21 sierpnia Departament Obrony USA anulował program rozwoju nowej głowicy przechwytującej RKV (Redesigned Kill Vehicle) dla naziemnego komponentu GMD (Ground-Based Midcourse Defense) obrony antybalistycznej BMD (Ballistic Missile Defense). Wcześniej, 24 maja 2019 program został wstrzymany, a decyzja o anulowaniu zapadła 14 sierpnia. Powodem rozwiązania umowy z Boeingiem, którego podwykonawcą i głównym projektantem RKV był Raytheon, miały być problemy związane z projektem technicznym. W związku z powyższym planowany jest restart i rozpoczęcie otwartej konkurencji w zakresie opracowania udoskonalonego następcy głowicy EKV (Exo-Atmospheric Kill Vehicle) od nowa.

Jak dotąd głowica EKV została przetestowana osiemnaście razy począwszy od 1999. Tylko dziesięć prób odbyło się z sukcesem. W międzyczasie głowica była przeprojektowywana. RKV miała być następcą EKV, która ma 1,4 m długości, 0,6 m szerokości i masę 64 kg. Po wejściu na orbitę, porusza się z prędkością 10 km/s, aby przechwycić głowice bojowe pocisku balistycznej w środkowej fazie jego lotu / Grafika: Raytheon

Jak dotąd głowica EKV została przetestowana osiemnaście razy począwszy od 1999. Tylko dziesięć prób odbyło się z sukcesem. W międzyczasie głowica była przeprojektowywana. RKV miała być następcą EKV, która ma 1,4 m długości, 0,6 m szerokości i masę 64 kg. Po wejściu na orbitę, porusza się z prędkością 10 km/s, aby przechwycić głowice bojowe pocisku balistycznej w środkowej fazie jego lotu / Grafika: Raytheon

Departament Obrony uznał, że problemy techniczne projektu są tak znaczące, że ich naprawienie jest nie do wykonania lub są nieopłacalne. Podsekretarz obrony Mike Griffin, odpowiedzialny za nadzór badań i inżynierii, ogłosił decyzję podczas sympozjum Space and Missile Defense w Huntsville w Alabamie.

Program miał na celu opracowanie ulepszonej kinetycznej głowicy do przechwytywania głowic bojowych rakietowych pocisków balistycznych poza atmosferą ziemską. Miał zastąpić głowicę EKV, która stanowi ładunek pocisku przechwytującego GBI (Ground Based Interceptor). Ostatni test EKV, a jednocześnie pierwszy operacyjny, miał miejsce 25 marca 2019 (Operacyjny test GMD, 2019-03-26).

Program RKV notował jednak 5-letnie opóźnienie. Według harmonogramu z 2016, próba z RKV w ramach testu GM CTV-03, ale bez przechwycenia celu, miała odbyć się pierwotnie w trzecim kwartale 2018. W marcu 2019 przesunięto ją dopiero na rok fiskalny 2023. Powodem było odroczenie przez Agencję Obrony Antybalistycznej (MDA) i Boeinga fazy szczegółowej weryfikacji projektu technicznego (Critical Design Review, CDR).

Pierwotnie przewidywano, że po udanej próbie zostanie zbudowanych kolejnych osiem próbnych głowic. Podczas kolejnej próby FTG-17 (nowy termin wyznaczono w 2024), RKV po raz pierwszy miał przechwycić pocisk balistyczny. MDA zleciłaby wówczas budowę kolejnych 37 głowic. Podczas kolejnej próby, FTG-18, RKV miał przechwycić pocisk ICBM wyposażony w tzw. wabie, a podczas FTO-04 przechwycone miały zostać jednocześnie dwa pociski balistyczne: pośredniego i międzykontynentalnego zasięgu. RKV, około 2025, miał zastąpić EKV w 64 pociskach GBI w bazie lotniczej Vandenberg w Kalifornii i w Fort Greely na Alasce. 

Warto dodać, że budżet agencji MDA, która finansuje cały program BMD, na rok fiskalny 2020 został zredukowany o 1 mld USD (3,92 mld zł) do kwoty 9,4 mld USD (36,86 mld zł), po wielu latach zwyżki wynikającej ze wzrostu zagrożenia północnokoreańskimi pociskami balistycznymi. W tymże roku fiskalnym agencja zażądała 412,4 mln USD (1,617 mld zł) na dalsze prace przy RKV. Teraz te środki finansowe zostaną zamrożone (Intensywne próby KN-23, 2019-08-11).