18 grudnia w zakładach Sacheon południowokoreańska korporacja Korea Aerospace Industries (KAI) zaprezentowała prototyp lekkiego śmigłowca bojowego LAH (Light Armed Helicopter), który powstał jako rozwinięcie europejskiego modelu Airbus Helicopters H155, wcześniej znanego pod nazwą Eurocopter EC155 B1.
Program LAH/LCH, rozwijany od 2015, pozwoli na przedłużenie linii produkcyjnej śmigłowców z rodziny H155/EC155B/AS356, który we Francji zostanie zamknięty na rzecz rozwoju i budowy śmigłowców H160 i H160M. /Zdjęcie: Korea Aerospace Industries
Prace nad prototypem zakończono w listopadzie. Następnym krokiem będzie przeprowadzenie w styczniu 2019 prób naziemnych, w tym rozruchu zmodernizowanych silników turbowałowych Safran Arriel 2C2 i innych systemów pokładowych, oblot ma nastąpić w maju. Według najnowszych planów Agencja ds. zakupów wojskowych DAPA (Defense Acquisition Program Administration) pozyska 214 nowych wiropłatów dla wojsk lotniczych i lądowych (F-35B dla Korei?, 2018-08-21; Projekt KF-X ujawniony, 2018-07-03).
Program testowy zostanie zakończony w lipcu 2022, gdy pierwsze egzemplarze trafią na wyposażenie sił zbrojnych, zastępując wszystkie 252 egzemplarze MD 500 Defender i 70 uderzeniowych AH-1J/S Cobra, gdyż część ich zadań przejmą zamówione AH-64E Apache Guardian. KAI przewiduje łączne zapotrzebowanie na około 1000 śmigłowców LCH i LAH, zarówno na rynku wewnętrznym jak i za granicą, co zapewni zysk w wysokości nawet 23 bln KRW (76,912 mld zł) i 110 tys. miejsc pracy w kraju (SW-4 dla Korei?, 2018-06-20).
LCH, będący cywilnym wariantem LAH o ładowności do 15 osób, będzie przeznaczony do zadań transportu medycznego, obserwacji wód przybrzeżnych i transportu VIP. Zapotrzebowanie sił zbrojnych szacuje się na około 100 egzemplarzy. Pierwszy prototyp rozpoczął próby w locie 24 lipca przy zakładach Airbus Helicopters w Marignane. /Film: South Korean Military Channel
Airbus Helicopters został wybrany jako partner korporacji KAI w programach wojskowego LAH i cywilnego LCH (Light Civil Helicopter) 16 marca 2015, a prace badawczo-rozwojowe rozpoczęto w czerwcu tego samego roku. Konstrukcja LAH/LCH opiera się na modelu H155/EC155B, który powstał jako rozwinięcie AS356 Dauphin i został oblatany w 1997 (Pierwszy MRTT w Korei , 2018-11-13; P-8A Poseidon dla Korei, 2018-06-27).
LAH, jako wariant wojskowy, został wyposażony w trzylufowe 20-mm działko napędowe, 70-mm niekierowane pociski rakietowe, załoga ma także dysponować przeciwpancernymi pociskami kierowanymi. Nie podjęto decyzji o ewentualnej integracji z rodzimymi ppk Hanwha Chungum, których produkcja seryjna rozpocznie się w 2023. Zasięg operacyjny śmigłowca wyniesie 905 km, maksymalna masa startowa 4,9 t, a prędkość do 324 km/h.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.