W środę, 28 maja 2025, na Międzynarodowych Targach Techniki Wojskowej i Służb Ochrony Porządku IDET 2025 w czeskim Brnie, kanadyjska spółka Roshel Defence Solutions i czeska Grupa Omnipol porozumiały się w sprawie ustanowienia lokalnej produkcji wielozadaniowych, kołowych pojazdów opancerzonych Senator 4×4, ustanawiając w tym celu spółkę joint venture Roshel CZ.
Zdjęcie: Jakub Link-Lenczowski, MILMAG
Czeski zakład kanadyjskiej spółki ma produkować pojazdy Senator 4×4 w wariantach minoodpornym (MRAP), opancerzonego transportera piechoty (APC) i ewakuacji medycznej (MEDEVAC). W obecności prezydenta Republiki Czeskiej Petra Pavela, członków czeskiego rządu i innych znamienitych gości podpisano umowę o utworzeniu spółki joint venture Roshel CZ. Stanowi to ważny krok strategiczny nie tylko dla Grupy Omnipol, ale także dla całego czeskiego przemysłu obronnego.
Naszym celem nie jest tylko produkcja. To nowy kierunek – wzmocnienie krajowego przemysłu obronnego, zwiększenie zatrudnienia i pełne wykorzystanie czeskiej wiedzy fachowej w zakresie produkcji. Postrzegamy tę współpracę nie tylko jako partnerstwo techniczne, ale jako kluczowy krok w naszym długoterminowym rozwoju strategicznym – powiedział Jiří Podpěra, prezes Grupy Omnipol.
Zdjęcie: Jakub Link-Lenczowski, MILMAG
Nowo utworzona spółka joint venture Roshel CZ będzie odpowiedzialna za lokalną produkcję z maksymalnym zaangażowaniem czeskiego przemysłu – zwłaszcza spółęk z sektora motoryzacyjnego i istniejących możliwości Grupy Omnipol. Współpraca ta była kierowana jasnym celem strategicznym – ustanowieniem lokalnej produkcji w Republice Czeskiej, oferując jednocześnie sprawdzony w walce, zaawansowany technologicznie pojazd o dużej atrakcyjności zarówno na rynku krajowym, jak i międzynarodowym. Inicjatywa ta wpisuje się w szersze działania mające na celu wzmocnienie europejskich możliwości przemysłowych i zwiększenie konkurencyjności eksportu obronnego.
Nasze partnerstwo z Grupą Omnipol postrzegamy jako kluczowy kamień milowy w naszej globalnej strategii wzrostu. Republika Czeska ma ugruntowaną tradycję zarówno w sektorze obronnym, jak i motoryzacyjnym, co czyni ją naturalnym wyborem w celu rozszerzenia produkcji linii pojazdów Senator. Naszym celem jest zbudowanie trwałej obecności, która przyczyni się do rozwoju lokalnej gospodarki, wzmocni regionalny przemysł obronny i wzmocni możliwości dostaw na rynku europejskim – powiedział Roman Szymonow, dyrektor generalny Roshel Defence Solutions.
To tak zwane «rozwiązanie sprawdzone przez żołnierzy» – technologia testowana bezpośrednio w walce, z naciskiem na bezpieczeństwo załogi, adaptowalność i łatwość konserwacji – dodał Jiří Podpěra, prezes Grupy Omnipol.
Miał on na myśli doświadczenia z wojny rosyjsko-ukraińskiej, gdyż do września 2024 ukraińskie Siły Zbrojne, jak i inne formacje mundurowe, ale podległe Ministerstwu Spraw Wewnętrznych, czyli Gwardia Narodowa i PaństwowaSłużba Graniczna, otrzymały 1400 pojazdów Senator 4×4.
Poza Ukrainą, Senator 4×4 trafiły na eksport w niewielkiej liczbie do Bośni i Hercegowiny (11 egz.), Kostaryki, Korei Południowej oraz USA (do agencji kosmicznej NASA). Dwa egzemplarze zadebiutowały także na XXXII Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego MSPO 2024 w Kielcach.
Senator 4×4 został zaprojektowany jako wielozadaniowy pojazd opancerzony wysokiej mobilności dla realizacji misji pokojowych oraz dla funkcjonariuszy resortów siłowych. Modułowa konstrukcja pozwala na dostosowanie pojazdu do zadań ewakuacji medycznej, przeciwdziałania zamieszkom, dowodzenia i rozpoznania, działań saperskich, wykrywania skażeń promieniotwórczych, chemicznych i biologicznych.
W zależności od przeznaczonej roli, Senator 4×4 zapewnia ochronę balistyczną i przeciwminową do poziomu drugiego CEN B7/STANAG 4569. Opancerzenie opiera się na rozwijanej przez firmę technologii wielowarstwowych osłon kompozytowych. Zapewniają one ochronę odłamkami i penetracją przy niskiej masie własnej. Pojazd może zostać wyposażony, w zależności od roli, w systemy obserwacji i dozoru, obrazowania termicznego i podczerwonego, noktowizji, specjalistyczną łączność, sensory wykrywania źródła ostrzału, dalmierz laserowy, zsmu oraz detektory skażeń.
Pojazd opracowano na bazie cywilnego Forda serii F. Masa bojowa wynosi od 7870 do 8970 kg. Jest napędzany silnikiem wysokoprężnym Ford 6.7 TD V8 o mocy 400 KM.
Oficjalna, publiczna prezentacja pojazdu odbyła się podczas waszyngtońskiej wystawy sprzętu wojskowego AUSA, 8-10 października 2018 (Początek produkcji Roshel Senator 4×4).