Francuska jednostka, formalnie należąca do instytutu IFREMER (Institut Français de Recherche pour l’Exploitation de la Mer), zawinęła do Gdańska 4 listopada 2024 roku. Rozległy remont, którego szczegóły nie zostały ujawnione, był prowadzony w dwóch fazach. Pierwsza z nich zakończyła się w kwietniu, kiedy statek wyszedł z Gdańska na kilka dni na wody Zatoki Gdańskiej. Po powrocie do stoczni druga faza prowadzona była przy jednym z nabrzeży stoczniowych. Ostatecznie wyszedł w rejs powrotny do Brestu 1 lipca. W ciągu swojej kariery, była to trzecia wizyta statku w gdańskiej klinice jednostek pływających (Pourquoi-Pas? w Gdańsku).
Mimo faktu, że ma swój cywilny charakter związany z realizacji zadań na rzecz powyższego instytutu, stanowi także element wsparcia Marine nationale. Ma to związek z faktem obejmującym 45% kosztów zostało sfinansowane z budżetu francuskiej floty. Dzięki temu, zgodnie z zapisami umowy, przez 150 dni w roku pełni zadania na rzecz Marine nationale i jej służbę hydrograficzną i oceanograficzną SHOM. O częściowo militarnym charakterze świadczy m.in. burtowy napis Marine nationale.
Pourquoi Pas? został zamówiony w grudniu 2002 roku, a dostarczony przez Alstom Marine w lipcu 2005 roku. Jednostka została zbudowana w stoczni w Saint-Nazaire. W ciągu dotychczasowej służby pełniła wiele interesujących zadań, wśród nich można wymienić udział w operacji poszukiwania czarnych skrzynek z samolotu pasażerskiego Airbus A330 linii Air France, który spadł do Oceanu Atlantyckiego 1 czerwca 2009 roku.
Jednostka ma kadłub o wymiarach 107,6x20x6,9 metrów i ma wyporność 7854 ton. Etatowa załoga składa się z 20 osób, a przestrzeń pozwala na zabranie dodatkowego zespołu naukowo-badawczego obejmującego do 40 kolejnych. Dzięki parametrom technicznym może realizować prace badawcze w dowolnym miejscu świata (poza obszarami polarnymi) – wyposażenie pozwala na prowadzenie badań na głębokościach dochodzących do 6000 metrów.