W środę, 11 października, urząd zamówień obronnych FMV (Försvarets materielverk) przy Ministerstwie Obrony Królestwa Szwecji podpisał umowę z rodzimą spółką BAE Systems Hägglunds o wartości 36 mln SEK (14,09 mln zł) na zaprojektowanie nowej wersji bojowych wozów piechoty CV90 o nazwie Strf9035 MkIIIC.
Umowa dotyczy opracowania wstępnego projektu, który ma zostać ukończony przez zleceniobiorcę na początku 2024, tak aby wówczas podpisać umowę na ich zakup. Jest ona pierwszym krokiem do zdefiniowania konfiguracji i programów dla przyszłych bojowych wozów piechoty, które zastąpią 50 egzemplarzy Strf9040C, które Szwecja przekazała walczącej Ukrainie (Ukraińcy zakończyli szkolenia na szwedzkich bwp Strf90).
Wstępne planowanie umożliwi zagwarantowanie przyszłej produkcji, a zamówienia mogą być składane na niektóre komponenty i materiały o długim czasie realizacji dostaw. Przygotowania do przyszłej produkcji można zatem przeprowadzić równolegle z końcowymi negocjacjami w sprawie umowy dotyczącej nowych bojowych wozów piechoty.
Teraz ważne jest, aby wygrać czas, a to zadanie toruje drogę do rozpoczęcia produkcji, gdy tylko podpiszemy ostateczną umowę o zamówieniu. Jest warunkiem koniecznym aby jak najszybszej wymienić sprzęt przekazany Ukrainie i odzyskania zdolności organizacji wojennej armii, powiedział Jonas Lotsne, szef działu sprzętu wojskowego w FMV.
Raptem dzień wcześniej, 10 października, FMV zleciła niemieckiej spółce KMW modernizację czołgów Stridsvagn 122 (Strv 122), które bazują na rozwiązaniach Leoparda 2A5, do wersji Strv 123A. Umowa ma wartość ok. 3,5 mld SEK (Szwedzi zmodernizują swoje czołgi Strv 122 do wersji Strv 123A).
Warto zauważyć, że oznaczenie nowego bwp jasno wskazuje, że Szwecja planuje przezbrojenie z 40-mm armaty automatycznej Bofors na nowocześniejszą kalibru 35 mm.
Warto zauważyć, że dowódca szwedzkich wojsk lądowych (Svenska Armén) gen. dyw. Karl Engelbrektson, informował na Międzynarodowej Konferencji Pancernej (International Armoured Vehicles Conference) w Twickenham (23-26 stycznia br.), że w planach jest zakup nowej generacji bwp Strf90 (CV90), których opracowanie powinno zakończyć się do 2027, a dostawy do 2034. Oprócz bazowego bojowego wozu piechoty, mają zostać opracowane wóz zabezpieczenia technicznego, wóz dowodzenia, wóz rozpoznawczy, samobieżny moździerz i zestaw przeciwlotniczy.
Już wtedy generał mówił, że nowy bwp ma bazować na rozwiązaniach niderlandzkiego CV9035NL (właśnie z 35-mm armatą), które obecnie są modernizowane, ale z tą różnicą, iż otrzymałyby napęd hybrydowy spalinowo-elektryczny. Co ciekawe CV90 MkIV miał mieć takie rozwiązanie, ale z niego zrezygnowano i pojazdy dla Czech i Słowacji będą mieć klasyczny układ (zakupem pojazdów w tej wersji są zainteresowane także Włochy) (IDET 2023: Czechy zatwierdziły zakup CV90 MkIV, Włochy zainteresowane Leopardami 2A7 i CV90 MkIV, CV90 MkIV z 35-mm armatą dla Słowacji, Pierwszy zmodernizowany niderlandzki CV9035NL).
Wśród innych wymogów taktyczno-technicznych gen. Engelbrektson wskazał na bezzałogowy statek latający przenoszony przez bwp, system mobilnego kamuflażu aktywnego i redukcja sygnatur, zwalczanie zagrożeń poza zasięgiem wzroku czy nowy system zarządzania polem walki klasy BMS.