W czwartek, 13 marca 2025, urząd zamówień obronnych FMV (Försvarets materielverk) przy Ministerstwie Obrony Królestwa Szwecji poinformował, że podpisał umowę o nieujawnionej wartości z brytyjską spółką MBDA UK (część europejskiego konsorcjum MBDA) na dostawę, w ramach współpracy międzynarodowej, kolejnej partii pocisków rakietowych klasy powietrze-powietrze dalekiego zasięgu Meteor na uzbrojenie samolotów wielozadaniowych Saab JAS 39C/D i E Gripen (Szwecja wyśle do Polski samoloty wielozadaniowe Saab JAS 39 Gripen).
JAS 39E Gripen podczas lotu z pociskami MBDA Meteor / Zdjęcia: Saab Defence and Security
Dodatkowy zakup Meteorów jest częścią dalszego zwiększania zdolności obrony powietrznej Szwedzkich Sił Zbrojnych, zarówno na szczeblu krajowym, jak i w ramach NATO, jak twierdzi Martin Anderberg, szef systemów dla samolotów myśliwskich w FMV, jest to już trzecie dodatkowe zamówienie na ten system uzbrojenia złożone przez FMV dla Sił Zbrojnych (Produkcja przedseryjna nowych szyn uzbrojenia szwedzkich Gripenów, Rozwój pocisków IRIS-T Block II dla czterech państw).
Nową partię pocisków udało się zakupić w bardzo krótkim czasie dzięki skutecznej współpracy FMV, brytyjskich władz i producenta MBDA UK. Dostawy będą realizowane już w 2025. To kolejne uzbrojenie lotnicze, które Szwedzi zamówili w ostatnich miesiącach po 250 pociskach rakietowych klasy powietrze-powietrze średniego zasięgu Jaktrobot 99 AMRAAM (czyli AIM-120C-8 AMRAAM) czy nieujawnionej partii 227-kg bomb lotniczych ogólnego przeznaczenia Mark 82.
Pierwsza partia pocisków Meteor została zamówiona we wrześniu 2010, a wstępną gotowość operacyjną (Initial Operational Capability, IOC) ogłoszono w 2016.
Pocisk Meteor powstał we współpracy Szwecji, Włoch, Hiszpanii, Niemiec, Francji i Wielkiej Brytanii. Poza wyżej wymieniony wszedł na wyposażenie sił zbrojnych Chorwacji, Grecji, Indii, Kataru, Tajlandii, Brazylii, a w przyszłości dołączą do nich Korea Południowa i Zjednoczone Emiraty Arabskie. Wcześniej plany zakupu miały Węgry, a Arabia Saudyjska zrezygnowała z nich.
Pociski MBDA Meteor mogą być używane w każdych warunkach atmosferycznych, przeciwko samolotom bojowym, bezzałogowym statkom powietrznym i pociskom manewrującym. Naprowadzany aktywnie radarowo pocisk wyposażono w łącze informacyjne co pozwala mu operować w środowisku sieciocentrycznym, zwiększając precyzję działań lotnictwa. Pocisk ma 3,7 m długości, 178 mm średnicy i masę 190 kg. Jest napędzany silnikiem strumieniowym na paliwo stałe o zmiennym przepływie. Został wyposażony w zapalnik uderzeniowy i zbliżeniowy oraz odłamkową głowicę bojową. Jako pocisk klasy BVRAAM (Beyond Visual Range Air-to-Air Missile) może niszczyć cele znajdujące się w odległości do około 150 km. Na bazie Meteora, w kooperacji z Japonią, od 2016 powstaje pocisk JNAAM (Joint New Air-to-Air Missile).
Platformą do ich przenoszenia są samoloty wielozadaniowe rodziny Gripen. Wojska lotnicze Królestwa Szwecji (Svenska flygvapnet) dysponują 71 jednomiejscowymi JAS 39C i 24 dwumiejscowymi JAS 39D (z 204 pierwotnie zamówionych, 32 wyleasingowano do Czech i Węgier), a także 3 najnowszymi JAS 39E (z 60 zamówionych + 10 kolejnych w ramach opcji).