za produkcję i montaż podwozia, skrzyni biegów i elementów pomocniczych układu napędowego, natomiast hiszpańska CESA została wybrana do dostarczenia układów hydraulicznych. T625 jest wyposażony w czteroosiowy, podwójny, redundantny automatyczny system sterowania lotem, a także wyposażenie awioniki glass cockpit od Aselsan z dwoma dużymi, dotykowymi, zintegrowanymi wyświetlaczami komputera misji (8×20 cali) i dwoma dotykowymi jednostkami sterowania (8×10 cali). Może wykonywać loty VFR/IFR (Visual Flight Rules/Instrumental Fligth Rules) z jednym pilotem, w dzień i w nocy oraz w warunkach oblodzenia.
Długość śmigłowca to 15,87 m, średnica wirnika głównego wynosi 13,2 m. Maksymalna masa startowa 6050 kg, a pułap 6096 m. Osiąga prędkość maksymalną do 306 km/h (165 w.) i zasięg lotu ponad 740 km (400 Mm). Długotrwałość lotu to 3 godziny 48 minut, ale dzięki dodatkowym zbiornikom paliwa może zostać wydłużony do ponad 5 h. Załoga składa się z dwóch osób, a liczba pasażerów to maksymalnie 12 osób. Maksymalna masa startowa to 6050 kg.
Podstawowe zadania T625 to transport żołnierzy i ładunków, przewóz bardzo ważnych osób (VIP), ewakuacja medyczna (MEDEVAC) i misje poszukiwawczo-ratunkowe (SAR). Jest następcą śmigłowców z rodziny UH-1.
57 GÖKBEY’le gökyüzündeki izimiz büyüyor.
Millî imkânlarla geliştirilen T625 GÖKBEY Genel Maksat Helikopteri’nin 57 adetlik yeni üretimi için Savunma Sanayii Başkanlığımızla stratejik bir üretim sözleşmesine imza attık.
GÖKBEY’lerimiz millî motorumuz TEI-TS1400 ile güçlenerek… pic.twitter.com/E7rO5kf3bl
— Türk Havacılık Uzay Sanayii (@TUSAS_TR) July 24, 2025

