Załoga USS Kearsarge składa się z ponad 1200 marynarzy oraz dodatkowo można zaokrętować na pokładzie ponad 1600 żołnierzy desantu. Główny zadaniem jednostek tego typu to transport sił USMC i przeprowadzenie operacji desantowej. W zależności od sytuacji LHD-3 może skorzystać z trzech poduszkowców LCAC lub dwunastu barek desantowych LCU albo 40 transporterów pływających AAV (Lotnictwo USMC na USS Kearsarge).
USS Gunston Hall może transportować dwa poduszkowce LCAC lub barkę desantową LCU. Oprócz środków desantowych USS Gunston Hall ma przestrzeń ładunkową na której można zmieścić 15 transporterów opancerzonych AAV7.
Na pokładach trzech okrętów desantowych (w tym nieobecnego w Polsce USS Arlington) ulokowano żołnierzy i sprzęt 22nd Marine Expeditionary Unit. 22. MEU składa się z czterech elementów:
- dowodzenie,
- siły lądowe (2nd Battalion, 6th Marines The Ready Battalion,
- lotnictwo (VMM-263 (Rein.) Thunder Chickens),
- logistyka (Combat Logistics Battalion 26).
LAV
LAV to rodzina amerykańskich kołowych transporterów opancerzonych, którą Marines używają od 1983 roku. Ideą było zastąpienie gąsienicowych M113 i uzyskanie lepszych zdolności. Rozwiązanie które idealnie wpasowało się w założenia okazał się LAV czyli licencyjna wersja szwajcarskiego wozu Mowag Piranha 8×8. Produkcja pojazdów została powierzona spółce General Dynamics Land Systems (GDLS), która od 1983 roku dostarczyła ponad 700 wozów rodziny LAV w kilku wariantach:
- LAV-25 – transporter opancerzony uzbrojony w 25 mm armatę automatyczną M242 Bushmaster,
- LAV-AT – niszczyciel czołgów uzbrojony w wyrzutnię przeciwpancernych pocisków kierowanych BGM-79 TOW-2,
- LAV-M – nośnik moździerza kal. 81 mm,
- LAV-R – wóz zabezpieczenia technicznego,
- LAV-LOG – wóz logistyczny,
- LAV-C2 – wóz dowodzenia,
- LAV-MEWSS – wóz walki radioelektronicznej.
LAV-M – nośnik moździerza kal. 81 mm
Obserwując amerykańskie okręty desantowe można dostrzec pewną prawidłowość. Na pokładzie rufowym praktycznie zawsze znajduje się wozy walki radioelektronicznej LAV-MEWSS. Jest to działanie mające zapewnić dodatkową osłonę przed dronami podczas wykonywania misji.
W związku z rezygnacją USMC z czołgów M1 Abrams lądowe siły korpusu będą się jeszcze opierać na rodzinie LAV. Obecnie trwają prace nad ich zastąpieniem przez inną kołową platformę (USMC rezygnuje z czołgów).
LAV-AT – niszczyciel czołgów uzbrojony w wyrzutnię ppk TOW-2
LAV-R – wóz zabezpieczenia technicznego
JLTV
Najliczniejsze pojazdy znajdujące się na okrętach USS Kearsarge i USS Guston Hall to Joint Lightweight Tactical Vehicle. JLTV to efekt prac nad zastąpieniem rodziny HMMWV w siłach zbrojnych Stanów Zjednoczonych. Impulsem był brak odpowiednich parametrów popularnych Humvee w czasie działań asymetrycznych. Dodatkowym czynnikiem były dość spore koszty wynikające z użytkowania HMMWV. Po wieloletnim programie (trwającym od 2005 do 2015 roku) i testach wybranych konstrukcji, zwycięzcą została spółka Oshkosh Defense. Od 2016 roku trwają dostawy JLTV do poszczególnych rodzajów sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych i sojuszników. Planuje się, że ich łączna ilość przekroczy 20 tys. egzemplarzy. Istnieje również szansa na wprowadzenie do służby elektrycznej wersji tego pojazdu (Hybrydowo-elektryczny JLTV).
JLTV występuje w czterech wariantach:
- M1278 Heavy Guns Carrier,
- M1279 Utility,
- M1280 General Purpose,
- M1281 Close Combat Weapons Carrier.
Atuty JLTV to znacznie wyższa odporność na broń strzelecką i improwizowane ładunki wybuchowe (IED), możliwość dopancerzenia w oparciu o specjalne zestawy a także zawieszenie TAK-4i mogące być obniżane o 50 centymetrów. Dzięki temu JLTV może być przewożony wewnątrz śmigłowców CH-53 i CH-47. Niezależny układ kół sterowany cyfrowo zapewnia również doskonałe właściwości trakcyjne za co JLTV jest mocno chwalony przez użytkowników.
Wozy JLTV zdobywają coraz większą popularność wśród zagranicznych odbiorców. Dotychczas na wybór tych wozów zdecydowały się m.in.: Litwa, Rumunia, Słowenia, Czarnogóra, Macedonia, Wielka Brytania i Brazylia. Polska również jest potencjalnie zainteresowana pozyskaniem JLTV. Wóz tego typu był prezentowany oficjelom pod koniec 2021 roku.
MTVR
Kolejnymi ciekawymi pojazdami jakie znajdowały się na pokładzie USS Gunston Hall są ciężarówki z rodziny Medium Tactical Vehicle Replacement. MTVR to następca ciężarówek M809 i M939. Zwycięzcą kontraktu na standardowy wóz transportowy została spółka Oshkosh Defense, która od 1999 roku dostarczyła prawie 12 tys. egzemplarzy dla US Navy i USMC. Podobnie jak wozy JLTV, MTVR może otrzymać zestaw dodatkowego opancerzenia kabiny kierowcy i strzelca. Marines wyciągnęli wnioski z działań w Iraku i Afganistanie gdzie największym zagrożeniem były ataki przy użyciu RPG i IED. Część ciężarówek przenosi zestawy do zagłuszania ładunków improwizowanych.
Na pokładzie USS Gunston Hall pojawiły się wozy w wariancie:
- MTVR Mk.23 – standardowa ciężarówka;
- MTVR Mk.36 – wóz zabezpieczenia technicznego.
Polaris MRZR
USMC jest użytkownikiem pojazdów Polaris MRZR-D. Są to lekkie wozy przeznaczone do przewozu dwóch lub czterech Marines i mogące zostać skonfigurowane do działań rozpoznawczych, medycznych i logistycznych. Najciekawszą opcją jest wariant Light Marine Air Defense Integrated System. LMADIS to zestaw do zwalczania bezpilotowych statków powietrznych wykorzystujący fale radiowe. W lipcu 2019 roku przy użyciu tego systemu umieszczonego na pokładzie USS Boxer, strącono irański bezpilotowiec (USA strąciły irański bsl).
Podsumowanie
Wizyta amerykańskich okrętów desantowych USS Kearsarge i USS Gunston Hall to ważny komunikat dla Rosji oraz pokazanie obecnym i przyszłym członkom NATO czym jest sojusznicze wsparcie. Część pojazdów (kilka transporterów LAV i JLTV) przemieszczała się po Trójmieście co również jest wyraźnym sygnałem dla mieszkańców, że Stany Zjednoczone czuwają nad bezpieczeństwem Polski (Największy okręt w Gdyni od zakończenia II wojny światowej).