Przejdź do serwisu tematycznego

Szwecja odbiera Pansarterrängbil 300

Szwecja odebrała pierwszą partię fińskich transporterów opancerzonych Patria 6×6 w ramach międzynarodowego programu CAVS. Pojazdy otrzymują lokalne oznaczenie Pansarterrängbil 300.

W piątek, 27 października, fińska spółka Patria Oyj poinformowała, że przekazała agencji zamówień wojskowych FMV (Försvarets materielverk) przy Ministerstwie Obrony Królestwa Szwecji pierwszą partię z 20 transporterów opancerzonych Patria 6×6 w ramach międzynarodowego programu CAVS (Common Armored Vehicle System). Pojazdy otrzymują lokalne oznaczenie Pansarterrängbil 300 (Patgb 300).

Ceremonia przekazania niesprecyzowanej liczby pojazdów odbyła się 26 października w Szkole Walki Naziemnej (Stridsskola Mitt) w Kvarn, umiejscowionej w obrębie poligonu Prästtomta w regionie administracyjnym Östergötland. Docelowo trafią do pułku Livgardet w Kungsängen k. Sztokholmu, a w dalszej kolejności na południe kraju.

Cieszymy się, że pojazdy są na szwedzkiej ziemi. Patria była w stanie niezwykle szybko zrealizować zamówienie, co pokazuje korzyść ze współpracy transgranicznej, która leży u podstaw wspólnego programu CAVS 6×6. Pansarterrängbil 300, który jest produkowany w Finlandii, przy znaczącym udziale także szwedzkiego przemysłu, jest doskonałym przykładem korzyści płynących ze współpracy technicznej między krajami – powiedział Mats Warstedt, starszy wiceprezes Market Area Nordics w spółce Patria Oyj.

Szwecja dołączyła do programu CAVS jako pełnoprawny członek 17 kwietnia br. podpisując porozumienie techniczne (Technical Arrangement) i składając zamówienie. List intencyjny (Statement of Intent) w sprawie dołączenia do programu podpisano w 2021, a następnie w 2022 umowę ramową. Łącznie, Szwecja planuje zakup nawet 400 kolejnych pojazdów w różnych konfiguracjach (CAVS: Niemcy i Szwecja bliżej fińskich transporterów Patria 6×6).

W ramach programu CAVS, pierwsze swoje pojazdy odebrała już Łotwa (z 200 zamówionych) i Finlandia (91 zamówionych z opcją na 70 kolejnych), a w dalszej kolejności dołączą do nich Niemcy (Patria 6×6 oferowany Niemcom jako następca Fuchsa, Finlandia zamówiła 92 transporterów opancerzonych Patria 6×6, Pierwszy Patria 6×6 już na Łotwie).

Zdjęcia: Patria Oyj

Według deklaracji Patrii ze stycznia br. zainteresowanie ich modułowym pojazdem opancerzonym w układzie 6×6 wyrażają także Norwegia, Słowacja, Czechy i Japonia. Ta ostatnia wskazała w grudniu ub. r. większy AMV XP 8×8 w ramach programu WAPC (Wheeled Armoured Personnel Carrier).

Patria 6×6 (oznaczenie producenta: Patria XA-300) jest to pojazd zaprojektowany jako następca rodziny XA-180/185/200 Pasi 6×6 i zaprezentowany po raz pierwszy podczas paryskich targów Eurosatory 2018 (był też prezentowany na kieleckim MSPO w 2019 w kooperacji ze spółką Rosomak). Pojazd powstał w oparciu o zmodyfikowane podwozie transporterów piechoty AMV 8×8 z dwu-wahaczowym, w pełni niezależnym zawieszeniem i nowym układem przeniesienia mocy. Pojazd otrzymał 400-konny silnik wysokoprężny z maksymalnym momentem obrotowym 1870 Nm i automatyczną, 7-biegową przekładnią.

Załoga składa się z trzech żołnierzy, a liczba desantu została zwiększona do dziesięciu. Kierowca steruje dwoma osiami (opcjonalnie trzema) i ma do dyspozycji m.in. system noktowizyjny SENOP i kamerę cofania. Zasięg operacyjny to ponad 700 km, a maksymalna prędkość to ponad 100 km/h. Pojazd może pokonywać wzniesienia o nachyleniu podłużnym 60% i poprzecznym 30%, przeszkody terenowe o wysokości 0,6 m, rowy o szerokości 1,0 m, brody o szerokości 1,5 m, a także opcjonalnie przeszkody wodne.

Szwedzkie wojska lądowe (Svenska Armén) dysponują obecnie 35 kołowymi transporterami opancerzonymi Patgb 180 (Sisu XA-180S) i 148 Patgb 203 A/B (XA-203S) w układzie napędowym 6×6 oraz 113 Patgb 360 (Patria XA-360 AMV) w układzie napędowym 8×8 (Szwecja zleciła zaprojektowanie Strf9035 MkIIIC, Szwedzi zmodernizują swoje czołgi Strv 122 do wersji Strv 123A, DSEI 2023: Szwecja zamówiła kolejne haubice Archer).

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X