Przejdź do serwisu tematycznego

Rosja: Patent na dwumiejscowy wariant Su-57UB

Rosyjska Zjednoczona Korporacja Lotnicza OAK otrzymała patent na opracowanie dwumiejscowego szkolno-bojowego wariantu samolotu wielozadaniowego Su-57UB.

We wtorek, 21 listopada, rosyjski serwis informacyjny Wiesti poinformował, że Zjednoczona Korporacja Lotnicza OAK otrzymała patent na opracowanie dwumiejscowego szkolno-bojowego wariantu samolotu wielozadaniowego Su-57 (w kodzie NATO: Felon), który otrzyma oznaczenie Su-57UB.

Su-57 / Zdjęcie: OAK

Pierwszą wzmianką o dwumiejscowym wariancie Su-57 była wypowiedź ówczesnego wicepremiera Jurija Borysowa (obecnie dyrektor generalny państwowej agencji kosmicznej Roskosmos) z 16 czerwca 2021 podczas wizyty w Zjednoczeniu Przemysłu Lotniczego im. J. Gagarina (KnAAPO) w Komsomolsku nad Amurem, na dalekim wschodzie Rosji:

Jest zainteresowanie tym samolotem i moim zdaniem będzie rosło z każdym rokiem, ponieważ nasza armia jest wyposażana w ten model. Zagraniczni klienci najpierw przyglądają się, jak konkretne uzbrojenie funkcjonuje w rosyjskich sił zbrojnych. Ministerstwo obrony i biuro konstrukcyjne Suchoj ma plany opracowania samolotu dwumiejscowego, który zwiększy popyt eksportowy na ten model – powiedział wówczas Borysow.

Pojawiły się wówczas plany, że pierwszy prototyp w nowej konfiguracji zostanie oblatany w 2024, a gotowość do produkcji seryjnej i wejścia do służby w ramach wstępnej gotowości operacyjnej nastąpi w 2026.

Według dziennika Izwiestija, który za telewizją Wiesti, donosi o patencie na Su-57UB, nowy wariant będzie dysponował o 10% większym zasięgiem operacyjnym i długotrwałością lotu. Ponadto, obecność na pokładzie drugiego członka załogi, a więc operatora systemów pokładowych podczas zadań bojowych, odciąży pilota. Co ciekawe, drugim członkiem załogi będzie opcjonalnie instruktor, gdy samolot będzie pełnił rolę szkoleniową lub operator systemów bezzałogowych, gdy Su-57UB będzie współpracował z wieloma nowymi, bojowymi bezzałogowymi statkami latającymi (bbsl) S-70 Ochotnik-B (ros. łowca).

Su-57UB, jeśli faktycznie powstanie, dołączy do ujawnionej w 2019 eksportowej jednomiejscowej wersji Su-57E, która jak dotąd nie zdobyła zainteresowania za granicą – bezskutecznie oferowany Zjednoczonym Emiratom Arabskim czy Turcji, a zamówienie ze strony ze Algierii pozostaje niepotwierdzone. Obecnie Su-57E jest promowany równolegle z lżejszym, póki co nieoblatanym demonstratorem technologii, Su-75 Checkmate. W przyszłości, Rosjanie chcieliby też opracować zmodernizowany wariant Su-57M czy pokładowy przeznaczony na lotniskowce.

Warto przypomnieć, że pierwotnie dwumiejscowy wariant Su-57 miał powstać specjalnie dla Indii w ramach programu FGFA (Fifth Generation Fighter Aircraft), ale w kwietniu 2018 New Delhi zerwały 11-letnią współpracę z Moskwą w tej materii i obecnie samodzielnie pracują nad samolotem 5. generacji znanym jako HAL AMCA (Advanced Medium Combat Aircraft). Rosja miała też testować bezzałogowy, czy raczej opcjonalnie załogowy wariant Su-57.

Tyle jeśli chodzi o plany i historię. Natomiast faktycznie dwumiejscowe samoloty bojowe nowej generacji są rzadkością. 27 października 2021 w chińskim Internecie pojawiły się zdjęcie i materiał wideo z lotniska przyzakładowego chińskiej spółki Chengdu Aerospace Corporation (CAC) w Chengdu w prowincji Syczuan, przedstawiające zapowiadany od jakiegoś czasu dwumiejscowy wariant samolotu wielozadaniowego J-20, nieoficjalnie oznaczony jako J-20B, J-20AS lub J-20S. Istnieją również dwa dwumiejscowe prototypy koreańskiego samolotu nowej generacji KF-21 Boromae, które oblatano 20 lutego28 czerwca br.

Tymczasem, 28 września OAK przekazała Siłom Powietrzno-Kosmicznym Federacji Rosyjskiej (WKS) pierwszą w tym roku partię z zamówionych samolotów Su-57 (liczba egzemplarzy nieznana z powodu wojennej polityki informacyjnej). Dostawy odbywają w ramach umowy z końca czerwca 2019 na 76 samolotów seryjnych za równowartość 160-170 mld RUB (9,5-10 mld zł) z dostawami do 2028. Jak dotąd wiadomo, że odebrano 6 egzemplarzy (siódmy, ale faktycznie pierwszy seryjny, rozbił się 24 grudnia 2019), z czego dwa ostatnie w maju 2022. W tym roku WKS miały odebrać 7 lub 8 Su-57 (Armia2019: Rosyjskie zamówienia lotnicze).

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X