W poniedziałek, 8 stycznia, tajwańska spółka AIDC (Aerospace Industrial Development Corporation) ogłosiła w mediach, że zakończyła pierwszą fazę rozwoju nowego samolotu szkolenia podstawowego w celu wsparcia programu szkoleniowego pilotów sił powietrznych we współpracy z Narodowym Instytutem Nauki i Technologii Chung-Shan (NCSIST).
AIDC ogłosiła, że będzie w stanie natychmiast przejść do dwuetapowej fazy szczegółowej weryfikacji projektu technicznego (Critical Design Review, CDR), jeśli rząd Tajwanu oficjalnie ogłosi program pozyskania 45 nowych samolotów szkolenia podstawowego z dostawami od 2033. AIDC szacuje, że oblot prototypu nastąpi w 2027, tak aby trafił do produkcji seryjnej w 2031.
Tajwan szuka następcy 40 samolotów szkolenia podstawowego Beechcraft T-34C Mentor, które są w służbie od 1985 (pierwotnie 49 egz., ale 9 uległo wypadkom).
AIDC poinformowała, że w procesie projektowania nowych samolotów szkolenia podstawowego, inżynierowie stanęli w obliczu dyskusji na temat samodzielnego rozwoju, outsourcingu lub leasingu, podobnie jak w przypadku samolotu szkolenia zaawansowanego T-5 Yung Yin. Jednak wymogiem było, aby żywotność płatowców i okres wsparcia eksploatacji obu typy samolotów wynosiły najmniej 30 lat, więc samodzielny rozwój i produkcja były najlepszymi opcjami, aby zaoszczędzić koszty zakupu i eksploatacji dla sił zbrojnych oraz rozwinąć krajowy przemysł lotniczy.
Oczekuje się, że koszt opracowania i produkcji własnego samolotu szkolenia podstawowego wyniesie 21,4 mld TWD (2,74 mld zł), podczas gdy szacowany koszt pozyskania samolotu z zagranicy wyniósłby 18,6 mld TWD (2,34 mld zł), czyli krajowe rozwiązanie będzie o około 2,8 mld TWD (350 mln zł) droższe.
AIDC argumentuje jednak, że samodzielny rozwój jest bardziej ekonomiczny i korzystny w perspektywie długoterminowej, ponieważ koszty operacyjne szacowane są na 52 mld TWD (6,65 mld zł), podczas gdy koszty eksploatacji konstrukcji z zagranicy na ok. 52,9 mld TWD (6,76 mld zł), a koszty leasingu samolotów z kolei oszacowano na 56,4 mld TWD (7,21 mld zł).
Ponadto, tajwański przemysł obronny spodziewa się, że wraz z eksploatacją samolotów wielozadaniowych F-16V oraz rozwojem myśliwskich F-CK-1 Ching-Kuo i szkolnych T-5 Yung Yin, ponad 200 tajwańskich przedsiębiorstw będzie mogło uczestniczyć w pracach na nowym samolotem szkolenia podstawowego, a wskaźnik produkcji komponentów krajowych przekroczy 70%. W związku z tym obecne analizy wskazują, że przemysł powinien iść dalej w kierunku pozyskiwania licencji na część systemów pokładowych, takich jak wyposażenie elektroniczne i radary, przekonując rząd, że doprowadzi to do rozwoju lokalnego przemysłu i gospodarki kraju.


