3 grudnia spółka Rheinmetall poinformowała o podpisaniu umowy o wartości 11 mln USD (42,95 mln zł) z amerykańskimi wojskami lądowymi (US Army) na dostawę zestawów systemu ochrony aktywnej pojazdów StrikeShield. Będą wykorzystywane do prób na wozach opancerzonych.

US Army zamówiła dostawy zestawów systemu ochrony aktywnej pojazdów Rheinmetall StrikeShield. Będą to pierwsze finansowane przez siły zbrojne próby tych zestawów

US Army zamówiła dostawy zestawów systemu ochrony aktywnej pojazdów Rheinmetall StrikeShield. Będą to pierwsze finansowane przez siły zbrojne próby tych zestawów

Dostawę zrealizują spółki Rheinmetall Protection Systems i Unified Business Technologies (UBT), które współpracują od 2015. Zestawy trafią do centrum testowego wojsk lądowych RTC (Redstone Test Center) w Huntsville, Alabama. Początek wielomiesięcznych prób zaplanowano na październik 2020 roku.

StrikeShield w nowej konfiguracji został zaprezentowany podczas w październiku na wystawie AUSA 2019 w Waszyngtonie. Łączy cechy systemu soft-kill i hard-kill, czyli odpowiednio przeciwdziałania poprzez zakłócenie i obezwładnienie wrogich pocisków oraz ich kinetycznego rażenia ich za pomocą przeciwpocisków.

Elementy ochrony pasywnej służą jednocześnie jako interfejs i osłona dla elementów obrony aktywnej. Chronią przed odłamkami pocisków, ogniem z małokalibrowej broni strzeleckiej i źródłami wstrząsów mechanicznych. Środki zaradcze są częścią pierwszej warstwy ochrony pasywnej. Czujniki systemu znajdują się w przestrzeni pomiędzy nimi.

Analiza
Oceną przydatności systemu StrikeShield zajmie się nowo utworzone biuro programowe US Army Vehicle Protective Systems (VPS). Będzie częścią inicjatywy, której celem jest opracowanie założeń taktyczno-technicznych dla aktywnego systemu ochrony pojazdu w zestawieniu do zagrożeń.

Rheinmetall StrikeShield łączy w sobie cechy systemu ochrony aktywnej pojazdów soft-kill i hard-kill / Zdjęcia: Rheinmetall

Rheinmetall StrikeShield łączy w sobie cechy systemu ochrony aktywnej pojazdów soft-kill i hard-kill / Zdjęcia: Rheinmetall

W dalszej perspektywie US Army chce wybrać modułowy system obrony aktywnej w ramach programu MAPS (Modular Active Protection System). W takie zestawy mają zostać wyposażone transportery opancerzone BAE Systems AMPV (Armored Multi-Purpose Vehicle), lekkie czołgi BAE Systems MPF (Mobile Protected Firepower) i półautonomiczne wozy bojowe OMFV (Optionally-Manned Fighting Vehicle) (MPF dla 82. Dywizji, 2019-07-02; Demonstratory OMFV i RCV, 2019-07-04; Zielone światło dla AMPV, 2019-02-20).

Kolejnym testowanym systemem był izraelski Iron Fist Light (IFL), który został zaprezentowany na M2A4 Bradley (Bradley z Iron Fist). System soft-kill jest oferowany także przez amerykański oddział brytyjskiej spółkę BAE Systems. Na targach AUSA 2019 zaprezentowano system Raven.

Na początku 2019 US Army zleciło zintegrowanie Raven z bojowym wozem piechoty M2 Bradley, właśnie pod kątem MAPS. Prezentacja odbyła się we wrześniu (AUSA19: BAE prezentuje Raven, 2019-10-17). Zalecenie to nastąpiło po serii testów Soft Kill Rodeo, mających na celu określenie, które rozwiązanie niekinetycznego systemu ochrony aktywnej ma największy potencjał.

Obecnie w ramach pilnej potrzeby operacyjnej wdrażane są systemy aktywnej ochrony pojazdów hard kill Trophy HV/ASPRO-A dla czołgów M1A1/A2 Abrams. W 2018 odbyły się próby niemieckiego urządzenia soft-kill typu Rapid Obscuring System (ROSY_L), oferowanego przez spółkę American Rheinmetall Munitions (Trophy dla US Army i USMC, 2019-10-14; ASOP dla wozów bojowych US Army, 2018-03-05).