19 grudnia 2024. Zespół inżynierów pod kierownictwem Brytyjczyków wykonał duży krok naprzód w wyścigu o wykorzystanie stratosfery do obserwacji Ziemi i łączności, kończąc w krótkich odstępach czasu nową serię lotów testowych PHASA-35 – bezzałogowego systemu powietrznego (UAS) i pseudosatelity (HAPS) spółki BAE Systems.
Podczas pierwszego lotu w Spaceport America w Nowym Meksyku w USA, który miał miejsce w ostatnich tygodniach, napędzany energią słoneczną samolot latał przez 24 godziny, wznosząc się na wysokość ponad 66 000 stóp i krążąc w stratosferze, po czym pomyślnie wylądował w stanie nadającym się do dalszego użytku. Do następnego lotu był gotowy już dwa dni później.
Testy stanowiły kolejny ważny etap w rozwoju PHASA-35, którego nazwa pochodzi od 35-metrowej rozpiętości skrzydeł. Dowiodły, że można go wynieść w powietrze, pilotować, lądować, potencjalnie przekonfigurować i ponownie wystartować w tak krótkim czasie.
PHASA-35 został zaprojektowany przez spółkę zależną BAE Systems, Prismatic Ltd, do działania ponad konwencjonalnym ruchem lotniczym i zjawiskami pogodowymi. Ma potencjał stać się trwałą i stabilną platformą do zastosowań obejmujących wywiad, obserwację i rozpoznanie o bardzo długim czasie działania.
Bob Davidson, prezes spółki Prismatic należącej do BAE Systems, powiedział:
Najnowsze próby w locie oznaczają potwierdzenie zdolności PHASA-35 do wykonywania zadań i są prawdziwym powodem do dumy dla całego naszego zespołu. Jesteśmy zdeterminowani rozwijać PHASA-35 w tempie pozwalającym udostępnić go do działań operacyjnych już w 2026 r.
Podczas ostatnich prób samolot był również wyposażony w aktywny sensor do misji wywiadowczych, nadzoru i rozpoznania, znany jako radio definiowane programowo, opracowany przez spółkę Digital Intelligence spółki BAE Systems. Ważył on ponad dwukrotnie więcej niż poprzedni ładunek, z którym aparat poleciał do stratosfery.
Zespół odpowiedzialny za projekt PHASA-35 pracuje w zakładach Prismatic w Alton, w hrabstwie Hampshire, w Wielkiej Brytanii. Jego celem jest dostarczenie kolejnej wersji samolotu PHASA-35 do końca roku. Nowy model będzie miał ponad dwukrotnie większe: moc generowania energii ze słońca oraz zdolność magazynowania energii, w porównaniu do obecnej wersji. Oczekuje się, że te modyfikacje pozwolą mu wykonywać misje stratosferyczne o coraz dłuższym czasie trwania i złożoności już w 2025.
Prismatic jest częścią FalconWorks, zaawansowanego działu badawczo-rozwojowego przemysłu lotniczego spółki BAE Systems.
Dave Holmes, dyrektor zarządzający FalconWorks w BAE Systems, powiedział:
Najnowsze testy to efekt współpracy między Prismatic, działami BAE Systems oraz partnerami przemysłowymi, w tym Honeywell i brytyjskim Met Office. Dowodzą one wiarygodności i zdolności systemu do użytku operacyjnego.
Zespół PHASA-35 wykorzysta dane z ostatnich prób do udoskonalenia i rozwoju tej nowatorskiej technologii.
Ostatnie loty odbyły się z Spaceport America w Nowym Meksyku, na poligonie rakietowym White Sands Missile Range i zostały sfinansowane przez US Army Space and Missile Defense Command Technical Center. Loty były koordynowane i bezpośrednio wspierane przez personel przydzielony do Naval Surface Warfare Center, Port Hueneme Division, Detachment White Sands (Stratosferyczny lot pseudosatelity BAE Systems PHASA-35).
PHASA-35 ma również potencjał do wykorzystania w tworzeniu sieci komunikacyjnych, w tym 4G i 5G, i może być używany w szerokim zakresie zastosowań, takich jak pomoc w przypadku katastrof i ochrona granic, jako ekonomiczna alternatywa dla tradycyjnych systemów lotniczych i satelitarnych.
Rozpiętość skrzydeł samolotu wynosi 35 metrów, może on przenosić ładunek o wadze do 15 kg, wykorzystuje szereg nowatorskich technologii, w tym zaawansowane kompozyty, zarządzanie termiczne i panele fotowoltaiczne, aby dostarczać w ciągu dnia energię, która jest magazynowana w wydajnych ogniwach akumulatorowych, aby utrzymać lot w nocy.
PHASA-35 stanowi część szerszej gamy możliwości bezzałogowych statków powietrznych, które BAE Systems rozwija, aby zaoferować klientom elastyczność wyboru pod względem zasięgu, ładowności i ceny.
Galeria zdjęć:
Materiały wideo: