Dzień wcześniej 1 Skrzydło Lotnictwa Taktycznego zorganizowało na tym samym lotnisku dzień medialny, specjalnie dla dziennikarzy i spotterów. Wiązało to się z zaplanowanym pożegnalnym przelotem 3 Su-22UM3K, który odbywał się nad garnizonami, gdzie eksploatowane były samoloty tego typu. Po starcie z Mirosławca trasa przebiegała nad Powidzem, Piłą i Świdwinem z powrotem na lotnisko w Mirosławcu.
Pożegnalne loty wykonały 3 samoloty szkolno-bojowe Su-22UM3K oraz jeden bojowy Su-22M4 / Zdjęcia: Przemysław Gurgurewicz, MILMAG
Podczas pożegnalnych wydarzeń można było podziwiać łącznie 4 samoloty w wersji bojowej Su-22M4 oraz 3 szkolno-bojowe Su-22UM3K. Te ostatnie o numerach: 308, 509 i 707 wykonały wspomniany przelot nad garnizonami, zaś spośród samolotów bojowych dwa (8309 i 3304) znalazły się na wystawie naziemnej, jeden (3201) także uczestniczył w lotach, zaś ostatni (3816) został wystawiony na loty jako samolot rezerwowy.
Na ekspozycji naziemnej można było zobaczyć także uzbrojenie używane przez samoloty tego typu. Na podwieszeniach Su-22M4 nr 3304 znalazły się 4 wyrzutnie niekierowanych pocisków rakietowych B-8M1 każdy mieszczący 20 pocisków S-8M oraz pocisk rakietowy powietrze-powietrze R-60MK. Na płycie postojowej przed samolotem zaprezentowano między innymi zasobniki strzeleckie SPPU-22-01, wyrzutnie niekierowanych pocisków rakietowych kal. 57 mm UB-32A, cele powietrzne SRCP-WR stosowane podczas strzelań przeciwlotniczych w Ustce, a także amunicję kalibru 23 mm, czy niekierowane pociski rakietowe S-8KOM.
Jeden z dwóch Su-22M4 zaprezentowanych na wystawie naziemnej
Łącznie Polska zakupiła 110 samolotów Su-22: 90 bojowych Su-22M4K oraz 20 szkolno-bojowych Su-22UM3K. Pierwsze egzemplarze trafiły do Polski nieco ponad 41 lat temu: 28 sierpnia 1984 roku zostały w stanie rozmontowanym dostarczone na lotnisko w Powidzu, gdzie były następnie montowane i oblatywane. Do jednostki bojowej – 6 Pułku Lotnictwa Myśliwsko-Bombowego w Pile pierwszy polski Su-22 z Powidza przebazowany został 13 listopada 1984 roku.
Łącznie samoloty Su-22 trafiły do 4 jednostek: 6 Pułku Lotnictwa Myśliwsko-Bombowego z Piły, 7 Pułku Lotnictwa Myśliwsko-Rozpoznawczego z Powidza, 8 Pułku Lotnictwa Myśliwsko-Bombowego z Mirosławca oraz 40 Pułku Lotnictwa Myśliwsko-Bombowego ze Świdwina.
Na podwieszeniach Su-22M4 nr 3304 znalazły się między innymi 4 wyrzutnie niekierowanych pocisków rakietowych B-8M1
Po utracie w wypadkach 4 Su-22M4 i 1 Su-22UM3K na początku 1991 roku polskie lotnictwo posiadało na stanie 86 samolotów bojowych i 19 szkolno-bojowych.
Po zapoczątkowanym w 1999 roku procesie rozformowywania pułków i tworzeniu w ich miejsce eskadr, liczba samolotów Su-22 szybko spadała i w 2005 roku w służbie pozostawało ich jedynie 48 sztuk. W 2012 pozostały jedynie 32 egzemplarze i wówczas przed decydentami stanęła kwestia dalszego losu tego typu w polskim lotnictwie. Rozpatrywano ich ostateczne wycofanie i zastąpienie innymi samolotami (używanymi F-16), bądź też przeprowadzeniem remontów i przedłużeniem ich eksploatacji.
Na płycie postojowej przed samolotem zaprezentowano uzbrojenie używane przez polskie Su-22
Ostatecznie 2 kwietnia 2014 roku Ministerstwo Obrony Narodowej poinformowało o podjęciu decyzji o przedłużeniu eksploatacji samolotów Su-22 o 10 lat. Zdecydowano także, że dotyczyć to będzie jedynie 18 z 32 eksploatowanych maszyn: 12 bojowych Su-22M4 i 6 szkolno-bojowych Su-22UM3K. Odpowiednią umowę pomiędzy Inspektoratem Wsparcia a Wojskowymi Zakładami Lotniczymi nr 2 w Bydgoszczy podpisano 9 lutego 2015 roku. Prace przeprowadzono w latach 2015-2018 i w efekcie do 21 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Świdwinie sukcesywnie trafiły wyremontowane Su-22M4 o numerach: 8205, 8309, 3201, 3304, 3612, 3713, 3715, 3816, 3817, 3819, 3920 i 8101 oraz Su-22UM3K o numerach 305, 308, 509, 310, 508 i 707.
Były wśród nich także cele powietrzne SRCP-WR stosowane podczas strzelań przeciwlotniczych w Ustce
Spośród wymienionych samolotów bojowych dwa najstarsze pochodziły z 28. serii produkcyjnej wyprodukowanej w 1985 roku, 2 kolejne z 30. serii produkcyjnej z 1986 roku, zaś pozostałych 8 to wyprodukowane w 1988 roku maszyny 37. (7 sztuk) i 38. serii.
Samoloty szkolno-bojowe pochodziły natomiast z 1984 roku – 3 samoloty serii 66, 1985 roku – 2 samoloty z 67. i 68. serii oraz najmłodszy, wyprodukowany 4 kwietnia 1986 roku samolot nr 707 z 69. serii produkcyjnej.
Jedyny Su-22M4, który latał podczas dnia medialnego w Mirosławcu, był wyposażony w zasobnik rozpoznania elektronicznego i fotograficznego KKR-1TE
Galeria zdjęć:


























