1 sierpnia br. amerykańskie spółki L3Harris Technologies i Air Tractor poinformowały, że dostarczą dowództwu operacji specjalnych US SOCOM (US Special Operations Command) maksymalnie 75 samolotów wsparcia bojowego i rozpoznania AT-802U Sky Warden w programie o kryptonimie Armed Overwatch.
L3Harris Technologies i Air Tractor dostarczą dowództwu operacji specjalnych US SOCOM maksymalnie 75 samolotów wsparcia bojowego i rozpoznania AT-802U Sky Warden w programie o kryptonimie Armed Overwatch
Umowa, zawarta w formule IDIQ (Indefinite Delivery/Indefinite Quantity; co oznacza wykonanie nieokreślonej liczby usług przy niesprecyzowanych warunkach), pomiędzy L3 Communications Integrated Systems (część L3Harris Technologies) a US SOCOM ma maksymalną wartość 3 mld USD (13,89 mld zł) i zakłada badania, rozwój, testy i ocenę w ramach programu Armed Overwatch, a także 170 mln USD (787,28 mln zł) na zakup pierwszej transzy 6 samolotów.
Powyższa informacja oznacza, że odrzucono kontroferty Textron Aviation Defense z samolotami Beechcraft T-6C Texan II, Leidos, Paramount USA i Vertex Aerospace z Bronco II, MAG Aerospace z MC-20 oraz, co najciekawsze, Sierra Nevada i Lockheed Martin z MC-145B Wily Coyote (C-145A Skytruck) (Prezentacja samolotu PZL M28 SOMA, MC-145B Wily Coyote z JASSM, Pięciu w programie US SOCOM Armed Overwatch, Bronco II zostanie zaoferowany US SOCOM).
Flota AT-802U Sky Warden zaspokoi potrzeby US SOCOM w zakresie niedrogiego samolotu jednosilnikowego, zdolnego do rozmieszczania w różnych warunkach operacyjnych. Samoloty zapewnią bezpośrednie wsparcie lotnicze, rażenie celów naziemnych, zwiad i rozpoznanie (ISR) z elementami prowadzenia walki oraz koordynację nalotów i rozpoznanie przy wsparciu kontrolera ruchu lotniczego na stanowisku wysuniętym w nieprzyjaznym środowisku podczas misji kontrterrorystycznych. Samolot będzie wykorzystywany w operacjach o nieregularnym charakterze.
Ważną częścią naszej strategii jest uważne słuchanie potrzeb dowódców pola walki i reagowanie szybciej niż zmieniające się zagrożenia – powiedział Christopher E. Kubasik, prezes i dyrektor generalny L3Harris. Chcemy dostarczać zmieniające reguły gry, modułowe rozwiązania dla amerykańskich sił specjalnych na ich najtrudniejsze misje, a Sky Warden właśnie to robi.
Nazwa Sky Warden nawiązuje do dwóch samolotów: szturmowego Douglas A-1E Skyraider, używanego w latach 1945-1973 (do 1985 w Gabonie) ze współczesnym samolotem zwiadowczym Pilatus U-28A Draco (wojskowa odmiana PC-12/45), który podczas operacji bojowych amerykańskich wojsk lotniczych (USAF) używa kodu wywoławczego Warden / Zdjęcia: L3 Harris Technologies
Sky Warden zapewni potężne i niedrogie wsparcie powietrzne, precyzyjne uderzenie, misje bojowo-rozpoznawcze oraz zdolności dowodzenia i kontroli bezpośrednio siłom operacji specjalnych na polu walki – powiedział Sean Stackley, dyrektor działu Integrated Mission Systems w L3Harris. Jesteśmy już gotowi do rozpoczęcia prac nad tym nowoczesnym, wielozadaniowym systemem dla programu SOCOM Armed Overwatch.
Projekt Sky Warden odzwierciedla nasze zaangażowanie w bezpieczeństwo narodowe USA, a AT-802U będzie wyposażony we wszystko, czego nauczyliśmy się produkować w sektorze lotniczym w ciągu ostatnich 46 lat – powiedział Jim Hirsch, prezes Air Tractor. Zespół L3Harris jest doskonałym partnerem, a nasz personel produkcyjny i inżynierski jest gotowy natychmiast dostarczyć ten światowej klasy produkt siłom specjalnym naszego kraju.
L3 Harris zmodyfikuje zaprezentowany US SOCOM i poddany testom latem ubiegłego roku prototyp/demonstrator technologii do konfiguracji produkcyjnej, aby przekazanie pierwszego egzemplarza odbyło się w ciągu około sześciu miesięcy. Produkcja małoseryjna pięciu kolejnych egzemplarzy rozpocznie się w 2023 w zakładach L3 Harris w Tulsa, w stanie Oklahoma. Będzie polegać na przebudowie do wymogów US SOCOM płatowców AT-802 dostarczonych z zakładu Air Tractor w Olney w Teksasie.
Prace nad AT-802U Sky Warden zostały ogłoszone 6 maja 2021. Prototyp powstał na bazie samolotu rolniczego i gaśniczego AT-802, który został oblatany w październiku 1990 i jest używany przez służby publiczne dwudziestu państw oraz dużą liczbę użytkowników prywatnych. Charakteryzuje się on największą masą użyteczną w kategorii jednosilnikowych samolotów turbośmigłowych, wynoszącą 4306 kg (przy maksymalnej masie startowej 7257 kg).
Zgodnie z wymogami US SOCOM, Sky Warden został wyposażony w szereg systemów łączności, czujników pokładowych oraz rozwiązań klasy ISR, które dostarczy L3Harris Technologies. Platforma wielozadaniowa zapewnia użytkownikowi wysoką sprawność i elastyczność w identyfikowaniu, śledzeniu i reagowaniu na zagrożenia. Łączy możliwości większych samolotów klasy ISR i uderzeniowych w jednej zintegrowanej platformie. Jest również zdolny do startu i lądowania na nieprzygotowanych lądowiskach, co pozwoli na wykorzystywanie go na misjach wsparcia operacji specjalnych (Powstanie rozpoznawczo-uderzeniowy AT-802U Sky Warden).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.