W piątek, 13 września 2024, Ministerstwo Obrony Królestwa Niderlandów poinformowało o rozpoczęciu kursu szkoleniowego przez kolejną grupę pilotów wojskowych na samoloty wielozadaniowe F-16 w nowym europejskim centrum szkoleniowym EFTC (European F-16 Training Centre). Wśród nich jest pierwsza grupa pilotów Sił Powietrznych Sił Zbrojnych Ukrainy.
Zdjęcie poglądowe / Ministerstwo Obrony Królestwa Niderlandów
Centrum EFTC znajduje się w 86. bazie lotniczej Locotenent Aviator Gheorghe Mociorniţă), znanej też jako Fetești lub Borcea. 26 lipca br. amerykańska spółka Lockheed Martin, zapewniająca wsparcie logistyczne, informowała, że pierwsza grupa rumuńskich pilotów zakończyła tam szkolenie. Inicjatywę powołania EFTC podjęło się Królestwo Niderlandów, przekazując 14 samolotów F-16AM/BM (z 18 łącznie tam znajdujących się) – pierwsze z nich dotarły 7 listopada 2023.
W lipcu rozpoczął się drugi kurs, a trzeci zaplanowano właśnie na wrzesień. Ukraińscy piloci rozpoczęli kurs teoretyczny, który potrwa do końca roku. Potem rozpocznie się szkolenie praktyczne na samolotach.
Minister obrony Królestwa Niderlandów Ruben Brekelmans powiedział:
Kolejnym wielkim krokiem jest to, że pierwsi ukraińscy piloci rozpoczęli już szkolenie. Położą solidne podstawy w europejskim centrum szkoleniowym F-16, aby móc bronić swojego kraju przed nieustannymi atakami Rosji za pomocą myśliwców. Pozostajemy zaangażowani we wzmacnianie obrony powietrznej Ukrainy wspólnie z naszymi sojusznikami. Jest to pilnie potrzebne.
Program szkoleniowy pod nadzorem Lockheed Martin jest realizowany we współpracy z podwykonawcami Daedalus Aviation Group, Draken International, GFD (spółka zależna Airbus Defence and Space), ILIAS Solutions i BGI, LLC. Z usług szkoleniowych EFTC mają też korzystać inni użytkownicy regionalni, tacy jak Polska, Słowacja czy Bułgaria.
Do tej pory ukraiński personel latający i naziemny szkolił się w USA, Wielkiej Brytanii i Danii. Programy te są koordynowane przez koalicję sił powietrznych Grupy Kontaktowej ds. Obrony Ukrainy, której przewodzą Dania, Królestwo Niderlandów i Stany Zjednoczone (pozostałe państwa to Wielka Brytania, Francja, Belgia, Kanada, Luksemburg, Szwecja, Portugalia, Polska i Rumunia).
Przypomnijmy, że o przekazaniu pierwszych F-16 do Ukrainy informowano 31 lipca br. (nieoficjalnie 6 egzemplarzy z Królestwa Niderlandów, a kolejne miały być z Danii, choć według niektórych analityków pierwsze zaprezentowane egzemplarze są jednak eks-duńskie).
Do tej pory Ukraina otrzymała deklaracje z czterech państw na przekazanie 95 F-16: 19 egzemplarzy z Danii, 24 z Królestwa Niderlandów 22 z Norwegii oraz 30 z Belgii. Wkrótce do nich może dołączyć Grecja, która według doniesień medialnych ma przekazać 32 samoloty (Media: Grecja przekaże Ukrainie 32 samoloty F-16, Belgia przekaże Ukrainie 30 samolotów F-16, Zgoda USA na przekazanie Ukrainie 65 samolotów F-16).
Samoloty miały też otrzymać pociski rakietowe produkcji amerykańskiej i inne zaawansowane uzbrojenie. Wśród nich wymienia się pociski rakietowe klasy powietrze-powietrze średniego zasięgu AIM-120 AMRAAM, krótkiego zasięgu AIM-9X Sidewinder oraz rakietowe pociski przeciwradiolokacyjne AGM-88 HARM, które wcześniej trafiły na uzbrojenie ukraińskich MiG-29 oraz Su-27 i od sierpnia 2022 są używane w działaniach bojowych (choć pocisków HARM jeszcze nie zauważono na zaprezentowanych oficjalnie samolotach 4 sierpnia).
26 sierpnia br. informowano, że 68. Eskadra Walki Radioelektronicznej USAF współpracowała z partnerami duńskimi i norweskimi w zakresie zwiększenia zdolności bojowych i przetrwania na polu walki ukraińskich F-16AM/BM. 29 sierpnia br. ujawniono, że również 26 sierpnia doszło do katastrofy pierwszego ukraińskiego samolotu tego typu.
https://twitter.com/DefensieMin/status/1834641948348436719