20 października br. wojska lądowe Czech (Pozemní síly) i spółka Tatra Trucks rozpoczęły w ośrodku testowym w Kopřivnicach w kraju morawsko-śląskim próby pierwszych pojazdów minoodpornych rodziny Titus 6×6, które zostały wyposażone w polską cyfrową platformę komunikacji pojazdowej Fonet z Grupy WB.
Czesi rozpoczęli testy pierwszych pojazdów minoodpornych rodziny Titus 6×6, które zostały wyposażone w polską cyfrową platformę komunikacji pojazdowej Fonet z Grupy WB
Titus 6×6 z polskim wyposażeniem został zaprezentowany na wystawie IDET 2022 w Brnie (24-26 maja). Otrzymał najlepsze na rynku rozwiązanie łączące w sobie wymianę informacji z wszystkich sensorów pojazdowych, integrację z dowolną radiostacją, a także interkom.
Czesi zamówili 62 takie pojazdy, w tym 6 wozów dowódczo-sztabowych KOVVŠ (Kolové Obrněné Vozidlo Velitelsko-Štábní), 36 wozów dowodzenia KOVŠ (Kolové Obrněné Vozidlo Spojovací) i 20 wozów kierowania ogniem artylerii i naprowadzania lotnictwa MKPP (Místo Koordinace Palebné Podpory). Umowa o wartości 6,7 mld CZK obejmowała także szkolenie załóg i wsparcie serwisowe przez okres pięciu lat. Pojazdy trafią na wyposażenie 4. Brygady Szybkiego Reagowania (4. brigáda rychlého nasazení) z Žatec i 7. Brygady Zmechanizowanej (7. mechanizovaná brigáda) z Hranic. Produkcja seryjna rozpocznie się w przyszłym roku (Pierwszy Titus w Czechach).
Przetarg na pojazdy minoodporne (MRAP) został rozpisany w połowie 2015. Pojazdy Titus 6×6 zostały wybrane już w 2017, pokonując model Vega 4×4/6×6, oferowane przez czeską spółkę SVOS. Podpisanie umowy zostało jednak opóźnione z powodu problemów natury formalnej pierwotnego podwykonawcy, czyli spółki Tatra Defense Vehicle. Nie otrzymała ona poświadczeń dotyczących certyfikatów bezpieczeństwa w zakresie systemów łączności i szyfrujących. Ostatecznie podwykonawcą, zgodnie z umową z lipca 2019, została spółka Eldis Pardubice.
Sześciokołowy Titus (skrót od Tactical Infantry Transport & Utility System) powstał na bazie doświadczeń z demonstratorem technologii XP2, zaprezentowanym na targach Eurosatory 2010 w Paryżu. Docelowy francusko-czeski pojazd miał swoją premierę podczas targów DSEI 2013 w Londynie. Został zaprojektowany przez spółki Nexter Systems i Tatra Defense Vehicle (podwozie Tatra T815-7 Force).
Pojazd w wersji podstawowej ma 7,55 m długości, 2,55 m szerokości, 2,73 m wysokości i 27 t masy maksymalnej (17 t pusty pojazd, natomiast 23 t masy bojowej). Napędzany silnikiem wysokoprężnym Cummins o mocy 500 KM i wspomagany 6-biegową automatyczną skrzynią biegów, rozwija prędkość maksymalną 110 km/h i ma zasięg do 700 km. Pojazd pokonuje przeszkody terenowe o wysokości 0,65 m, rowy o szerokości 1,2 m bez przygotowania, wzniesienia o nachyleniu podłużnym 60% i poprzecznym 30%.
Załogę stanowi trzech żołnierzy, a desant liczy dwunastu. Ładowność pojazdu wynosi 4. Łączna kubatura kabiny i przestrzeni ładunkowej to 14,4 m³. Opancerzenie podstawowe zapewnia ochronę balistyczną poziomu 1 i 2 wg STANAG 4569 (może zostać zwiększone do 4) i przeciwminową 4A/4B w odpowiedniku 150 kg TNT. Żołnierze mają do dyspozycji także specjalne fotele przeciwwybuchowe SafePro.
Wersja transportera piechoty została wyposażona w zdalnie sterowany moduł uzbrojenia ARX20 z 20-mm armatą automatyczną 10M621, pojedynczym 7,62-mm sprzężonym km i czterema wyrzutniami granatów dymnych. Opcjonalnie, karabin maszynowy może zostać zastąpiony przez wkm 12,7 mm. Titus został zintegrowany z systemem dowodzenia i kontroli Finders, obejmującym m.in. zestaw kamer o pokryciu 360 stopni i rozpoznawcze systemy bezzałogowe, a także ochrony przed zagrożeniami NBC (nuclear, biological, chemical).