W poniedziałek, 1 lipca 2024, niemiecka grupa Rheinmetall AG poinformowała o podpisaniu umowy ramową z Urzędem do spraw zakupów obronnych Bundeswehry BAAINBw (Bundesamt für Ausrüstung, Informationstechnik und Nutzung der Bundeswehr) o wartości 3,5 mld EUR brutto (15,07 mld zł) na dostawę 6500 samochodów ciężarowych RMMV HX2 w ramach rodziny platform UTF, o klasie obciążenia 5 i 15 t (Ungeschützte Transportfahrzeuge mil gl in den Zuladungsklassen 5 t und 15 t).
Jak podkreśla producent z siedzibą w Koblencji, to największa umowa w historii Grupy w segmencie platform logistycznych. 26 czerwca br. Komitet Budżetowy (Haushaltsausschuss) Bundestagu zatwierdził sfinansowanie umowy. W imieniu zamawiającego, umowę sygnowała przewodnicząca BAAINBw Annette Lehnigk-Emden.
Jednocześnie podpisano pierwszą umowę wykonawczą o 312 mln EUR (1,343 mld zł) na dostawę 250 ciężarówek. Finansowanie tej umowy opiera się głównie na funduszach specjalnych Bundeswehry o wartości 100 mld EUR, ogłoszonych w 2022 przez kanclerza Olafa Scholza. Rheinmetall AG zrealizuje zamówienie w trzecim kwartale 2024.
Umowa ramowa zezwala BAAINBw zamawianie kolejnych partii przez 7 kolejnych lat. Oprócz tego w ramach umowy ramowej wprowadzona zostanie nowa kategoria pojazdów w układzie napędowym 4×4 i klasie obciążenia 3,5t. Pojazdy mają w maksymalnym stopniu współdzielić komponenty z rodziną UTF.
Umowa ramowa w istotny sposób przyczynia się do szybkiego zaspokojenia potrzeb sił logistycznych Bundeswehry, powiedział Michael Wittlinger, prezes zarządu Rheinmetall Military Vehicles GmbH. Ustandaryzowana rodzina pojazdów i jednolitość z pojazdami innych krajów beneficjentów sprawiają, że pojazdy HX są głównymi pojazdami logistycznymi w NATO i wyznaczają standardy interoperacyjności i efektywności logistycznej w Sojuszu. To zamówienie po raz kolejny odzwierciedla naszą wiodącą rolę na światowym rynku pojazdów logistycznych.
Niezwykle krótki okres czterech miesięcy od zaproszenia do składania ofert do podpisania umowy podkreśla po raz kolejny, że nastąpił punkt zwrotny w zakresie zakupu pojazdów logistycznych – dodał Armin Papperger, dyrektor generalny Rheinmetall AG. Jesteśmy wdzięczni za zaufanie jakim obdarzyło państwo niemieckie produkty grupy Rheinmetall.
Po pierwszej dostawie ośmiu wojskowych, nieopancerzonych ciężarówek w 2018 historia sukcesu rodziny pojazdów UTF 5t i 15t rozpoczęła się od Bundeswehry. Pojazdy te były tak niezbędne do wymiany starej floty, że pierwsza umowa ramowa dotycząca zamówień z dostawami 3271 pojazdów została przedwcześnie wyczerpana – powiedziała przewodnicząca BAAINBw Annette Lehnigk-Emden podczas podpisywania umowy, zgodnie z oddzielnym komunikatem prasowym.
Już teraz rodzina pojazdów UTF znacząco przyczynia się do wydajności jednostek logistycznych Bundeswehry. W lipcu 2017 roku Bundeswehra złożyła w Rheinmetall MAN zamówienie na dostawę nowej rodziny pojazdów logistycznych. UTF to projekt flagowy, który, szczególnie w zakresie zamówień publicznych, otworzył nowe możliwości. Po raz pierwszy zawarto elastyczne umowy ramowe na duże ilości. Od 2017 roku do końca 2024 roku do Bundeswehry trafi ponad 6000 pojazdów HX wraz z systemami ładowarek wymiennych (Wechselladersystem lub WLS) i ciągnikami siodłowymi o masie całkowitej 70 ton. Duża część wartości dodanej w WLS i UTF – ponad 75 procent – powstaje w Niemczech.
Pierwotnie, na mocy umowy ramowej w programie UTF z 5 lipca 2017, planowano stopniowy zakup do 2271 nowych samochodów ciężarowych. Potem, pod koniec grudnia 2019 rozszerzono go do 3271 egzemplarzy. W czerwcu 2020 zawarto umowę na dostawę następnych 4000 samochodów. Umowa ramowa obowiązuje do 2027 roku (3000. ciężarówka RMMV HX2 przekazania niemieckiej armii, Niemcy: Rheinmetall dostarczy dodatkowe ciężarówki, 4 tysiące ciężarówek RMMV HX2 dla Bundeswehry).
Pojazdy typów UTF i WLS* opierają się na solidnej rodzinie HX RMMV. Od początku przeznaczona była do zastosowań wojskowych i odznaczała się dużą mobilnością, także w ciężkim terenie. Duża ogólnoświatowa dystrybucja rodziny pojazdów HX oferuje duże korzyści w zakresie interoperacyjności i logistyki, szczególnie w odniesieniu do misji międzynarodowych. Oprócz Niemiec grupa użytkowników obejmuje obecnie Wielką Brytanię, Australię, Nową Zelandię, Norwegię, Szwecję, Austrię, Węgry, Singapur, Słowenię, Danię i Ukrainę. Nowo złożone zamówienie podkreśla wysoki poziom akceptacji sprawdzonych pojazdów HX, których około 20 000 jest już w użyciu na całym świecie.
*WLS to wyposażone w kabiny nieopancerzone transportery wsparcia logistycznego z hakowym systemem samozaładowczym HIAB do obsługi ładunków spaletyzowanych. Alternatywnie pojazdy te mogą również przewozić wymienną platformę lub 20-stopowy kontener standardowy ISO.
Rodzina samochodów ciężarowych RMMV HX2, w ramach programu UTF, zastępuje w Bundeswehrze przestarzałe MAN KAT1 MIL GL, produkowane w latach 1976-1981 w wersjach 8×8, 6×6 i 4×4.
https://twitter.com/BaainBw/status/1807752950216794283
https://twitter.com/RheinmetallAG/status/1808035204147314811
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.