We wtorek, 19 września, do Polski zostały dostarczone piąty i szósty egzemplarz lekkich samolotów bojowych KAI FA-50GF Fighting Eagle Block 10 z partii pierwszych dwunastu zamówionych we wrześniu ubiegłego roku.
Zdjęcie: Agencja Uzbrojenia via X
Kolejne FA-50 dotarły do Polski. Na lotnisku w Warszawie dziś rano wylądował transport z dwoma samolotami dla Sił Powietrznych. Do końca roku sfinalizujemy dostawę pierwszych dwunastu egzemplarzy – napisał na portalu społecznościowym X, minister obrony narodowej Mariusz Błaszczak.
Tydzień koreański trwa. Po dostawie koreańskich modułów wyrzutni Homar-K pora na zrealizowaną dziś dostawę samolotów FA-50. Do Polski przybył piąty i szósty egzemplarz dla Polskich Sił Powietrznych – czytamy z kolei na profilu Agencji Uzbrojenia, która przypomniała o piątkowej dostawie 11 modułów wieloprowadnicowych wyrzutni rakietowych K239 Chunmoo, które zostaną zintegrowane z podwoziami Jelcz P882.57 TS T45 K-MLRS 8×8 w Hucie Stalowa Wola w ramach programu Homar-K (Jedenaście modułów wyrzutni Chunmoo w Polsce).
Przypomnijmy, że pierwsze dwa samoloty FA-50GF Block 10 dostarczono do Polski 9 lipca i wzięły udział w Wielkiej Defiladzie Wojska Polskiego Silna Biało-Czerwona, 15 sierpnia, a później w Międzynarodowych Pokazach Lotniczych Air Show Radom 2023, 26-27 sierpnia. Następne dwa samoloty dotarły do kraju 22 sierpnia. Do końca roku ma zostać dostarczonych następnych sześć egzemplarzy. Tym samym zostanie zrealizowana umowa z Korea Aerospace Industries (Kolejne dwa FA-50 już w Polsce).
5 września, pierwszego dnia XXXI Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego MSPO 2023 w Kielcach, Polska Grupa Zbrojeniowa (PGZ) i Korea Aerospace Industries podpisały porozumienie o współpracy w zakresie realizacji programu wsparcia eksploatacji i logistyki samolotów FA-50 Sił Powietrznych RP, jak również możliwości dostaw wybranego wyposażenia (MSPO 2023: Porozumienie PGZ i KAI ws. wsparcia samolotów FA-50).
Tymczasem 18 sierpnia br., Agencja Uzbrojenia informowała, że zawarła umowę o wartości ok. 105 mln USD (431,73 mln zł) z rządem amerykańskim na dostawę 34 optoelektronicznych zasobników obserwacyjno-celowniczych Lockheed Martin AN/AAQ-33 Sniper ATP na potrzeby samolotów FA-50 (Umowa na zasobniki Sniper dla polskich FA-50).
Dostawy FA-50 dla Sił Powietrznych RP
Przypomnijmy, że 16 września ub. r. Ministerstwo Obrony Narodowej zamówiło w Korea Aerospace Industries 12 samolotów FA-50 Fighting Eagle (Block 10; GF – Gap Filler), za ok. 705 mln USD netto (3,36 mld zł netto/4,14 mld zł brutto), a dostawy przewidziano dla 23. Bazy Lotnictwa Taktycznego w Mińsku Mazowieckim (Zamówienie na samoloty FA-50 dla Polski).
Dlatego, 22 lutego br. rozpoczęło się szkolenie pierwszych czterech pilotów Sił Powietrznych RP w 1. Skrzydle Myśliwskim wojsk lotniczych Republiki Korei (Daehanminguk Gong-gun), stacjonującym w bazie lotniczej Gwangju, leżącej 329 km na południe od Seulu (Pierwsze szkolenia polskich pilotów na FA-50).
Z kolei 1 marca br. Agencja Uzbrojenia opublikowała zaproszenie do udziału w postępowaniu przetargowym prowadzonym procedurą ograniczoną, dotyczącym zakupu partii amunicji 20 mm x 102 do zmodyfikowanych działek pokładowych M61A2 Vulcan dla zamówionych w Korei samolotów (Wojsko zamawia 20-mm amunicję do FA-50).
Pierwszy FA-50GF o numerze taktycznym 5002 został zaprezentowany 9 marca, natomiast oblot nastąpił 2 kwietnia (Pierwszy polski FA-50 ujawniony, Pierwszy polski FA-50 oblatany).
https://twitter.com/mblaszczak/status/1704039859994628473
https://twitter.com/AgencjaUzbr/status/1704040422891262094
W dalszej kolejności Polska ma otrzymać 36 samolotów w konfiguracji KA-50PL (Block 20), dostosowanych do wymogów Sił Powietrznych RP, których dostawy zostaną zrealizowane w latach 2025-2028, m.in. z radarami z anteną z aktywnym skanowaniem elektronicznym AESA typu PhantomStrike amerykańskiej spółki Raytheon Intelligence & Space czy naprowadzanymi radarowo pociskami rakietowymi klasy powietrze-powietrze średniego zasięgu AIM-120 AMRAAM. Samoloty zostały zamówione równolegle z pierwszymi dwunastoma wraz z pakietami szkoleniowym i logistycznym oraz usługą wsparcia technicznego. Wartość tej umowy wynosi ok. 2,3 mld USD netto (10,88 mld zł netto/13,38 mld zł brutto). Docelowo, w Polsce powstanie centrum serwisowe tych samolotów, a cała flota zostanie ujednolicona do standardu FA-50PL. Lokalizacje dwóch pozostałych eskadr nie zostały upublicznione.
FA-50 Fighting Eagle, w wersji Block 10, to południowokoreański lekki dwuosobowy samolot bojowy wyposażony w zaawansowane systemy zobrazowania i sterowania, a także nowoczesną awionikę i radar kierowania ogniem. Uzbrojenie stanowi 20-mm działko M61A2 Vulcan oraz szeroki zakres podwieszanego uzbrojenia lotniczego, obejmujący pociski rakietowe powietrze-powietrze AIM-9 Sidewinder, pociski rakietowe powietrze-ziemia AGM-65 Maverick, a także kilka typów bomb lotniczych. Napęd stanowi silnik turbowentylatorowy z dopalaczem o ciągu 17,7 tysięcy funtów (79 kN). Prędkość maksymalna wynosi Ma1,5. Zasięg operacyjny samolotu wynosi 1800 km, a jego pułap maksymalny 14 600 m. Masa własna samolotu wynosi 6,47 t, przy maksymalnej masie startowej 12,3 t, co pozwala na przenoszenie uzbrojenia o masie do 4,5 t (KAI otworzyło biuro wsparcia FA-50 w Polsce).