W piątek, 7 marca 2025, niemiecki portal branżowy Hartpunkt jako pierwszy poinformował, że spółka Rolls-Royce Power Systems AG (dawniej MTU Friedrichshafen) z siedzibą w Friedrichshafen w Badenii-Wirtembergii inwestuje w nowe moce produkcyjne silników wysokoprężnych MTU MB 873 Ka-501 na potrzeby czołgów Leopard 2 (zatrudniono około 100 osób), ale jednocześnie opracowując alternatywną jednostkę napędową o nazwie 10V199 w ramach ich remotoryzacji.
Zakłady niemieckiej spółki KNDS Deutschland w Kassel / Zdjęcie: KNDS Deutschland
Jak dowiedział się niemiecki portal, nowy 10-cylindrowy silnik jest opracowywany dla nieujawnionego klienta z uwzględnieniem podobnej wydajności, ale przy mniejszej masie i wielkości oraz korzyściach logistycznych z dostawami od 2026. Zgodnie z założeniami, nowa jednostka napędowa ma generować taką samą moc wyjściową 1500 KM (1103 kW), przy pojemności skokowej ok. 27 l (dla porównania 47,6 l w przypadku MB 873 Ka-501). Ale jeśli klient wyrazi potrzebę, moc będzie mogła zostać zwiększona do około 1630 KM (1200 kW).
Rolls-Royce Power Systems AG przeprowadziła już badania dotyczące integracji z czołgiem Leopard 2 i okazało się, że silnik będzie można zamontować po wykonaniu niewielkich zmian w układzie przeniesienia napędu i układzie chłodzenia. Silnik będzie krótszy, co zapewni miejsce w kadłubie do innych celów, mniejsza ma być także masa, choć nieujawniona (2200 kg w przypadku MB 873 Ka-501). Ale zmiany będą obejmować skrzynię biegów i układ hamulcowy, które muszą zostać dostosowane do większej mocy.
Silnik 10V199 ma wywodzić się z serii 199, wśród której można wymienić 6-cylindrowy 6V199 napędzający transportery opancerzone TPz Fuchs 2, Piranha V i ACSV G5 oraz 8-cylindrowy 8V199 napędzający bojowe wozy piechoty GTK Boxer, ASCOD 2 (w tym Ajax) i Borsuk czy czołgi lekkie M10 Booker. Ten ostatni jest też oferowany, wspólnie z niemieckimi FFG Flensburger Fahrzeugbau Gesellschaft oraz ZF Friedrichshafen AG na potrzeby remotoryzacji czołgów Leopard 1. Dzięki wspólnym komponentom, koncepcji napraw i serwisowania silników serii 199, wdrożenie 10V199 ma generować oszczędności dla użytkowników.
Rodzina chłodzonych cieczą, wielopaliwowych, 12-cylindrowych silników wysokoprężnych z podwójnym turbodoładowaniem MTU MB 873 została opracowana w latach 1960. i 1970., wchodząc do produkcji seryjnej w 1978 i wyznaczając światowy standard dotyczący charakterystyk napędu nowych zachodnich czołgów. Obecnie jest wykorzystywany jako część EuroPowerPack MT883 Ka-500/501 z przekładnią hydrokinetyczną RENK HSWL 354 z czterema przełożeniami do przodu w czołgach Leopard 2, zwłaszcza w kontekście wznowienia produkcji tych wozów.
Ale 5 lutego br. niemiecki Urząd do spraw zakupów obronnych Bundeswehry BAAINBw (Bundesamt für Ausrüstung, Informationstechnik und Nutzung der Bundeswehr) opublikował informację z zawarcia umowy 29 grudnia 2024 z KNDS Deutschland (część niemiecko-francuskiej spółki joint venture KNDS) na opracowanie nowego power-packa do czołgów Leopard 2 o kryptonimie Olymp. Co ciekawe, według mediów, poddostawcą ma być szwajcarski Liebherr. Zgodnie z wcześniejszymi informacjami, wymogiem dla nowego Leoparda 2A8 jest silnik o mocy 1600 KM (1177 kW) z hydropneumatycznym układem przeniesienia mocy od RENK.