W czwartek, 13 lutego 2025, szwedzka spółka Saab Defence and Security poinformowała, że zakończyła kompleksową modernizację MLU (Mid-Life Upgrade) i ponownie zwodowała konwencjonalny okręt podwodny HSwMS Halland (Hnd) typu A19 Gotland.
Zdjęcie i grafika: Saab Defence and Security
Zabezpieczenie krytycznej infrastruktury podwodnej i szlaków morskich jest ważniejsze niż kiedykolwiek. Wodowanie HSwMS Halland jest dowodem na zdolność Saab do modernizacji i dostarczania zaawansowanych okrętów podwodnych o możliwościach, których potrzebuje szwedzka marynarka wojenna. Dzięki HSwMS Halland szwedzka marynarka wojenna, a co za tym idzie NATO, otrzymuje dodatkowe siły do obrony i monitorowania Morza Bałtyckiego, powiedział Mats Wicksell, szef obszaru biznesowego Saab Kockums.
Prace były realizowane na podstawie umowy z urzędem zamówień obronnych FMV (Försvarets materielverk) przy Ministerstwie Obrony Królestwa Szwecji z 18 marca 2022 o wartości 1,1 mld SEK (wówczas 407,89 mln zł) w stoczni Saab Kockums w Malmö. Jest to trzeci i ostatni okręt typu A19 Gotland poddany modernizacji MLU.
Pierwsze dwa, HSwMS Gotland (Gtd) i Upland (Upd) zostały zmodernizowane na podstawie umowy z 30 czerwca 2015 wartej 2,1 mld SEK (wówczas 845,46 mln zł) w ramach programu HTMGtd (Halvtidsmodifiering Gotland). Pierwszy został ponownie zwodowany 20 czerwca 2018, a drugi 19 czerwca 2019. Wszystkie trzy okręty wchodzą w skład 1. Flotylli Okrętów Podwodnych (Första ubåtsflottiljen, 1. ubflj) Marynarki Wojennej Królestwa Szwecji (Svenska Marinen) stacjonującej w bazie morskiej Karlskrona.
Zakres modernizacji
Modernizacja objęła wymianę ponad 20 komponentów, w tym niezależny od powietrza układ napędowy oparty na technologii silnika Stirlinga Mk. III, nowe moduły i sensory (w tym sonar), systemy zarządzania i komunikacji okrętowej. Peryskop optyczny został zastąpiony masztem optoelektronicznym. W środkowej części okrętu dodano nową sekcję, w której znalazły się układy chłodzenia wody słodkiej i morskiej oraz agregaty wody lodowej. Jednostka została też przystosowana do wsparcia działań sił specjalnych, a jej bezpieczeństwo cybernetyczne zostało znacznie wzmocnione. Zwiększono również komfort załogi.
Zmodernizowane okręty typu A19 Gotland mają 62,4 m długości (wcześniej 60,4 m), 6,2 m szerokości i 1580-1599 t wyporności powierzchniowej (wcześniej 1380 t). Układ napędowy składa się z jednowałowego silnika spalinowo-elektrycznego i silników Stirlinga. Załoga liczy 25 oficerów i marynarzy. Prace modernizacyjne miały na celu wydłużenie eksploatacji okrętów podwodnych typu A19 Gotland oraz przetestowanie nowych technologii i rozwiązań, które zostaną wprowadzone na jednostkach nowej generacji typu A26 Blekinge.
Tymczasem budowa okrętów nowej generacji jest opóźniona. 30 czerwca 2022 położono stępkę pierwszego z nich, przyszłego HSwMS Blekinge. Razem z bliźniaczym HSwMS Skåne, mają zostać przekazane zamawiającemu, odpowiednio, w 2027 i 2028. 27 sierpnia 2021 Saab informował o zawarciu dodatkowej umowy o wartości 5,2 mld SEK z FMV z powodu wzrostu kosztów programu A26. Koszty wzrosły zatem z pierwotnych ok. 8 mld SEK do łącznie 13,2 mld SEK. W związku z tym zdecydowano na naprawę starszego okrętu podwodnego HSwMS Södermanland zmodyfikowanego typu A17 Södermanland, a Saab wydzierżawił nową halę produkcyjną w Varvsudden w Landskronie w regionie Skania, w celu wsparcia budowy nowych jednostek.
On Thursday 13 February, the submarine HMS Halland was launched after a comprehensive mid-life upgrade at Saab's shipyard in Karlskrona. #Superioratsea #Submarines #Navaltechnologyhttps://t.co/zWdiI3ntwL pic.twitter.com/XQK5tnKTds
— Saab (@Saab) February 14, 2025