16 lipca spółka BAE Systems poinformowała, że złożyła ofertę amerykańskim wojskom lądowych (US Army) w programie nowego wszędołaza arktycznego w ramach programu CATV (Cold Weather All-Terrain Vehicle), który ma na celu zastąpienie pojazdów przegubowych M973 SUSV (Small Unit Support Vehicle), opartych o BAE Hägglunds Bv206. Spółka zaoferowała dostawę dwóch prototypów Beowulf, wywodzących się z opancerzonych BvS10 (GM Defense dostarczy US Army lekkie pojazdy, 2020-06-29).

 BvS10 Beowulf jest gotowy do produkcji seryjnej i pracy w arktycznym środowisku, w każdym terenie, do transportu personelu i ładunków. Ma szansę zastąpić wykorzystywane od początku lat 1980. pojazdy przebudowe M973 SUSV, będące na wyposażeniu 86. Brygady Piechoty Górskiej, 4. Brygady Powietrznodesantowej, 1. Brygadowego Zespołu Bojowego Strykerów 25. Dywizji Piechoty, a także jednostek Gwardii Narodowej. Pojazdy są też wykorzystywane przez Korpus Piechoty Morskiej / Zdjęcie: BAE Systems

BvS10 Beowulf jest gotowy do produkcji seryjnej i pracy w arktycznym środowisku, w każdym terenie, do transportu personelu i ładunków. Ma szansę zastąpić wykorzystywane od początku lat 1980. pojazdy przebudowe M973 SUSV, będące na wyposażeniu 86. Brygady Piechoty Górskiej, 4. Brygady Powietrznodesantowej, 1. Brygadowego Zespołu Bojowego Strykerów 25. Dywizji Piechoty, a także jednostek Gwardii Narodowej. Pojazdy są też wykorzystywane przez Korpus Piechoty Morskiej / Zdjęcie: BAE Systems

Beowulf to nieopancerzony, wszechstronny, przegubowy pojazd gąsienicowy przeznaczony do przewozu ładunku i ludzi w każdym z dwóch przedziałów. Jego modułowa konstrukcja pozwala na dostosowanie konfiguracji do wielu zadań, w tym wsparcia logistycznego, pomocy humanitarnej, działań poszukiwawczo-ratunkowych oraz innych.

Keith Klemmer, dyrektor ds. rozwoju biznesu w BAE Systems powiedział, że Beowulf i jego opancerzona wersja BvS10 to wszędołazy zdolne do działania w dowolnym terenie: w śniegu, lodzie, skałach, piachu, błocie, bagnach lub stromych górskich podjazdach. Dzięki zdolnościom amfibijnym pojazdy mogą pływać po zalanych obszarach lub w wodach przybrzeżnych.

Dodał, że wszechstronność i zdolności adaptacyjne Beowulfa idealnie pasują do zadań stawianych przez amerykańskie wojska lądowe i Gwardię Narodową. Beowulf wywodzi się z pojazdu opancerzonego BvS10, którego produkcja trwa i który jest już użytkowany w wielu wariantach w pięciu państwach.

Po raz pierwszy wprowadzili go do eksploatacji brytyjscy Royal Marines w 2005, gdzie nosi nazwę Viking. Oparcie na konstrukcji BvS10 oznacza, że projekt Beowulfa jest gotowy do produkcji. Dzięki wykorzystaniu wspólnych komponentów z BvS10, eksploatacja Beowulfa charakteryzuje się niskimi kosztami Beowulf i BvS10 powstały w zakładach BAE Systems Hägglunds w Örnsköldsvik w Szwecji. Co istotne, pojazdy posiadają kilka kluczowych komponentów od amerykańskich poddostawców, w tym silnik, przekładnię i układ hydrauliczny.

Podczas londyńskich targów przemysłu obronnego i bezpieczeństwa DSEI 2019, BAE Systems zaprezentowała wersję BvS10 z nowym wyposażeniem pokładowym, które zapewnia załodze lepszą świadomość sytuacyjną i umożliwią znacznie szybszą wymianę informacji (DSEI2019: Nowa wersja BvS10, 2019-09-12).

Analiza
10 czerwca amerykańskie Krajowe Konsorcjum Zaawansowanej Mobilności (NAMC, National Advanced Mobility Consortium), w imieniu Dowództwa Zamówień US Army (Army Conctracting Command, ACC), opublikowało zapytanie ofertowe dotyczące dostawy dwóch prototypów arktycznych wszędołazów za nie więcej niż 2 mln USD (7,88 mln zł), przeznaczonych do badań i rozwoju. Jeden pojazd ma być zabudowany w konfiguracji ogólnego przeznaczenia, a drugi w wersji transportowej. Pojazdy trafią do centrum testowego US Army Cold Regions Test Center w Fort Greely na Alasce. Termin składania ofert minął 9 lipca.

Program CATV ma na celu ewentualny zakup 165 wszędołazów arktycznych w konfiguracji ogólnego przeznaczenia, zdolnych do dostosowania do wersji ewakuacji rannych osób (CASEVAC) lub dowodzenia i kontroli (C2) oraz 35 pojazdów w wersji transportowej. Budżet zamówienia nie przekroczy 250 mln USD (985,55 mln zł). Dodatkowy aneks może przewidywać usługi wsparcia i części zamienne.

Wymogi operacyjne dla pojazdów dotyczą możliwości działań w ekstremalnie niskich temperaturach, poruszania się po drogach utwardzonych, jak i pokonywania przeszkód terenowych i wodnych, takich jak głęboki śnieg, lód, bagna, piżma czy wody śródlądowe.