We wtorek, 25 czerwca 2025, południowokoreańska agencja prasowa Yonhap przekazała, że urząd zamówień obronnych DAPA podpisał umowę o wartości 1,96 bln KRW (5,653 mld zł) z Korea Aerospace Industries (KAI) na uruchomienie produkcji małoseryjnej 20 samolotów wielozadaniowych nowej generacji KF-21 Boramae (pol. Jastrząb). Umowa obejmuje także dalsze wsparcie logistyczne i szkoleniowe.
Pierwszy prototyp KF-21 podczas montażu końcowego w zakładzie KAI w Sacheon / Zdjęcie: KAI
Spółka KAI podkreśliła znaczenie zawartej umowy, ponieważ realizuje ona narodowe aspiracje do samodzielnej obrony poprzez ochronę naszej przestrzeni powietrznej za pomocą naszej technologii.
Dodano, że kontrakt oznacza początek fazy produkcji KF-21 pełnoskalowej, zauważając jednocześnie, że w przyszłości stanie się podstawowym samolotem bojowym wojsk lotniczych Republiki Korei (Daehanminguk Gong-gun, ROKAF).
Południowokoreańska firma zbrojeniowa Hanwha Aerospace również ogłosiła w osobnym komunikacie prasowym, że podpisała z urzędem DAPA umowę o wartości 556,2 mld KRW (1,604 mld zł) na dostawy silników turbowentylatorowych do KF-21, z terminem począwszy już od tego miesiąca do grudnia 2027.
Hanwha Aerospace dostarczy około 40 silników General Electric GE Aviation F414-400K o ciągu 57,8 kN każdy (97,9 kN z dopalaniem), które zapewnią zasięg do 2900 km i prędkość 2200 km/h. Spółka zapewni także dalsze wsparcie logistyczne, w tym instrukcje serwisowania silników i pomoc techniczną na miejscu. Hanwha produkuje na licencji amerykańskie zespoły napędowe, których stopień koreanizacji wynosi 39,9%.
Przypomnijmy, że 22 marca br., podczas 160. posiedzenia komitetu DAPPC (Defense Acquisition Program Promotion Committee), działającego przy DAPA ogłoszono plan produkcji małoseryjnej samolotów KF-21 Boramae o łącznej wartości 7,92 bln KRW (23,5 mld zł) w latach 2024-2028. Wcześniej, 10 stycznia br. informowano o pomyślnym zakończeniu wstępnej oceny testowej prototypów i ogłoszono plan pierwszych zamówień w tym roku. Następnie zrealizowano testy tankowania w powietrzu oraz strzelania pociskami rakietowymi powietrze-powietrze Meteor i IRIS-T.
Chociaż liczba KF-21 w wersji przewagi powietrznej Block I pierwotnie planowana do produkcji wynosiła 40 egzemplarzy, to koreański instytut analiz obronnych KIDA (Korea Institute for Defense Analyses) zalecił zmniejszenie wolumenu produkcji małoseryjnej i podzielenie go na dwa etapy.
Koreańsko-indonezyjski program KF-X (Korean Fighter eXperimental)/IF-X (Indonesian Fighter eXperimental) jest prowadzony od 2016. Jednak partnerzy z Dżakarty są problematyczni, jeśli chodzi o dzielenie się kosztami jego realizacji. 6 maja br. Indonezja zwróciła się do władz Republiki Korei w sprawie renegocjacji warunków umowy dotyczącej wkładu finansowego.
Warto dodać, że 27 grudnia 2023 Korea Płd. zamówiła w 20 amerykańskich samolotów wielozadaniowych F-35A Lightning w ramach drugiego etapu programu F-X III, które zastąpią wycofane w tym roku F-4E Phantom II.