7 czerwca 2018 koncern Airbus poinformował o przeprowadzeniu naziemnych testów wibracyjnych (Ground Vibration Test, GVT) pierwszego prototypu samolotu transportowego Beluga XL (MSN001), zaprojektowanego z myślą o ładunkach ponadgabarytowych.
Pięć transportowców Beluga XL zastąpi taką samą liczbę samolotów A300-600 Super Transporter Beluga we flocie Grupy Airbus po 2019.
Pomyślne przejście testów GVT było wymagane do otrzymania certyfikatu umożliwiającego mu odbycie pierwszego lotu, który producent zaplanował na lato 2018. Celem testu wibracyjnego jest pomiar zachowań dynamicznych płatowca i sprawdzenie poprawności modeli teoretycznych opracowanych dla różnych etapów lotu, np. zwrotów, lotu w porywistym wiatrze i lądowania. Dane uzyskane w toku prób pozwolą także dokładniej ustalić rozłożenie obciążeń w locie dla tej konstrukcji.
Próby GVT przeprowadzono w Tuluzie we współpracy z francuskim centrum badawczym ONERA (Office National d’Etudes et de Recherches Aérospatiales) i niemiecką agencją lotniczo-kosmiczną DLR (Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt). Testy zajęły osiem dni i użyto w nich setek zewnętrznych czujników akcelerometrycznych, rejestrujących dane w trakcie pobudzania samolotu do drgań przez zestaw trzydziestu zewnętrznych 80-kilogramowych siłowników i urządzeń generujących drgania sejsmiczne każdorazowo przez 2-3 godziny. Statek został umieszczony w tym celu na pneumatycznym zawieszeniu.
Film i zdjęcia: Airbus
Jak dotąd przeprowadzono ponad 48 z 72 zaplanowanych testów naziemnych. Rozpoczęły się one w 28 maja od wyznaczenia środka ciezkości pustego i obciażonego samolotu w położeniu poziomym, a także z nosem uniesionym 3,5 m nad ziemią. Następnie przeprowadzono testy obciążeniowe skrzydeł i usterzenia, w tym płetwy ogonowej, usterzenia poziomego i pionowego.
Analiza
Projekt Beluga XL został urozpoczęty w listopadzie 2014 w celu zbudowania wysoce zmodyfikowanego i wydłużonego wariantu A330-200 Freighter. Ma on służyć Grupie Airbus po 2019 do transportu ponadgabarytowych ładunków droga lotniczą (Kolejne A400M w rocznicę Konwencji OCCAR, 2018-03-25). W grudniu 2015 rozpoczęto cięcie materiału tylnej sekcji kadłuba przez podwykonawcę, przedsiębiorstwo Aernnova, a montaż końcowy w Tuluzie zakończono w styczniu 2018. Pięć samolotów Beluga XL zastąpi taką samą liczbę samolotów A300-600 Super Transporter Beluga. Projekt zakłada maksymalnie daleko idące wykorzystanie istniejących podzespołów i wyposażenia. Rozpoczęto też przygotowania do montażu drugiego samolotu.
Napęd stanowią dwa silniki turbowentylatorowe, dwuprzepływowe Rolls-Royce Trent 700, zaprojektowane pierwotnie dla modelu A330, o ciągu 300 kN – 316 kN. Nowy samolot będzie o 30% pojemniejszy od starszej Belugi. Jego długość to 63,1 m, średnica 8,8 m, wysokość 18,9 m, a rozpiętość skrzydeł 60,3 m. Masa własna samolotu wynosi 187 t, natomiast całkowita masa startowa ma wynosić 227 t. Zasięg z maksymalnym obciążeniem wynoszącym 53 t oceniono na ponad 4 070 km.