W sobotę, 11 stycznia 2025, służba prasowa wojsk lądowych Singapuru (Tentera Singapura) poinformowała w mediach społecznościowych, że 38. Batalion Inżynieryjny (38th Battalion, Singapore Combat Engineers; 38 SCE) odebrały pierwszy egzemplarz opancerzonego wozu inżynieryjnego Hunter AEV (Armoured Engineer Vehicle), który został zaprojektowany jako następca FV180 CET (Combat Engineer Tractor), używanego od lat 1990., produkcji brytyjskiej.
Zdjęcia: LCP Ong Hong En, The Singapore Army via Facebook
Pojazd bazuje na podwoziu bojowego wozu piechoty Hunter, z wieżą Rafael Samson 30 Mk.II, których od 11 czerwca 2019 dostarczono prawdopodobnie 140 egzemplarzy (wprawdzie liczba pojazdów jest oficjalnie niejawna, ale co najmniej tyle turbodoładowanych silników wysokoprężnych MTU 8V-199 TE20 o mocy 720 KM/530 kW zostało dostarczonych z Niemiec na ich potrzeby).
Platforma, wcześniej znana jako NGAFV (Next Generation Armoured Fighting Vehicle), została opracowana przez spółkę ST Engineering we współpracy z agencją rządową DSTA (Defence Science and Technology Agency). Zamówienie na produkcję seryjną złożono 22 marca 2017, ale prace nad projektem trwały od 2006 (ST Engineering oferuje Terrex II dla Kazachstanu z produkcją lokalną, Singapore Airshow 2024: Premiera Terrexa s5).
Poza wariantem bazowym przewidziano dostawy wozów dowódczych (Command Vehicle), wozów wsparcia technicznego Hunter ARV (Armoured Recovery Vehicle), mostów szturmowych Hunter AVLB (Armoured Vehicle Launched Bridge) i omawianych wozów inżynieryjnych Hunter AEV.
Pierwszy Hunter ARV został zaprezentowany 18 lutego 2022, a 9 listopada tego samego roku pierwszy Hunter AVLB. W międzyczasie, bo we wrześniu 2022, bazowy bwp przeprowadził strzelania ogniowe w niemieckich Górnych Łużycach. Cechą wspólną wszystkich wariantów jest system wymiany informacji ARTEMIS (Army Tactical Engagement and Information System).
Teraz zaprezentowano i przekazano wojsku pierwszy egzemplarz Hunter AEV podczas wizyty dowódcy wojsk lądowych gen. Davida Neo w koszarach 38. Batalionu Inżynieryjnego.
Pojazdy wyposażono w ramię koparki z wymienną łyżką, specjalny lemiesz do spychania uszkodzonych pojazdów i wykonywania innych prac oraz ramię chwytaka do zadań usuwania przeszkód w różnych środowiskach. Pojazd realizuje operacje z zamkniętym włazem, dzięki dookólnemu systemowi obserwacji złożonemu z kamer i czujników, zmniejszając ekspozycję załogi na zagrożenia, która składa się z dwóch żołnierzy.
Kadłub ma 6,9 m długości, 3,4 m szerokości i 3,4 m wysokości. Pojazd został wyposażony we wspomniany silnik MTU 8V-199 TE20, sprzężony z automatyczną skrzynię biegów HMX3000 Kinetics Drive Solution, dzięki czemu może poruszać się z prędkością do 70 km/h, a zasięg to 500 km. Pojazd pokonuje przeszkody terenowe o wysokości do 0,6 m, nachyleniu podłoża 60% i rowy przeciwczołgowe o szerokości do 2,1 m.