W środę, 14 maja 2025, Muzeum Lotnictwa Polskiego (MLP) w Krakowie poinformowało, że budowa repliki jednego z najważniejszych samolotów w historii polskiego lotnictwa – RWD-8 – wkroczyła w kluczową fazę. Historyczny model otrzymał już skrzydła, a także zrekonstruowaną osłonę silnika, co znacząco przybliża MLP do finalizacji projektu. Kompletny model będzie można podziwiać od 24 sierpnia 2025.
Zdjęcia: Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie
Tworzony przez muzealny zespół konserwatorski egzemplarz będzie można podziwiać na powstającej właśnie nowej wystawie stałej Z wiatrem i pod wiatr. Lotnictwo cywilne, której otwarcie zaplanowano na 24 sierpnia 2025 roku, w ramach obchodów Święta Lotnictwa Polskiego (Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie zaprasza na nową wystawę stałą).
Replika RWD-8 to efektowne i wierne odwzorowanie legendarnego polskiego samolotu z lat 30. XX wieku. Pomimo braku pełnej dokumentacji technicznej, dzięki zachowanym fotografiom, relacjom i niezwykłym umiejętnościom naszych specjalistów, udało się osiągnąć wyjątkowy poziom historycznej precyzji. Replika została wyposażona w oryginalny silnik PZInż. Junior 5800cc, a kluczowe elementy, takie jak osłona silnika, zostały wiernie odtworzone na podstawie wypożyczonego pierwowzoru z Muzeum Polskiej Techniki Wojskowej – Oddziału Muzeum Wojska Polskiego. W ciągu ostatnich miesięcy od początku 2025 roku udało się:
- opłótnić skrzydła,
- zamontować stateczniki oraz stery kierunku i wysokości,
- odtworzyć i zamontować okapotowanie silnika.
Przed MLP:
- wykonanie repliki śmigła,
- ocelonowanie i pomalowanie skrzydeł,
- pomalowanie kadłuba
- montaż na ekspozycji.
Ikona złotego wieku polskiego lotnictwa
RWD-8 to nie tylko symbol polskiej myśli technicznej i inżynierskiego kunsztu, ale także świadek dynamicznego rozwoju lotnictwa cywilnego i wojskowego w II Rzeczypospolitej. Był najliczniej produkowanym przedwojennym samolotem szkoleniowym, służył zarówno w wojsku, jak i w aeroklubach, a jego zalety lotne uczyniły go maszyną niezwykle cenioną przez pilotów. To właśnie na RWD-8 szkolili się przyszli bohaterowie przestworzy, a w czasie kampanii wrześniowej samoloty tego typu pełniły funkcje łącznikowe i rozpoznawcze.
Samoloty RWD-8 (pierwsze dwa) na lotnisku w Katowicach; wrzesień 1936 / Zdjęcie: Narodowe Archiwum Cyfrowe
Ten klasyczny górnopłat typu „parasol” został zaprojektowany przez zespół inżynierów RWD (Rogalski–Wigura–Drzewiecki) jako odpowiedź na zapotrzebowanie Wojska Polskiego na samolot szkolny nowej generacji. Po serii prób RWD-8 wygrał konkurs i stał się podstawowym samolotem szkoleniowym dla polskich sił zbrojnych.
Krajowe zawody lotnicze na Lotnisku Mokotowskim w Warszawie; sierpień 1938. Pilot Wanda Modlibowska (z prawej) i pilot Ewa Korczyńska przy samolocie RWD-8 ufundowanym przez Ligę Obrony Powietrznej i Przeciwgazowej / Zdjęcie: Koncern Ilustrowany Kurier Codzienny – Archiwum Ilustracji
RWD-8 produkowano w dwóch głównych odmianach:
- RWD-8 DWL – wersja cywilna, produkowana w Doświadczalnych Warsztatach Lotniczych (tę wersję reprezentuje budowana przez Muzeum replika),
- RWD-8 PWS – wojskowa wersja seryjna, produkowana w Podlaskiej Wytwórni Samolotów.
126 samolotów RWD-8 ofiarowanych przez społeczeństwo na rzecz armii (1937)
Warianty te różniły się m.in. konstrukcją kabin, podwoziem i szczegółami wyposażenia. Samolot przystosowywano również do:
- lotów nocnych (z reflektorem i oświetleniem pokładowym),
- szkoleń spadochronowych (z deską do skoków przy prawym boku kadłuba),
- holowania szybowców (z odpowiednim zaczepem),
- lotów bez widoczności (z zakrywaną kabiną ucznia).
W łącznej liczbie ponad 600 egzemplarzy (produkcja DWL i PWS), RWD-8 służył nie tylko w Polsce, ale trafił także do kilku państw europejskich i na Bliski Wschód. W kampanii wrześniowej 1939 roku wykorzystywano go jako lekki samolot łącznikowy i obserwacyjny, zdolny do operowania z prowizorycznych lądowisk.
Niestety, żaden oryginalny egzemplarz nie przetrwał wojny, dlatego nasza replika stanowi próbę przywrócenia pamięci o tej wybitnej konstrukcji – symbolu polskiego lotnictwa II Rzeczypospolitej.
Otwarcie wystawy Z wiatrem i pod wiatr. Lotnictwo cywilne w nowo wybudowanym Hangarze nr 5 będzie znakomitą okazją, by poznać bliżej dzieje polskiego lotnictwa cywilnego – zarówno przez pryzmat maszyn, jak i ludzi, którzy je tworzyli i użytkowali („Z wiatrem i pod wiatr. Lotnictwo cywilne” – nowa wystawa stała w Muzeum Lotnictwa Polskiego krok bliżej).
Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie serdecznie zaprasza do śledzenia postępów prac i już dziś zaprasza do udziału w wyjątkowym wydarzeniu, które odbędzie się 24 sierpnia 2025 na terenie MLP.