We wtorek, 15 lipca 2025, Ministerstwo Obrony Belgii poinformowało, że w zakładach lokalnej spółki Mol Cy w Staden (w Regionie Flamandzkim, w prowincji Flandria Zachodnia, w okręgu Roeselare) zaprezentowano pierwszy z 382 kołowych transporterów opancerzonych Griffon VBMR (Véhicule Blindé Multi-Rôle), wyprodukowanych dla Wojsk Lądowych Belgii (Landcomponent).
Zdjęcia: Ministerstwo Obrony Belgii
W uroczystości wzięli udział minister obrony Theo Francken oraz Szef Obrony Belgii gen. lotnictwa Frederik Vansina. Kolejne pojazdy już zjeżdżają z linii końcowego doposażania, co widać na załączonych fotografiach, a już 21 lipca dwa wezmą udział w defiladzie wojskowej z okazji Święta Narodowego Belgii (Nationale Feestdag), które upamiętnia złożenie przysięgi przez pierwszego króla Belgów, Leopolda I, w 1831, natomiast trzeci zostanie zaprezentowany statycznie na wystawie w tzw. Wiosce Wojskowej w Brukseli.
Przypomnijmy, że 26 października 2018 ówczesny rząd zatwierdził zakup we Francji, w ramach partnerstwa strategicznego i współpracy w dziedzinie mobilności wojsk lądowych w ramach programu CaMo (Motorized Capacity), zakup 60 wozów rozpoznawczych Jaguar EBRC oraz 382 transporterów opancerzonych Griffon VBMR (w tym 24 moździerze samobieżne MEPAC i 35 wozów ewakuacji medycznej Griffon SAN) z dostawami w latach 2025-2031.
Do końca roku do jednostek przybędą pierwsze pojazdy – powiedział minister Francken na konferencji prasowej. Griffon zapewni naszym siłom lądowym i służbom medycznym mobilność i szybkość na polu walki, ale także ochronę. Pojazd będzie wyposażony w systemy granatów dymnych i różne systemy uzbrojenia. Jedną z największych zalet Griffona jest wszechstronność modelu bazowego: w pierwszej kolejności kompletowane są transportery piechoty, a następnie wersje ambulansowe, dowodzenia i moździerze.
Pierwszą jednostką, która zostanie przezbrojona od początku 2026 w nowe pojazdy będzie batalion piechoty zmotoryzowanej Bataljon Bevrijding – 5 Linie, wchodzący w skład Brygady Zmotoryzowanej. Będą stopniowo zastępować w belgijskiej armii 218 niemieckich ATF Dingo 2 MPPV (156 transporterów piechoty, 52 dowódcze i 10 opancerzonych ambulansów).
Griffon VBMR został opracowany przez francuskie konsorcjum w programie SCORPION (KNDS France, Arquus, Thales), a KNDS France ściśle współpracuje z belgijskim przemysłem przy końcowym montażu pojazdów. Pojazdy są wstępnie montowane we Francji, a następnie flamandzka spółka Mol Cy integruje wyposażenie, wykańcza pojazdy, testuje je i nakłada farbę, na mocy umowy o współpracy z 18 maja 2022. Dzięki integracji specyficznie belgijskich podsystemów pojazdy są dostosowane do wymagań operacyjnych Sił Zbrojnych Belgii.
Aby sprostać temu zadania, spółka Mol Cy zainwestowała w budowę nowoczesnego warsztatu o powierzchni 5500 m² i toru testowego. Przeszkolono również personel linii produkcyjnej programu SCORPION w Roanne, aby mógł on importować wiedzę specjalistyczną i ją rozpowszechniać. Partnerstwo to nie tylko gwarantuje dostawę najnowocześniejszego sprzętu, ale w ten sposób tworzy lokalne miejsca pracy i stymuluje transfer wiedzy technologicznej w Belgii.
Chcemy na nowo stać się siłami zbrojnymi, na które można liczyć: nowoczesnymi, wszechstronnymi i gotowymi stawić czoła wyzwaniom jutra. Te pojazdy w ramach CaMo nam pomogą – powiedział Szef Obrony, gen. Vansina. Pozwalają nam także osiągnąć nasze cele w zakresie zdolności wyznaczone w NATO. To nie tylko wyczyn technologiczny, ale także oznaka naszych ambicji na przyszłość.
Griffon VBMR ma masę do 24,5 t, może transportować do 10 w pełni wyekwipowanych żołnierzy. Wyposażenie stanowi zsmu z 12,7- lub 7,62-mm km z głowicą optoelektroniczną i wyrzutnią granatów dymnych. Opcjonalnie zostanie uzbrojony w dwa przeciwpancerne pociski kierowane 5. generacji MBDA Akeron MP o zasięgu 4 km. Pojazd jest napędzany 400-konnym silnikiem wysokoprężnym, którego moc jest przenoszona na wszystkie osie i zapewnia mu prędkość maksymalną 90 km/h i zasięg do 800 km, a ochrona balistyczna reprezentuje poziom 4 wg normy STANAG 4569.
W ramach programu CaMo, oprócz Griffonów i Jaguarów, rząd belgijski zamówił we Francji także 28 haubic samobieżnych CAESAR (CAmion Équipé d’un Système d’Artillerie) kal. 155 mm. Warto dodać, że 15 czerwca 2023 ówczesna minister Ludivine Dedonder oraz wicepremier i minister obrony Luksemburga François Bausch podpisali porozumienie o współpracy w sprawie utworzenia i wspólnych operacji w ramach Dwunarodowego Batalionu Rozpoznawczego, wyposażonego w pojazdy Jaguar EBRC obu państw. Luksemburg zamówił oddzielnie 38 Jaguar EBRC, ale także 16 Griffon VBMR, 5 lekkich kołowych wielozadaniowych pojazdów opancerzonych VBMR-L Serval oraz prawie 130 pojazdów logistycznych wraz z naczepami.











