W piątek, 13 czerwca 2025, urząd zamówień wojskowych FMV (Försvarets materielverk) przy Ministerstwie Obrony Królestwa Szwecji poinformował o przekazaniu Siłom Zbrojnym pierwszej partii lekkich pojazdów opancerzonych GTP 4×4, produkcji fińskiej spółki Sisu Auto, które weszły na wyposażenie pod nazwą Terrängbil 24 (TGB24).
Koncepcja pojazdu z różnymi modułami przypomina koncepcję pojazdu, która istniała wcześniej i nosiła nazwę SEP (splitterskyddad enhetsplattform), powiedział Henrik Sundberg, kierownik projektu FMV, mając na myśli diesel-elektryczne platformy gąsienicowe opracowane przez BAE Systems pod nazwą Thor, których program anulowano w 2014.
Pierwsze dwa wozy dostarczono do kraju 14 sierpnia 2024, które przechodziły testy odbiorcze.
Przeprowadziliśmy także szkolenia użytkowników i techników dla personelu Sił Zbrojnych, ze szczególnym uwzględnieniem m.in. systemów wsparcia zarządzania naziemnego – dodał Henrik Sundberg.
Podczas piątkowej ceremonii w Sztokholmie, przedstawiciele FMV przekazali pierwsze 20 pojazdów, w tym 10 w wersji transportera piechoty z dwuosobową załogą i ośmioma żołnierzami desantu oraz 10 ogólnego przeznaczenia z czteroosobową opancerzoną kabiną i skrzynią ładunkową pod zabudowę. Trafiły do 1. batalionu (Livbataljonen) pułku Livgardet, który stacjonuje w koszarach w Kungsängen k. Sztokholmu.
Wspaniale jest otrzymać te pojazdy. My w Livbataljonen mamy za zadanie chronić centrum Sztokholmu i przywódców królestwa, a pojazdy te zwiększają naszą zdolność do własnej mobilności, ochrony oraz możliwości szybkiego grupowania się i wsiadania na miejsce, powiedział ppłk Peter Kihl, dowódca 1. batalionu pułku Livgardet.
Dodał, że Livbataljonen najpierw przeprowadzi testy i próby z personelem zawodowym, który również uzyska uprawnienia.
Zaczniemy tak wcześnie, jak to możliwe, testując i ładując pojazdy w terenie, aby zobaczyć, jak będziemy z nich korzystać. Już w przyszłym roku będziemy szkolić poborowych na pojazdach. Chcemy jak najszybciej wprowadzić pojazdy do naszej jednostki – mówi Peter Kihl.
Pojazdy zakupiono wspólnie z Finlandią w ramach umowy ramowej, która opiera się na wspólnym bezpieczeństwie dostaw oraz możliwości wspólnej produkcji, dostaw i użytkowania pojazdów.
W sumie Szwecja i Finlandia zamówiły ponad 260 pojazdów, przy czym dla Szwedzkich Sił Zbrojnych trafią między innymi warianty, takie jak transporter piechoty, samobieżne zestawy przeciwlotnicze, pojazdy dowodzenia, ewakuacji medycznej i wozy łączności. O szczegółach szwedzkiego zamówienia brak dotychczas informacji. Wiadomo, że Finlandia zamówiła łącznie 44 egzemplarzy (6 egz. na testy, pierwsza umowa na 25 egz. została zawarta 19 grudnia 2022, a druga na 13 egz. została zawarta w grudniu 2023).
GTP 4×4 ma konstrukcję modułową. Masa bojowa wynosi 16 500 kg, a użyteczna 5000 kg. Ma 6000 mm długości, 2500 mm szerokości i 2550 mm wysokości. Rozstaw osi wynosi 3800 mm, a prześwit 400 mm. Załoga składa się z 2 żołnierzy, a maksymalna liczba żołnierzy desantu wynosi 8. Pojazd pokonuje przeszkody terenowe o kącie podejścia i zejścia do 45 stopni oraz o przechyle do 37 stopni. Może brodzić na głębokości do 1200 mm i wjeżdżać na teren o nachyleniu 60%. Ochrona balistyczna, jak i przeciwminowa, ma reprezentować poziom STANAG 4569 (choć nie wskazano stopnia).
Zdjęcie: Sisu Auto
Warto zauważyć, że w połowie listopada 2019 Sisu Auto zaprezentowało ten drugi wariant z nowym 6-cylindrowym, 4-suwowym silnikiem wysokoprężnym Mercedes-Benz OM926 o mocy 243 kW (330 kM) wraz z automatyczną skrzynią biegów Allison 3500 i skrzynią rozdzielczą ZF VG750, które zapewniają zasięg operacyjny do ponad 700 km. Stosunek mocy do masy wynosi 22 KM/tonę.
Pierwotna wersja GTP 4×4 została zaprezentowana po raz pierwszy podczas międzynarodowej wystawy Auto 2018 w Rydze. Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami powstaną jeszcze warianty ewakuacji technicznej i ratownictwa z żurawiem, opancerzony ambulans oraz pojazd rozpoznawczy.
GTP 4×4 został pierwotnie wybrany również przez łotewską Gwardię Narodową (Latvijas Republikas Zemessardze), poszukującą dostawcy 200 pojazdów opancerzonych, ale zakup został oprotestowany i przetarg rozpoczęto od nowa. Ostatecznie, w ramach międzynarodowego programu CAVS, zamówiono większe kołowe transportery opancerzone Patria 6×6, które również pozyskuje Szwecja.