W czwartek, 10 kwietnia 2025, wchodzące w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej (PGZ), Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne (WZM) z Poznania poinformowały, że podpisały umowę o współpracy z amerykańską spółką BAE Systems, Inc. (część brytyjskiej BAE Systems) w sprawie transferu technologii do obsług wozów zabezpieczenia technicznego M88A2 HERCULES (Heavy Equipment Recovery Combat Utility Lifting Extraction System), będących m.in. na wyposażeniu Wojska Polskiego.
Umowa została podpisana w siedzibie WZM w Poznaniu. Wydarzenie to wpisuje się w realizację przez poznański zakład zadań na rzecz SZ RP związanych z ustanowieniem krajowego potencjału przemysłowego w zakresie logistycznego wsparcia amerykańskiego sprzętu gąsienicowego. Celem tych działań jest utworzenie Regionalnego Centrum Kompetencyjnego zdolnego zabezpieczać logistycznie i technicznie oraz wspierać utrzymanie w gotowości bojowej amerykańskiego sprzętu pancernego pozyskanego nie tylko na potrzeby SZ RP, ale także US Army oraz stacjonującego w regionie europejskim i będącego w użyciu przez inne kraje Europy (Regionalne Centrum Kompetencyjne Abrams powstało w Poznaniu).
Nasza współpraca z WZM umożliwi terminowe serwisowanie ważnych pojazdów, jakimi są wozy zabezpieczenia technicznego, jednocześnie wspiera wysiłki polskiego rządu na rzecz wzmocnienia bazy przemysłu zbrojeniowego i promowania lokalnych gospodarek — powiedział Dean Medland, wiceprezes BAE Systems ds. programów międzynarodowych oraz utrzymania floty. Rozumiemy znaczenie współpracy z lokalnym przemysłem w krajach sojuszniczych. To interesujący przykład, jak możemy stworzyć odpowiadającą na potrzeby użytkownika regionalną sieć wsparcia poza kluczową bazą produkcyjną w Stanach Zjednoczonych.
BAE Systems jest gotowe do współpracy z polskimi Wojskami Lądowymi w celu zapewnienia zunifikowanych możliwości zabezpieczenia technicznego za pomocą jednego wozu zdolnego do odzyskiwania wszystkich pojazdów opancerzonych znajdujących się na wyposażeniu Wojska Polskiego. Dzięki zwiększonej mocy i ulepszonej ochronie, w tym opancerzonym osłonom gąsienic i płytom pancernym, M88A2 może manewrować i bezpiecznie odholować nawet 70-tonowy unieruchomiony wóz wraz z załogą.
Umowa ta jest pierwszą z wielu, które poznańska spółka planuje zawrzeć celem ustanowienia partnerstw przemysłowych z producentami OEM (Original Equipment Manufacturer) – należy spodziewać się podobnej z General Dynamics Land Systems (GDLS), producentem czołgów Abrams: M1A1FEP (Firepower Enhancement Package) i M1A2SEPv3 (System Enhanced Package version 3), a w dalszej kolejności obejmującej mosty szturmowe M1075 JAB/M1110 i czołgi saperskie M1150 ABV – przyp. red.
Zgodnie z warunkami przywołanej na wstępie umowy, WZM będzie mieć prawa do korzystania z własności intelektualnej BAE Systems, Inc. co pozwoli realizować w kraju obsługi, naprawy i modernizację tej platformy. Celem jest zagwarantowanie zdolności do prowadzenia działań związanych z zabezpieczeniem technicznym i naprawą czołgów M1 Abrams na polu walki (Zabezpieczenie eksploatacji czołgów w Wojsku Polskim).
Warto dodać, że 13 listopada 2023, niemiecka grupa RENK wraz z należącą do niej spółką RENK America, podpisała list intencyjny (Letter of Intent, LoI) z wchodzącą w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej, Hutą Stalowa Wola (HSW) o dalszej współpracy w zakresie zespołów napędowych dla pojazdów gąsienicowych. Obejmuje ona m.in. silniki wysokoprężne AVDS-1790, które napędzają M88A2 HERCULES.
Wojsko Polskie ma docelowo otrzymać 38 wzt M88A2 HERCULES, których dostawy rozpoczęły się w czerwcu 2023 wraz z pierwszymi 14 M1A1FEP Abrams.
Przy okazji umowy pomiędzy WZM a BAE Systems, Inc., list w tej sprawie wysłał Paweł Bejda, sekretarz stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej, odpowiedzialny za nadzór nad modernizacją techniczną Wojska Polskiego:
Galeria zdjęć: