We wtorek, 3 października, amerykańska spółka General Dynamics Land Systems (GDLS) poinformowała w mediach społecznościowych, że podczas nadchodzącej waszyngtońskiej wystawy sprzętu wojskowego AUSA 2023 stowarzyszenia Association of the United States Army, 9-11 października, zaprezentuje demonstrator technologii kołowego transportera opancerzonego StrykerQB.
Zdjęcie: General Dynamics Land Systems
Hybrydowo-elektryczny pojazd ma bazować na innym demonstratorze technologii, oznaczonym jako StrykerX, który został zaprezentowany rok wcześniej podczas wydarzenia AUSA 2022, gdzie był eksponowany wraz z demonstratorem technologii czołgu AbramsX. Zapewnia on możliwość tzw. cichej jazdy, zredukowanego zużycia paliwa, co przekłada się na większy zasięg oraz możliwość eksportu energii elektrycznej (AUSA 2022: GDLS zaprezentuje demonstrator technologii AbramsX).
Jak wspomniano, StrykerQB otrzymał zespół napędowy złożony z silnika wysokoprężnego i elektrycznego, zintegrowany, aktywny system ochrony pojazdów ASOP typu APS (Active Protection System), zaawansowaną architekturę elektroniczną z ochroną cybernetyczną, która pozwoli na współpracę z bezzałogowymi pojazdami naziemnymi i powietrznymi, np. oferowanymi przez spółkę gąsienicowymi platformami TRX (Tracked Robot X-Ton), oferowanymi w programie RCV (Robotic Combat Vehicle).
Zauważalna jest głowica optoelektroniczna dostarczona przez spółkę Safran, która zwiększa świadomość sytuacyjną załogi w zakresie 360 stopni wokół pojazdu, przenosząc obraz na terminal z dużym ekranem, umieszczony w tylnej części platformy. Na życzenie zamawiającego StrykerQB można zintegrować z dowolnym przyrządem celowniczym lub innym, kompleksowym systemem świadomości sytuacyjnej.
W porównaniu ze StrykerX, nowy demonstrator ma zwiększoną masę własną oraz wymiary i kubaturę oraz zapas mocy, co pozwoli na zdalne sterowanie wieloma platformami robotycznymi jednocześnie. Jednak już zeszłoroczny pojazd był znacznie bardziej przeprojektowany w porównaniu z bazowym ICV Stryker – m.in. fotele kierowcy i dowódcy są umieszczone obok siebie (zamiast fotelu kierowcy z przodu, po lewej stronie kadłuba, a dowódcy z tyłu). Nowy układ zastosowano także w StrykerQB.
Przedział desantowy StrykerQB, podobnie jak w StrykerX, ma znacznie większą kubaturę, jest bardziej przestronny dla żołnierzy desantu. W obu przypadkach na stropie można rozmieścić bezzałogowiec latający, który dodatkowo zwiększy świadomość sytuacyjną załogi. Wyposażono je w szereg czujników oraz możliwość integracji z systemem obserwacji opartym na technologii rzeczywistości rozszerzonej STA (See Through Armor).
Na koniec warto dodać, że na AUSA 2023 zostanie zaprezentowany również m.in. demonstrator technologii 10-tonowego przeciwlotniczego pojazdu robotycznego TRX SHORAD, prototyp czołgu lekkiego M10 Booker i pojazd wyspecjalizowany bazujący na nim, czyli wóz zabezpieczenia technicznego MWRV (Medium Weight Recovery Vehicle) (Przeciwlotniczy robot TRX SHORAD od GDLS).
Ready for #AUSA 2023:
✅ StrykerQB
✅ TRX SHORAD
✅ M10 Booker
✅ Medium Weight Recovery Vehicle (MWRV)
✅ Autonomous Vehicle Sustainment (AVS)Learn more about them and other General Dynamics innovations: https://t.co/4AzUAgas31#AUSA2023 #GDatAUSA pic.twitter.com/rdWbGGgTBs
— General Dynamics Land Systems (@GD_LandSystems) October 3, 2023