W piątek, 22 sierpnia 2025, dowództwo NAVAIR (Naval Air Systems Command) z Patuxent River w Maryland, w imieniu Departamentu Obrony USA, podpisało umowę o wartości 2 878 495 761 USD (10,472 mld zł) ze spółką Pratt and Whitney Military Engines, wchodzącą w skład Raytheon Technologies Corp. (część korporacji RTX) na produkcję i dostawy partii 141 i silników turbowentylatorowych rodziny F135 do samolotów wielozadaniowych F-35 Lightning II pochodzących z 18. partii produkcyjnej.
F135 / Zdjęcia: Pratt & Whitney
Odbiorcami silników będzie Departament Obrony: Siły Powietrzne (US Air Force, USAF), Marynarka Wojenna (US Navy) i Korpus Piechoty Morskiej (US Marine Corps, USMC), partnerzy programu F-35 JSF (Joint Strike Fighter) oraz użytkownicy eksportowi w ramach programu wojskowej sprzedaży zagranicznej FMS (Foreign Military Sales).
Prace będą wykonywane w East Hartford w Connecticut (17,3%), Indianapolis w Indianie (10,4%), Middletown w Connecticut (8%), Kent w Waszyngtonie (7%), North Berwick w Maine (4%), El Cajon w Kalifornii (3%), Cromwell w Connecticut (3%), Whitehall w Michigan (3%), Portland w Oregonie (2%), San Diego w Kalifornii (2%), South Bend w Indianie (2%), Columbus w Georgii (1%), Hampton w Wirginii (1%), Manchester w Connecticut (1%), Cheshire w Connecticut (1%), Elmwood Park w New Jersey (1%), różnych lokalizacjach w kontynentalnej części USA (27,3%) i różnych lokalizacji poza nią (7%), a ich ukończenie planowane jest na luty 2028.
Środki pochodzą z zaoszczędzonych funduszy z budżetu obronnego na rok fiskalny 2024 na zakup samolotów przez US Navy w wysokości 575 726 390 USD (2,094 mld zł) oraz na zakup samolotów przez USAF w wysokości 537 304 610 USD (1,955 mld zł), funduszy z budżetu obronnego na rok fiskalny 2025 na zakup samolotów przez US Navy w wysokości 79 962 704 USD (290,908 mln zł), na zakup samolotów przez USAF w wysokości 77 336 243 USD (281,352 mln zł), funduszy programu FMS w wysokości 513 763 860 USD (1,869 mld zł) oraz funduszy odbiorców eksportowych programu F-35 JSF w wysokości 228 500 253 USD (831,295 mln zł). Całość została uruchomiona w chwili zawarcia umowy i nie wygaśnie z końcem bieżącego roku fiskalnego (do 30 września br.).

Wcześniej, 1 sierpnia br. NAVAIR zawarło umowę o wartości 115 mln USD z Pratt & Whtiney Military Engines w sprawie produkcji komponentów i części do silników F135. Z kolei 4 września 2024 spółka Raytheon podpisała dwie umowy z Departamentem Obrony USA na dalsze wsparcie eksploatacji tychże silników: o wartości 405 mln USD i prawie 112 mln USD.
3 marca br. globalna flota samolotów F-35 przekroczyła nalot wynoszący 1 mln godzin. Jak wówczas informowano, obecny wskaźnik gotowości silników wynosi 94% i przechodzi modernizację rdzenia ECU (Engine Core Upgrade) oraz systemu zasilania i chłodzenia EPACS (Enhanced Power and Cooling System).
Czytaj także:
