W sobotę, 20 września 2025, amerykańska spółka Sikorsky Aircraft Corporation (część korporacji Lockheed Martin) poinformowała, że dwa dni wcześniej w wieku 100 lat zmarł Siergiej Sikorski, syn Igora Sikorskiego, rosyjsko-amerykańskiego konstruktora pierwszych samolotów wielosilnikowych, łodzi latających i śmigłowców urodzonego w Kijowie i założyciela Sikorsky Aero Engineering Corporation. Spółka złożyła kondolencje żonie zmarłego, Elenie.
Zdjęcie: Sikorsky Aircraft Corporation
Jak podkreślono, Siergiej służył w Straży Przybrzeżnej Stanów Zjednoczonych (US Coast Guard, USCG) podczas II wojny światowej, przydzielony do Jednostki Rozwoju Śmigłowców (Helicopter Development Unit) w bazie Floyd Bennett Field, która testowała pionierskie wykorzystanie wiropłatów w ratownictwie morskim. Siergiej Sikorski wspomniał później, że była to najważniejsza praca w jego życiu.
Cały zespół – były i obecny – w Sikorsky i Lockheed Martin opłakuje śmierć wybitnego człowieka, łącznika ze złotą erą lotnictwa, który tak wiele wniósł do sukcesu naszej firmy – powiedział Rich Benton, wiceprezes i dyrektor generalny Sikorsky. Siergieja będzie nam bardzo brakowało.
Na kanale YouTube spółki Lockheed Martin został opublikowany materiał wideo upamiętniający Siergieja Sikorskiego.
Ten film upamiętnia niezwykłe życie i czasy Siergieja I. Sikorskiego, wybitnego człowieka, który tak wiele znaczył dla historii lotnictwa, firmy Sikorsky, jej pracowników i społeczności Stratford w stanie Connecticut. Niezwykły wpływ rodziny Sikorsky trwa od pokoleń, dotykając każdego obecnego i byłego pracownika, inżyniera i technika, miejsca, w których żyjemy i pracujemy, oraz niezliczonych istnień ludzkich uratowanych przez śmigłowce – czytamy w komunikacie prasowym.
Siergiej Sikorski przepracował w spółce, którą założył jego ojciec, 41 lat, odgrywając znaczącą rolę w jej rozwoju oraz promocji lotnictwa śmigłowcowego za granicą. Sikorsky Aircraft Corporation stała się jednym z wiodących producentów śmigłowców na świecie. Interesował się lotnictwem od najmłodszych lat – pierwszy lot z ojcem jako pasażer wykonał w wieku 8 lat w łodzi latającej S-38, a następnie na prototypie pierwszego śmigłowca Vought-Sikorsky VS-300.
Siergiej rozpoczął karierę w przedsiębiorstwie ojca w 1942 jako praktykant (co przerwała służba w USCG i nauka na Uniwersytecie Florenckim we Włoszech), a od 1951 na etacie, wówczas w korporacji United Technologies Corporation która była właścicielem spółki ojca, zajmując się międzynarodowym marketingiem i sprzedażą w Europie i Azji Wschodniej. Odegrał ważną rolę w sprzedaży w czerwcu 1968 ciężkiego śmigłowca transportowego S-65C-1 do RFN jako wiceprezes programu koprodukcji, które otrzymały wojskowe oznaczenie CH-53G Sea Stallion i trafiły do służby w liczbie 110 egzemplarzy.
Następnie powrócił do USA w 1976, gdy spółka w ramach zwycięstwa w programie UTTAS (Utility Tactical Transport Aircraft System) dostarczała do US Army prototypy wielozadaniowego śmigłowca transportowego YUH-60A, który później otrzymał oznaczenie UH-60A Black Hawk. W grudniu tego roku objął stanowisko wiceprezesa ds. oddziału w Stratford, nadzorując programy koprodukcyjne spółki.
Na początku 2023 tak wspominał zwycięstwo w programie UTTAS:
W dniu, w którym wygraliśmy konkurs, kilku z nas poszło do lokalnego baru aby świętować. Wznosząc toast za siebie nawzajem i za Black Hawka, zaczęliśmy obliczać, ile takich śmigłowców możemy zbudować. Pomyśleliśmy, że przy odrobinie szczęścia armia będzie w stanie spełnić pierwotne zapotrzebowanie na 1400 maszyn. Jeśli będziemy mieli szczęście i zdobędziemy zamówienia od US Navy na Seahawka i sprzedamy trochę za granicą, możemy się spodziewać łącznej produkcji 2000, a może 2200 egzemplarzy. Niedawno świętowaliśmy wyprodukowanie 5000 tych śmigłowców. To była interesująca praca, obserwować, jak Black Hawk przekształca się w rodzinę doskonałych maszyn.
Aż do przejścia na emeryturę w 1992, zajmował się marketingiem i projektami specjalnymi jako wiceprezes. Nawet na emeryturze pozostał aktywny w spółce, pełniąc funkcję ambasadora dobrej woli na ważnych targach i innych wydarzeniach, gdzie rozdawał autografy, opowiadał o dziedzictwie swojej rodziny i podkreślał niezmierzoną pasję do śmigłowców i ich obietnicę ratowania życia na całym świecie.
Hangar lotniczy w zakładach Sikorsky Aircraft Corporation w Stratford został w 2019 poświęcony Centrum Lotniczemu im. Siergieja I. Sikorskiego. Siergiej nazwał to wówczas wydarzenie największym zaszczytem swojego życia.
