14 lipca w koszarach 1. Warszawskiej Brygady Pancernej im. Gen. Tadeusza Kościuszki odbyła się konferencja prasowa z udziałem m.in. ministra obrony narodowej Mariusza Błaszczaka, wiceprezesa Rady Ministrów, przewodniczącego Komitetu ds. Bezpieczeństwa Narodowego i Spraw Obronnych Jarosława Kaczyńskiego i Dowódcy Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych (DG RSZ) gen. Jarosława Miki w sprawie zakupu przez Polskę przynajmniej czterech batalionów czołgów M1A2SEPv3 Abrams (Czołgi Abrams dla Polski. MON ujawni szczegóły kontraktu).
Już w przyszłym roku mają rozpocząć się dostawy dla czterech batalionów Wojska Polskiego amerykańskich czołgów M1A2SEPv3 Abrams / Zdjęcie: Grzegorz Sobczak
Dostawy pierwszych wozów rozpoczną się od 2022. Trafią do 1. Warszawskiej Brygady Pancernej (1. BZ) w Warszawie-Wesołej i 19. Lubelskiej Brygady Zmechanizowanej im. gen. dyw. Franciszka Kleeberga (19. BZ) w Lublinie, wchodzących w skład 18. Dywizji Zmechanizowanej. Jarosław Kaczyński mówił o zakupie czterech batalionów, a więc co najmniej 232 czołgów (jeden batalion liczy 58 wozów). Należy uwzględnić także pojazdy przeznaczone do szkolenia (mniej więcej 12 czołgów), więc łączna liczba wozów zbliży się do około 250.
Zakup czołgów, wozów dowodzenia, wozów wsparcia technicznego, wozów ewakuacji medycznej, symulatorów, dużych zapasów amunicji (w tym programowalnej), pakietu szkoleniowego i logistycznego oraz rozbudowa infrastruktury ma pochłonąć 23,3 mld zł. Środki na ten cel mają pochodzić spoza budżetu Ministerstwa Obrony Narodowej i zgodnie z zapowiedziami nie wpłyną na realizowany Plan Modernizacji Technicznej Sił Zbrojnych RP. Ponadto, w wojskowych zakładach remontowych powstaną warunki do zabezpieczenia eksploatacji czołgów w Wojsku Polskim.
https://twitter.com/mblaszczak/status/1415347560575815683?s=20
Przypomnijmy, że 26 lutego br. rzecznik prasowy Inspektoratu Uzbrojenia Ministerstwa Obrony Narodowej (IU MON) mjr Krzysztof Płatek poinformował redakcję MILMAG, że w ramach fazy analityczno-koncepcyjnej programu czołgu nowej generacji Wilk, realizowanej od 2017 roku, ofertę złożyły m.in. amerykańskie wojska lądowe (US Army). Przy czym, jak poinformował rzecznik IU MON, zakup czołgów M1A2SEPv3 nie stanowi realizacji programu Wilk (US Army oferuje Polsce używane Abramsy?).
Jak poinformował dziś Redakcję MILMAG, rzecznik IU MON koszt zakupu czołgów, pojazdów oraz pakietów ma zamknąć się poniżej 20 mld zł. Pozostałe środki maja być przeznaczona na budowę nowej infrastruktury. Dodatkowo mjr Płatek na prośbę MILMAGu doprecyzował słowa wicepremiera Kaczyńskiego podając liczbę 250 czołgów, które zostaną zakupione od Amerykanów.
Pierwsze czołgi w najnowszym istniejącym wariancie, M1A2SEPv3, weszły na wyposażenie jednostek liniowych amerykańskich wojsk lądowych (US Army) pod koniec maja ubiegłego roku (jak dotąd zamówiono ponad 550 wozów). Wśród nowych użytkowników eksportowych tego wariantu będą też Tajwan ze 108 egzemplarzami M1A2T (wcześniej oznaczony M1A2X, specjalna wersja SEPv3) oraz Australia z 75 M1A2SEPv3. Polska będzie zatem trzecim użytkownikiem eksportowym i pierwszym w Europie (Abramsy i Chinooki dla Australii, Abramsy dla Tajwanu, US Army odbiera najnowsze Abramsy).
Opis
Czołgi M1A2 Abrams SEPv3 weszły dotąd na wyposażenie amerykańskich wojsk lądowych, a wśród użytkowników eksportowych, oprócz Polski, będą też Tajwan i Australia / Zdjęcie: US Army
Demonstrator technologii wariantu M1A2SEPv3 (System Enhanced Package version 3), we wczesnej konfiguracji, został zaprezentowany podczas waszyngtońskiej wystawy sprzętu wojskowego Association of the United States Army (AUSA) Annual Meeting and Exposition, 12-14 października 2015.
Pakiet modernizacyjny SEPv3 charakteryzuje się wprowadzeniem łącza danych ADL (Ammunition Data Link) do przesyłania informacji między zmodernizowanym elektronicznym systemem kierowania ogniem IFCEU (Improved Fire-Control Electronics Unit), a amunicją piątej generacji, w tym przeciwpancernymi pociskami podkalibrowymi M829A4 Advanced Kinetic Energy (APFSDS) oraz amunicją programowalną wielozadaniową M1147 AMP (Advenced Multi-Purpose). Zmodernizowano także termowizyjne systemy obserwacyjne IFLIR (Improved Forward-Looking Infrared to identify a target), a czołg wyposażono w zmodyfikowane, kompaktowe i zdalnie sterowane stanowisko strzeleckie CROWS-LP (Common Remotely Operated Weapon System-Low Profile) z 12,7-mm wielkokalibrowym karabinem maszynowym M2HB Browning.
W segmencie napędu zastosowano rozwiązania, w tym rewitalizację wielopaliwowych turbin gazowych Honeywell AGT1500 o mocy 1500 KM (1103 kW) do standardu TIGER (Total Integrated Engine Revitalization) z ulepszoną skrzynią biegów i nową pomocniczą jednostką napędową (Auxiliary Power Unit, APU), mające zmniejszyć zużycie paliwa. Modyfikacje obejmują również wzmocnienie pancerza (Next Generation Armor Package, NGAP) oraz zastosowanie większych pierścieni ślizgowych wieży. Załoga ma do dyspozycji nowy system łączności JTRS (Joint Tactical Radio System), modyfikacji uległy instalacje elektryczne, wymieniono również część agregatów i bloków. W ramach prac zwiększono poziom ochrony balistycznej pancerza czołowego kadłuba i wieży oraz przeciwminowej, dzięki systemowi ochrony przed improwizowanymi ładunkami wybuchowymi AN/VLQ-12 CREW Duke V3 (Counter Remote Control Improvised Explosive Device Electronic Warfare V3).
M1A2SEPv3 ma 9,77 m długości z armatą (w tym 7,93 m kadłub), 3,75 m szerokości, 2,44 m wysokości i 0,43 m prześwitu. Masa bojowa wynosi 66,8 t. Załoga liczy 4 żołnierzy (dowódca, kierowca, działonowy i ładowniczy). Głównym uzbrojeniem pozostała 120-mm armata gładkolufowa M256A1 o długości 44 kalibrów (z zapasem 42 nabojów). Sprzężony z nią jest 7,62-mm km M240. Po obu stronach wieży rozmieszczono po jednym zestawie 6-rurowych wyrzutni granatów dymnych M250. Czołg osiąga prędkość 67 km/h na drodze utwardzonej i 40 km/h w terenie. Zasięg na drodze M1A2 wynosi 426 km, a w terenie 150-200 km (przy czym dotyczy to turbiny sprzed rewitalizacji, więc faktyczny zasięg SEPv3 jest prawdopodobnie większy). Czołg wyposażono w sześć zbiorników paliwa o łącznej pojemności około 1900 litrów (olej napędowy DF2, nafta lotnicza JP-8, benzyna).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.