Przejdź do serwisu tematycznego

Trzeci C-130H Hercules już w Polsce

W 33. Bazie Lotnictwa Transportowego w Powidzu wylądował trzeci z pięciu zakontraktowanych średnich samolotów transportowych C-130H Hercules dla Sił Powietrznych RP.

We wtorek, 12 grudnia, Agencja Uzbrojenia poinformowała w mediach społecznościowych, że w 33. Bazie Lotnictwa Transportowego w Powidzu wylądował trzeci z pięciu zakontraktowanych średnich samolotów transportowych Lockheed C-130H Hercules dla Sił Powietrznych RP.

Zdjęcie: Agencja Uzbrojenia via X

Kolejny Hercules dotarł do Polski. W 33. Bazie Lotnictwa Transportowego w Powidzu zameldował się trzeci z pięciu zakontraktowanych w 2021 r. samolotów C-130H. Niebawem statek powietrzny zyska polskie barwy i rozpocznie swoją służbę w Siłach Powietrznych RP – czytamy na profilu Agencji Uzbrojenia na portalu społecznościowym X.

Pierwsze dwa samoloty dotarły do Polski, odpowiednio, 15 lipca 2022 oraz 18 października 2022 (Pierwotnie, dostawa pierwszego miała nastąpić do końca 2021, tak się jednak nie stało). Samoloty przechodzą obsługi okresowe/przegląd strukturalny (PDM, Programmed Depot Maintenance) w Wojskowych Zakładach Lotniczych Nr 2 (WZL-2) w Bydgoszczy, a także są dodatkowo doposażane w sprzęt lotniczy, zgodnie z wymaganiami Sił Powietrznych.

Przypomnijmy, że zgodnie z umową z 14 kwietnia 2021 o wartości 14,3 mln USD, Polska przejęła w formie grantu w ramach programu EDA (Excess Defense Articles) pięć samolotów C-130H Hercules, pochodzących z nadwyżek sprzętowych Sił Powietrznych USA (US Air Force, USAF), gdzie służyły w lotnictwie Gwardii Narodowej. Umowa przewidywała częściowo doposażenie, odtworzenie ich zdatności do lotu, a także sfinansowanie przelotu do Polski (Pięć C-130H dla Polski).

Pierwotnie zakupione samoloty C-130H zostały wyprodukowane w 1985 i zakończyły służbę w USAF w 2017, a następnie były przechowywane w konserwacji na terenie składowiska kontrolowanego przez 309th Aerospace Maintenance and Regeneration Group (AMARG) w Tucson Arizonie. Miały to być egzemplarze o numerach rejestracyjnych: 85-0035, 85-0036, 85-0037, 85-0038 oraz 85-0039 oraz seryjnych, odpowiednio, 382-5073, 382-5074, 382-5077, 382-5079 i 382-5080. Przed wycofaniem ich z eksploatacji były przypisane do 357. Eskadry Transportowej USAF (357th Airlift Squadron), stacjonującej w bazie lotniczej Maxwell w stanie Alabama.

I faktycznie, do Polski dotarły egzemplarze 85-0035 i 85-0036. Samoloty te są o 15 lat młodsze od obecnie eksploatowanych C-130E Hercules (dostarczonych do Polski w latach 2009-2012), a ich przyjęcie zwiększy zdolności transportowe Wojska Polskiego. Co ciekawe, USA wyceniły przekazywane samoloty na 60 mln USD, choć kosztowały one, gdy zostały zakupione 150 mln USD.

Jednak w sierpniu 2022, jak wynika z informacji do których dotarła Redakcja Zespołu Badań i Analiz Militarnych (ZBiAM), Agencja Uzbrojenia dokonała konsultacji ze stroną amerykańską i ustalono, że trzy pozostałe samoloty zostaną pozyskane procedurą w ramach programu C-130 Ramp-to-Ramp (R2R), co oznacza że będą to samoloty z aktywnej służby operacyjnej. Są to egzemplarze nr 89-1182, 89-1185 i 91-9141, wyprodukowane w 1990 i służące wcześniej w 154. Szkolnej Eskadrze (154th Training Squadron) Lotnictwa Gwardii Narodowej stanu Arkansas i stacjonujące na lotnisku Little Rock. Samoloty zostały przebazowane do portugalskich zakładów OGMA – Indústria Aeronáutica de Portugal w celu realizacji przeglądów strukturalnych PGM na koszt USA poprzez grant NV-D-GAA.

Na terytorium Polski znajduje się zaplecze obsługowo-remontowe samolotów C-130, zarówno w Siłach Zbrojnych RP, jak i w podmiotach wchodzących w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej (PGZ), co daje możliwość utrzymania wysokiego poziomu dostępności operacyjnej przy zaangażowaniu krajowego przemysłu. Wszystko dzięki porozumieniu strategicznemu z 23 stycznia 2020 pomiędzy PGZ a spółką Lockheed Martin (Porozumienie PGZ z Lockheed Martin).

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

X