W środę, 9 kwietnia 2025, w obecności ministra obrony Słowacji Roberta Kaliňáka, lokalna spółka Letecké opravovne Trenčín (LOTN) podpisała umowę z norweską Kongsberg Aircraft Maintenance Services (KAMS; część grupy Kongsberg) na utworzenie wspólnego centrum serwisowania samolotów wielozadaniowych Lockheed Martin F-16 Fighting Falcon w miejscowości Trenčín (pol. Trenczyn), w kraju trenczyńskim, na zachodzie kraju.
Podpisanie tej umowy stanowi ważny krok dla przemysłu zbrojeniowego na Słowacji. Od objęcia urzędu ministra obrony zadeklarowałem, że będziemy wspierać krajowy przemysł obronny w celu zwiększenia PKB i poziomu życia mieszkańców Słowacji – powiedział podczas uroczystości wicepremier i minister obrony Słowacji Robert Kalińák.
Współpraca pomiędzy LOTN i KAMS ma na celu świadczenie nowych usług naprawczych, logistycznych i wsparcia, aby zapewnić wsparcie eksploatacji samolotów bojowych F-16.
Ta inicjatywa jest bezpośrednim wynikiem negocjacji, które rozpoczęły się niecały rok temu. Chociaż LOTN jest częścią wsparcia cyklu życia nowej generacji samolotów F-16 Block 70 Słowackich Sił Powietrznych, w tej chwili chodzi również o zapewnienie obsługi technicznej samolotów F-16 od Block 15 do Block 52, powiedział Juraj Lausz, prezes zarządu i dyrektor generalny LOTN. KAMS jest wysoko rozpoznawalnym graczem w tej branży i związek z nią pozwoli nam poszerzyć naszą ofertę usług i umiejętności, które przyniosą korzyści nie tylko Siłom Powietrznym Sił Zbrojnych Republiki Słowackiej, ale także innym członkom NATO i naszym sojusznikom – dodał.
Modernizacja Norweskich Sił Powietrznych [i przejście] z samolotów F-16 na F-35 umożliwiła KAMS zastosowanie naszego 40-letniego doświadczenia jako usługodawcy MRO na F-16 poza Norwegią, powiedział André Jaegtvik, prezes Kongsberg Aircraft Maintenance Services. KAMS jako certyfikowane przez Lockheed Martin centrum serwisowe F-16 od Block 15 do Block 52, w połączeniu z doświadczeniem LOTN oraz ich nowoczesną infrastrukturą i kwalifikacjami od producenta Lockheed Martin dla Block 70, zapewni uzasadnioną i strategicznie umiejscowioną możliwość wsparcia i usług dla użytkowników samolotów F-16, dodał (Norweskie F-35A Lightning II w komplecie).
Obie spółki niezwłocznie rozpoczną planowanie i przygotowanie niezbędnych kroków w celu osiągnięcia początkowej zdolności operacyjnej zakładu MRO (Maintenance, Repair & Overhaul) w czwartym kwartale bieżącego roku.
Tymczasem, od 2 kwietnia br. 46. Skrzydło wojsk lotniczych Słowacji (Vzdušné sily Ozbrojených síl Slovenskej Republiky) dysponuje już 5 z 14 zamówionych egzemplarzy F-16C/D Block 70, które zastąpiły MiG-29AS/UBS.
Na koniec warto dodać, że deklaracja dyrekcji spółek LOTN i KAMS dotycząca ustanowienie centrum MRO dla samolotów F-16 w wersjach od Block 15, poprzez Block 52 i 70, oznaczać będzie, że słowacki zakład stanie się konkurencją na rynkach eksportowych w regionie dla Wojskowych Zakładów Lotniczych Nr 2 z Bydgoszczy, które od 2022 rozbudowują swoje kompetencje w tym zakresie (F-16 serwisowane w Wojskowych Zakładach Lotniczych Nr 2, Lockheed Martin rozszerza partnerstwo przemysłowe z WZL-2).