24 czerwca izraelska spółka Rafael Advanced Defense Systems poinformowała, że agencja logistyczna DE&S (Defence Equipment & Support) przy ministerstwie obrony Wielkiej Brytanii wybrała system aktywnej ochrony pojazdów (ASOP) hard-kill typu Trophy na wyposażenie przyszłych zmodernizowanych czołgów Challenger 3 brytyjskich wojsk lądowych (British Army).
Izraelski system aktywnej ochrony pojazdów typu Trophy trafi na wyposażenie przyszłych zmodernizowanych czołgów Challenger 3 brytyjskich wojsk lądowych / Zdjęcie: ministerstwo obrony Wielkiej Brytanii
Wybór izraelskiego systemu ASOP jest wynikiem analiz prowadzonych przez brytyjski resort obrony w ramach opracowywania pakietu modernizacyjnego czołgów FV4034 Challenger 2 w ramach ogłoszonego we wrześniu 2017 programu o kryptonimie Life Extension Project (LEP). 7 maja 2021 ogłoszono podpisanie długo oczekiwanej umowy o wartości 800 mln GBP (4,2 mld zł) ze spółką joint venture RBSL (Rheinmetall BAE Systems Land) jako głównym wykonawcą prac przy 148 wozach (Wielka Brytania zmodernizuje czołgi do standardu Challenger 3).
David Farmer, dyrektor zespołu programowego dostaw Challenger 3 w DE&S, powiedział:
Z przyjemnością witam Rafaela w naszej grupie partnerów branżowych, którzy wspomogą dostawy czołgów Challenger 3. Jest to kluczowy program modernizacji naszych wojsk lądowych. Pionierska nowa technologia, którą planujemy zastosować, pozwoli nam zapewnić odpowiednie zdolności do realizacji zadań bojowych.
Gen. bryg. w st. spocz. Michael Lurie, szef dyrekcji systemów lądowych Rafaela, dodał:
Trophy APS uratowało życie wielu żołnierzom i odegrało kluczową rolę w ochronie zasobów na polu bitwy i umożliwieniu załogom czołgów działania pod ostrzałem ognia przeciwpancernego i bezpiecznego wykonywania misji. System ten zmienił zasady gry na arenie wojny pancernej, a decyzja Wielkiej Brytanii o wyborze Trophy dla ochrony swoich załóg zapoczątkuje nową erę dla sił pancernych tego państwa. Jesteśmy wdzięczni naszym brytyjskim partnerom za dołączenie do innych narodów i izraelskiego Korpusu Pancernego Izraela, którzy zaufali Trophy APS Rafaela.
Co istotne, DE&S wybrała średni wariant Trophy MV, który znajduje się pomiędzy lekkim Trophy LV (dla lekkich pojazdów opancerzonych) a ciężkim Trophy HV (dla czołgów i innych ciężkich pojazdów opancerzonych). Trophy MV został zaprojektowany głównie dla transporterów opancerzonych i bojowych wozów piechoty. Masa zestawu wynosi 450 kg, podczas gdy Trophy HV – ponad 800 kg, natomiast objętość 0,29 m3 w porównaniu do 0,69 m3.
Trophy MV został zaprojektowany głównie dla transporterów opancerzonych i bojowych wozów piechoty / Zdjęcie: Rafael Advanced Defense Systems
Pierwszy zestaw Trophy MV trafi na wyposażenie prototypu czołgu Challenger 3, po czym przejdzie próby i jeśli zakończą się pozytywnie, zostanie zintegrowany z pozostałymi wozami. Prace modernizacyjne nad brytyjskimi czołgami mają rozpocząć się w tym roku, a zakończyć w 2027. Wtedy też zostanie ogłoszona wstępna gotowość operacyjna, natomiast w 2030 – pełna.
Wielka Brytania będzie pierwszym użytkownikiem Trophy MV, który zadebiutował publicznie na londyńskich targach DSEI w 2007. Niemniej, Challenger 3 będą trzecim typem czołgów w NATO, wyposażonych w system ASOP z rodziny Trophy. Na zestawy Trophy HV zdecydowali się bowiem Amerykanie (M1A2 SEPv2 Abrams) i Niemcy (Leopard 2A7A1) (Umowa na Trophy dla niemieckich Leopardów, Koniec dostaw Trophy dla US Army).
System aktywnej obrony pojazdów Trophy HV po raz pierwszy został użyty w 2011. Został zintegrowany z czołgami Merkawa Mk 3/4 i ciężkimi gąsienicowymi transporterami opancerzonymi Namer Korpusu Pancernego Sił Obronnych Izraela. System poddano ponad 5400 udanych prób polowych. Dotychczasowy łączny czas działania Trophy to ponad milion godzin. Został też skutecznie sprawdzony w boju podczas ostatnich konfliktów zbrojnych w Izraelu.